• Anonym (Manne)

    Hjälpa inneboende att hitta eget?

    Jag har en inneboende 19-åring som är son till en bekant till släkten. Idén var att han skulle bo hos mig då jag bor nära hans gymnasium. Han har också en ganska komplicerad relation till sina föräldrar och jag ställde upp för det kanske skulle bli bättre om de kom ifrån varandra lite.

    Han tog studenten förra året och har sedan dess inte gjort så mycket. Han har haft diverse ströjobb men inget långvarigt. Just nu går han på soc. Han betalar för det vi har kommit överens om men i övrigt gör han inget här. Han tittar mest på TV eller snackar med sina kompisar och verkar inte ha några ambitioner alls. Och jag börjar bli trött på att ha honom här och bara slå dank. Särskilt när jag har mina egna barn att ta hand om.

    Eftersom han är vuxen och dessutom inte mitt barn har jag ju inget juridisk ansvar att försörja honom. Jag skulle i teorin kunna kasta ut honom på studs. Men samtidigt vet jag inte var han ska ta vägen när han inte har egen försörjning och jag kan ju inte låta honom bo på gatan. Tyvärr tror jag att det inte kommer hända så mycket om han inte får en liten spark i häcken först.

    Just nu ser det ju ut som det bara är via soc han skulle kunna få något boende men jag har egentligen ingen erfarenhet dem.

    Kort sagt - hur hjälper jag honom att hitta ett eget boende?

  • Svar på tråden Hjälpa inneboende att hitta eget?
  • Anonym (a)

    Om han har kötid kan soc ibland "gå i godo" för en lägenhet, med rimlig hyra för området.

  • Anonym (Manne)
    Tow2Mater skrev 2024-05-08 22:27:49 följande:

    Vad säger han när du pratar med honom om hans planer framöver?


    Mest bohemiskt och bekymmerslöst. Det är mycket snack men sen händer inte så mycket.
  • Anonym (Svar på tal)

    Ge honom ett utflyttningsdatum. Skriftligt! Detta för att du ska kunna kontakta KF om hjälp med handräckning om han inte flyttar frivilligt. Men ta snacket på ett helt annat plan så klart. Förklara att han måste flytta ut eftersom han nu har gått ut gymnasiet och att det kommer att skada er relation om han stannar för länge eftersom det börjar kännas som att det inte finns något slut på den här kortvariga lösningen.

  • Anonym (Medel)

    Var är hans föräldrar i allt detta? Har de helt släppt taget om sonen ?

Svar på tråden Hjälpa inneboende att hitta eget?