• Anonym (6 års åldersskillnad.)

    Lita på storasyster?

    Min yngsta dotter har en pojkvän som.är äldre, jämngammal med min äldre dotter. 6 års skillnad, vilket är rätt stort när den ena är 17 och den andra 23.

    Min äldre dotter är kompis med min yngre dotters pojkvän, gått i samma klass i skolan osv. Hon säger att jag absolut inte behöver oroa mig för detta eller honom alls för han är bra. Men det är 6 år mellan och min lila dotter är helt nedkärad i den här äldre killen. 

    Lita på storasyster eller min egen intuition?

  • Svar på tråden Lita på storasyster?
  • Anonym (Hmm)

    Lyssna på systern. Hon är den av er som känner honom bäst och din oro sitter i din hjärna så länge det enda du har som skäl är några års åldersskillnad. Det är verkligen inte många år heller även om dottern är 17 år.

    Tänk så här. Hon är snart myndig. Vilken slags relation vill du ha med din dotter? En där hon känner sig trygg att komma till dig om något händer eller en där hon känner att du kommer med pekpinnar och domedagsprofetior? Vilket sätt tror du kommer att hjälpa henne bäst och vilket kommer att ge er en trygg och nära relation?

    Mitt råd - släpp det. Och kom ihåg, jämnårig ålder är ingen som helst garanti att killen är bra. Vad du än oroar dig för med den här killen så måste du förstå att det kan en kille på 17-18 år också göra.

  • Anonym (6 års åldersskillnad.)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-09 09:39:35 följande:

    Lyssna på systern. Hon är den av er som känner honom bäst och din oro sitter i din hjärna så länge det enda du har som skäl är några års åldersskillnad. Det är verkligen inte många år heller även om dottern är 17 år.

    Tänk så här. Hon är snart myndig. Vilken slags relation vill du ha med din dotter? En där hon känner sig trygg att komma till dig om något händer eller en där hon känner att du kommer med pekpinnar och domedagsprofetior? Vilket sätt tror du kommer att hjälpa henne bäst och vilket kommer att ge er en trygg och nära relation?

    Mitt råd - släpp det. Och kom ihåg, jämnårig ålder är ingen som helst garanti att killen är bra. Vad du än oroar dig för med den här killen så måste du förstå att det kan en kille på 17-18 år också göra.


    Jag har två olika katastrofscenarior i huvudet, det första är att killen utnyttjar henne och det andra är att han är lika kär i henne som hon i honom och det snabbt därför blir alldeles för seriöst.

    På min äldre dotter låter det som det är det andra. Men hon ser inte problemet med det. Inte min man (deras pappa) heller. Önskar att åtminstone han kunde vara på min sida i det här fortfarande. Det var han först men sedan fick vår äldre honom att ändra sig.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (6 års åldersskillnad.) skrev 2024-05-09 09:53:57 följande:
    Jag har två olika katastrofscenarior i huvudet, det första är att killen utnyttjar henne och det andra är att han är lika kär i henne som hon i honom och det snabbt därför blir alldeles för seriöst.

    På min äldre dotter låter det som det är det andra. Men hon ser inte problemet med det. Inte min man (deras pappa) heller. Önskar att åtminstone han kunde vara på min sida i det här fortfarande. Det var han först men sedan fick vår äldre honom att ändra sig.
    Ja, tyvärr kan man bli utnyttjad av killar oavsett ålder. Och på samma sätt kan en kille som är ännu äldre än 23 vara hur fin som helst mot henne! Om ålder är din enda orsak så måste du släppa det och inse att det handlar om hjärnspöken. Frågan är ju inte hur gammal han är utan hur han behandlar henne!

    Ja, varför skulle det vara illa om de tycker om varandra och blir seriösa...? Som sagt, när hon är 18 år bestämmer hon helt själv så akta vilket område du tassar in på här. Relationer är ett känsligt område där man hellre ska hålla sig undan när hon är så gammal. Naturligtvis med undantag att hon faktiskt skulle bli utnyttjad på olika sätt eller illa behandlad!
  • student2013

    Slappna av. Lita på din äldre dotter.
    Jag har samma åldersskillnad på mig och min man.
    Han fyllde dock 24 månaden efter vi blev tillsammans. 
    Min bror jobbade på samma firma. Transport så han visste vem det var men inte mycket mer.

    Försöker du hindra deras förhållande så kanske hon hittar någon äldre eller kriminell. 
    Eller träffar han i smyg.

  • Anonym (Terese)

    Nja, jag förstår dig ändå TS. Det ÄR väldigt stor skillnad, speciellt när man tänker på hur hon bara går första eller andra året av gymnasiet, beroende på när på året hon är född. De är i totalt olika stadier av livet just nu, jag skulle ha svårt att tro att de kan få ett jämställt förhållande. 

  • Anonym (Storåldersskillnad)

    Det är för stor åldersskillnad dels är killar som väljer så pass unga tjejer oftast något avvikande, de får ingen i sin egen ålder 
    risken är också att han kan köpa ut åt henne etc och introducera henne för andra äldre blir inte bra

  • Anonym (H)

    Min son som är 20 pratade häromdagen om hur weird det är med jämnåriga killar som är tillsammans med tjejer i den åldern. Jag är benägen att hålla med och i din dotters fall är ålderskillnaden ännu större. 


    Han kan mycket väl vara en fin person men de går in med helt olika förutsättningar i en relation. Det händer mycket när man går från 17 till 23 mognadsmässigt . 


    Jag antar att det inte är så mycket du kan göra men jag håller med dig. Det är inte sunt. 

  • Anonym (6 års åldersskillnad.)
    halvan skrev 2024-05-11 10:18:34 följande:

    Varför är du rädd för att det ska bli ett seriöst förhållande? 


    Seriöst om man är 17, då gifter man sig vid 20, får 2 barn innan 25. Blir så tidigt i livet.
  • Anonym (Vi nlhg)
    Anonym (6 års åldersskillnad.) skrev 2024-05-09 09:32:00 följande:
    Lita på storasyster?

    Min yngsta dotter har en pojkvän som.är äldre, jämngammal med min äldre dotter. 6 års skillnad, vilket är rätt stort när den ena är 17 och den andra 23.

    Min äldre dotter är kompis med min yngre dotters pojkvän, gått i samma klass i skolan osv. Hon säger att jag absolut inte behöver oroa mig för detta eller honom alls för han är bra. Men det är 6 år mellan och min lila dotter är helt nedkärad i den här äldre killen. 

    Lita på storasyster eller min egen intuition?


    Brukar bli så när lilla hänger med storasyster och träffar killar .

    men lite på din dotter hon känner kille 
    Bättre med äldre bra kille än jämnåriga svin 
  • halvan
    Anonym (6 års åldersskillnad.) skrev 2024-05-11 20:23:51 följande:
    Seriöst om man är 17, då gifter man sig vid 20, får 2 barn innan 25. Blir så tidigt i livet.
    Fast det är väl inte säkert?
    Jag träffade min man när jag var 14 år, vi gifte oss inte förrän vi varit tillsammans i 10 år. Nu har vi varit ett par i 20+ år, 2 barn, bra utbildning, hög lön. Det är väl inte fel om man nu hellre vill stadga sig tidigt i livet istället för att ligga runt och festa? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (6 års åldersskillnad.) skrev 2024-05-11 20:23:51 följande:
    Seriöst om man är 17, då gifter man sig vid 20, får 2 barn innan 25. Blir så tidigt i livet.
    Fast de allra flesta gör det inte! En relation kan vara seriös i den åldern ändå. Dessutom så ska väl inte du döma om din dotter väljer att skaffa familj tidigt? Det är hennes val. Igen, tänk på att hon snart är 18 år och vilken slags kontakt du vill att ni ska ha då.
  • student2013
    Anonym (6 års åldersskillnad.) skrev 2024-05-11 20:23:51 följande:
    Seriöst om man är 17, då gifter man sig vid 20, får 2 barn innan 25. Blir så tidigt i livet.
    Vi gifte oss när jag var 23 fick barn vid 23 också. 

    Man behöver inte skaffa barn direkt även om många gör det som dessutom är jämngamla och under 20.
  • Anonym (Va?)

    Jag förstår inte frågan. 17 år och kär. Vad har du för val? 


    Hon väljer väl själv om hon skaffar barn när hon är 20, 25 , 30 eller 40. Visst kan du ha anledning att vara orolig . Det är ändå hennes val. 

Svar på tråden Lita på storasyster?