• Anonym (Anna)

    Kriminell elev tar kontakt med mig privat

    Hej! Jag jobbar som lärare och före detta elev som är kriminell, eller eventuellt före detta kriminell. Suttit av långt fängelsestraff m.m. tar kontakt med mig privat på Instagram förra veckan. Jag har inte svarat men undrar vad han vill mig. 

    Jag kan inte vara den enda som varit med om detta. Fler som varit med om liknande? Hur har ni hanterat det? 

    Tacksam för svar? 

  • Svar på tråden Kriminell elev tar kontakt med mig privat
  • Anonym (Lärare)

    Vuxenutbildning hoppas jag? Han är väl intresserad av dig, privat. Blocka honom på Instagram och säg till honom irl, helst inför en kollega, att du inte uppskattar hans kontaktförsök och att du vill att han håller ett respektfullt avstånd till dig.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-09 10:22:34 följande:

    Vuxenutbildning hoppas jag? Han är väl intresserad av dig, privat. Blocka honom på Instagram och säg till honom irl, helst inför en kollega, att du inte uppskattar hans kontaktförsök och att du vill att han håller ett respektfullt avstånd till dig.


    Jag jobbar på universitetet och det skiljer inte många år mellan oss. Jag har blockerat, får se om det räcker. Tusen tack för dina tips! Tänker om det finns rutin kring detta men antar att det än sålänge är för tidigt. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-09 10:39:20 följande:
    Jag jobbar på universitetet och det skiljer inte många år mellan oss. Jag har blockerat, får se om det räcker. Tusen tack för dina tips! Tänker om det finns rutin kring detta men antar att det än sålänge är för tidigt. 
    Det är svårt att veta om ni har några rutiner för ett sådant beteende, men om han inte ger sig så kan du ta stöd hos ledningen som kan ta ett samtal med honom. Sedan vet jag inte hur det går till på universitet, om han kan tvingas avstå från kursen om han trakasserar läraren. Polisanmälan är så klart också en möjlighet. Observera att de sistnämnda lösningarna endast är aktuellt om han verkligen inte ger upp efter övriga mildare insatser.
  • Anonym (Åsa)

    Bara att ignorera! Jag har varit med om liknande fast då har det handlat om personer med som har psykiatriska diagnoser. Endel kollegor har svarat att patienten ska sluta. Bara att svara att en patient ska sluta så har kollegorna precis sett till att eländet har börjat.

    Att ignorera är det bästa du kan göra. Om du mot förmodan skulle bli konfererad av personen öga mot öga så låstas du bara om att du inte har fått något meddelande. Du får inte under några omständigheter bekräfta att du ens sett, hört eller läst ett meddelande från honnom. Va iskall! 


    Du kan prata med din arbetsgivare om fallet. Men med tanke på att han kommer från kriminalvården så vet du inte om eleven har andra diagnoser och avvikande beteende. Ett avvikande beteende skulle kunna vara att han  har ett stalkingbeteende.

  • Anonym (Annica)

    Så du har inte ens läst hans meddelande? Eller var det bara en följarförfrågan han skickade?
    Alla har inte så bra koll på vad som är lämpligt och inte, och på vilket sätt det är lämpligt att kontakta en officiell person.
    Han kanske ska söka jobb nu när han har kommit ut, och vill fråga dig om du vill vara referens. Eller så kom du upp i hans flöde, och han vill ha så många kontakter som möjligt på Instagram.
    De flesta andra svar i denna tråd verkar utgå från att det är något skumt på gång, men jag förstår inte riktigt varför. (Olämpligt från hans sida dock)

  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Annica) skrev 2024-05-12 18:20:36 följande:

    Så du har inte ens läst hans meddelande? Eller var det bara en följarförfrågan han skickade?
    Alla har inte så bra koll på vad som är lämpligt och inte, och på vilket sätt det är lämpligt att kontakta en officiell person.
    Han kanske ska söka jobb nu när han har kommit ut, och vill fråga dig om du vill vara referens. Eller så kom du upp i hans flöde, och han vill ha så många kontakter som möjligt på Instagram.
    De flesta andra svar i denna tråd verkar utgå från att det är något skumt på gång, men jag förstår inte riktigt varför. (Olämpligt från hans sida dock)


    Fast det är en stor skillnad på att kontakta en lärare via instagram och att kontakta läraren via jobbet.

    Jag hade inte sagt något om det hade varit via arbetsmail . Oavsett så ska man ta försiktighetsåtgärder. Det spelar ingen roll om eleven har ett förflutet eller inte. bara att en elev inte känner av den spärren ska man ta försiktighetsåtgärder!

    Jag utgår ifrån erfarenhet, det är inget som är taget ur luften. Till och med du uppger att det är ett olämpligt, just därför ska man vara försiktig pga att beteendet i sig är olämpligt!
Svar på tråden Kriminell elev tar kontakt med mig privat