• Bellahhh

    Hur uppstår en cp-skada?

    Vad är det som orsakar en syrebrist hos bebisen i magen som gör att hjärnskador uppstår?? Jag har hållt andan i över en minut och är livrädd att bebisen har tagit skada av det! Snälla hjälp mig! Jag mår jättedåligt!

  • Svar på tråden Hur uppstår en cp-skada?
  • NoAngel

    Bebisen ser nog till att den får det syre den behöver innan du får det!
    Tror att syrebristen kan uppkomma i samband med förlossningen..

  • ixi

    Jag hade nog ringt min bm om jag varit orolig för en sån här sak. De vet ju det mesta som rör graviditeten.

  • NoAngel

    Det är väl ingen löjlig fråga efterom den får dig att må dåligt!?
    Ring du, de är vana att få märkliga frågor!

  • tifo80

    Cerebral pares (CP)
    Cerebral pares, cp, betyder förlamning genom hjärnskada och är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar. Av de cirka 100 000 barn som föds i Sverige varje år får 200 en cp-skada.

    Cp är egentligen inte en enhetlig sjukdom utan ett samlingsnamn för en rad olika symtom. Ett rörelsehinder orsakat av en skada eller utvecklingsrubbning i den ännu omogna hjärnan är den gemensamma nämnaren. Skadan ska ha inträffat antingen under graviditeten, i samband med förlossningen eller tiden närmast därefter.

    Syrebrist och blödningar i hjärnan är de vanligaste orsakerna till cp. Beroende på var i hjärnan skadan sitter och vid vilken tidpunkt skadan inträffat, visar barnet under sin utveckling olika symtombilder. Barn med cp har en försenad motorisk utveckling.

    Läs mer på vårdguiden kram

  • bustjejen

    En Cp-skada kan tex uppstå pga syrebrist vid förlossningen. Ring du till din bm om detta, de kan ge bra svar och det finns inga löjliga frågor

  • Anirac76

    Bebisen får syre via blodet och moderkakan...syret transporteras väl hela tiden, så det ska nog krävas mycket för att bebisen ska få syrebrist... Det är min teori. Men fråga någon som är mer säker på denna fråga!

  • Helly78

    Ring till din Bm, där får du mkt bra info än FL...

  • Norahs mamma

    Jag är 100% säker på att barnet inte tagit nån skada av att du hållit andan!
    Du har ju syre i blodet fortfarande och transporterar syre till bebisen... Även om du håller andan så stryps ju inte blodtillförseln till moderkakan

Svar på tråden Hur uppstår en cp-skada?