• Lilla ru

    Småblöder efter Provera hormontabletter (Lilla Ru)

    För ett par veckor sedan åt jag en 10-dagars-kur med Provera hormontabletter, för att få igång mens. Jag slutade med p-piller för 6 mån sedan, men min mens kom inte igång av sig självt efter det. VAr därför på en läkarundersökning där de gjorde ultraljud på äggstockarna, och så fick jag Provera utskrivet.

    Efter 10 dagar med Provera fick jag en blödning. Men nu har jag små "bruna" blödningar lite då och så. Inte mycket, utan det räcker gott med vanligt trosskydd. Jag har inte ont i magen eller så. Men jag undrar vad dessa "blödningar" är, och hur länge de kan tänkar hålla på???

    Är det någon av er som har någon erfarenhet av att ha ätit Provera, eller andra hormontabletter för att få igång mens? Hur var det för er?

    MVH / Lilla Ru

  • Svar på tråden Småblöder efter Provera hormontabletter (Lilla Ru)
  • Lilla ru

    Någon annan som ätit hormontabletter? Hur var det för er?

  • Opus

    Hej,

    Jag äter också Provera! Efter min första tiodagars kur kom mensen på dag fem (lite förvarning på dag fyra). Sen hade jag mens i typ fyra, fem dagar med mensvärk. Nu är jag inne på andra kuren (min gyn skrev ut fyra kurer för han trodde inte att det skulle räcka med en för att bli regelbunden). Skall äta sista pillret i morgon och sen skall väl mensen komma i helgen - eller inte... Enligt min gyn skulle jag mycket väl kunna bli gravid medan jag äter Provera så man hoppas ju förstås lite grann - men jag är osäker på om jag verkligen har haft någon äl...

    Skulle du bara äta en kur med Provera?? Då kan du väl ringa gyn och fråga vad de här småblödningarna kan betyda? Har de hållt på länge?

  • Lilla ru

    Ja, jag fick en kur på 10 tabletter utskrivet. Läkaren sa att jag skulle få en blödning efter ca 4 dagae efter sista pillret. Men jag fick en blödning redan 4 dagar innan jag slutade med pillrena, men den blödningen var sparsam och brunare till färgen. Blödningen höll i sig och 5 dagar efter sista pillret byttes blödningen mot en rödare mensblödning med färskt blod.

    Nu har jag lite mer som en brunaktig flytning vid vissa enstaka toabesök. Alltså ingen direkt blödning.

    Läkaren sa inget mer om vad jag skulle göra efter denna pillerkur, men jag sak tillbaka till läkarmottagningen nu i januari och ta nya hormonprov/blodprover. De förra proverna visade tydligen på högt värde av prolaktin (grav hormon som bland annat reglerar mensen). Vid läkarbesöket gjorde läkaren VUL (vaginalt Ultraljud) för att titta på äggstockarna. Han sa att det såg ut som jag kommer ha oregelbunden mens ... Antar att det bara är att vänta nu och se om Proveratabletterna gör så jag får en mensblödning nu på "naturlig" väg.

    / Kram

  • Anonym (Provera)

    Hej,
    Vet inte när i tid tråden startade men undrar hur det gått för er? Fick också provera kur jag skulle ta 10 dagar för att "nollställa" mensen. Fick blödning dag 5 efter avslutad kur.

    Hur har det sett ut för er efter provera blödningen, böev mensen regelbunden, när kom den osv :)

Svar på tråden Småblöder efter Provera hormontabletter (Lilla Ru)