• cameron

    Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?

    Undrar om det finns någon som har genomgått ett kejsarsnitt där man i samband med själva operationen har sytt ihop magmusklerna? Alltså, som jag har förstått det så delar sig ju magmusklerna mera på vissa under graviditeten och det är inte alltid som detta går tillbaka efter förlossningen (på vissa kvarstår alltså glipan mellan musklerna. Som ni säkert förstår så tillhör jag själv den gruppen). Antingen får man ju då acceptera att aldrig kunna få en platt mage igen eller så finns alternativet att sy ihop magmusklerna. Jag har ingen som helst aning om detta är något som man kan få remiss för att göra eller om man måste bekosta ett sådant ingrepp själv. Men om det nu skulle vara så att man ska skaffa ett barn till vilket ska födas med snitt så vore det ju himla smidigt att i samband med snittet, då man ändå har magen öppen, sy ihop musklerna. (Finns det någon som har gjort det eller som vet något mera om detta? Nyfiken

  • Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?
  • kate79

    cameron: har inte varit i kontakt med någon, har inte förstått att jag hade delade magmuskler förrän jag läste den tråden jag pratade om, har innan trott att det berodde på att jag var så himla stor om magen med min 5 kg klump

    Men jag ska ta upp det med distriktssköterskan när jag ska dit nästa gång för vägning, hon nämde ett tag efter förlossningen att jag var ovanligt stor för att ha gått så pass lång tid efter förlossningen då jag annars är smal.

    Så det blir till att börja träna sen, ska bara hitta motivationen, känner mig ganska färdig om dagarna som det är. Har en livlig 2,5 åring och en 9½ månaders som är överallt.

  • bustjejen

    Vid bråck är det oftast vid ett ärr eller vid naveln, som det kan bli som en utbuktning i samband med att du tex krystar eller nyser. Det är oftast en bit av tarmen som åker ut, vill det sig illa så åker inte tarmen in igen av sig själv, utan den kan klämmas in och få då inte tillräcklig blodförsörjning.
    Det låter inte som du har något bråck tycker jag, utan helt enkelt att magmuskeln har blivit lite mer delad.
    Nu var det ju inte så hemskt längesen du blev snittad, så ge det lite tid och lite träning så tror jag du får snygg mage igen snart.
    Jag är snittad 2 ggr, och nu 15 mån efter sista så har jag nog så gott som lika starka magmuskler som jag hade innan op. Då har jag inte tränat på gym, utan endast powerwalk och lite situps.

  • cameron

    kate79: Jag har nog inte heller förstått att det är delade magmuskler som det handlar om förrän nyligen. Eller snarare så har jag inte VELAT tro det utan har väntat och väntat på att magen ska "dra ihop sig" av sig självt. Men inget har hänt dom senaste fyra-fem månaderna (dottern är sex månader) så nu är det ju bara att inse fakta. Förstår att du är helt färdig om dagarna med två små vilddjur där hemma! Jag tycker att jag har fullt upp med ett barn!

  • cameron

    bustjejen: Då jag försöker att göra situps (bara för att testa och se hur magen beter sig) så blir det som en utbuktning mitt på magen, har det bara att göra med att musklerna är delade eller kan det bero på att det också är ett bråck? Du verkar kunnig inom detta område så jag frågar Vad gäller detta med magträning så är jag livrädd för att göra något fel som skadar musklerna och gör problemet värre. Hur lång tid efter dina snitt har du vågat göra raka situps? Eller är det så att du bara har gjort sneda? Har du gått hos någon sjukgymnast och fått övningar eller har du tränat helt på egen hand? Nu blev det en massa frågor

  • kate79

    Jag kan svara på hur jag kunde ta reda på att det var delade magmuskler som jag "led" av.

    När man gör sit-ups så höjer sig en utbuktning längst mitten av magen nerifrån och upp. Ofta har man också en inbuktning precis under magen, ganska så stor. Man kan även känna genom att trycka in fingrarna i magen. Fick man in mer än 2 fingrar mellan musklerna så har man delade magmuskler och jag fick in 4!!

    Men det är ju inte helt tillförlitliga källor som jag fått detta från utan någon här på Familjeliv.

  • cameron

    kate: Jag blir helt illamående när jag försöker att göra en situp och samtidigt klämma på magen så det är svårt att känna ordentligt. Men jag TROR att jag bara får in två fingrar emellan musklerna, fast då har jag bara testat att trycka på ett ställe så jag vet inte om det är likadant "hela vägen". Hm... Skulle det isf innebära att jag är inom det godkända måttet? Men jag ser ju att musklerna är delade bara av att titta på magen. Precis som MOAI tidigare skrev så ser jag två "limpor" när jag tittar ner på min mage och så har det absolut inte varit förut (innan graviditeten). Och den stora utbuktningen som blir när jag försöker att göra situps, vad är det då? Det ska bli spännande att se vad läkaren säger på måndag...

  • bustjejen

    cameron: Du får gärna fråga. Om du har ett bråck så är utbuktningen på magen väldigt mjuk, om du tänker dig hur det skulle kännas om du bara skulle ha tarmar direkt innanför skinnet..(låter lite skumt, jag vet )
    Jag tror inte du har något bråck, utan du har som sagt bara ett mellanrum
    Jag gjorde nog inte så mycket situps tidigt..är av naturen rätt lat av mig Rätt länge hade jag otränade magmuskler efter snittet, men i somras fick jag problem med ryggen. Har vart hos en naprapat som tyckte jag hade för klena magmuskler och ryggmuskler. Powerwalken som jag började stärkte musklerna rätt mycket från början faktist..sen gör jag raka situps, men jag går inte upp särskilt högt om du fattar vad jag menar.

  • cameron

    bustjejen: Mera bråckfrågor, om man har bråck är det då en konstant utbuktning på magen? På mig buktar det ju ut mitt på bara då jag försöker att göra situps, annars buktar det snarare IN mitt på (emellan musklerna). Men utbuktningen som blir vid situps känns mjuk (fast det kanske bara beror på att jag har lite hull? )Hängde du med? Tack för att du tar dig tid att svara på allt mitt svammel Hoppas verkligen att det inte är bråck. Lät läskigt det där du skrev om att tarmen kan fastna

  • bustjejen

    www.vardguiden.se/Article.asp

    Här kan du läsa lite mer om bråck.
    Din utbuktning sitter väl inte vid ärret eller vid naveln? Därför tror jag inte du har bråck.
    Med att utbuktningen känns mjuk menar jag riktigt riktigt mjuk, dvs utan någon tonus alls Lite hull är inte samma sak

  • Lizzy 71

    Jag funderar i alla fall min mage ser också för gräslig ut det är bara när jag är gravid som den är fin. Jag hoppas man kan det få till musklerna alltså. Jag har nästan gått ner all övervikt en gång men magen såg lika äckligt konstig ut ändå. Jag har sökt hjälp hos läkare och barnmorskor mf men ingen har kunnat hjälpa mig. Hoppas du får hjälp i alla fall. Tänk om min mage blir ännu värre nu efter snittet! (hemska tankte)

  • cameron

    Tack bustjejen! Läste på vårdguiden och tror inte att det är bråck utan bara delade magmuskler som jag lider av Och lite maghull också
    Lizzy 71: Har du kännt på dina muskler när du inte har varit gravid? Får du in flera fingrar mellan dom? Håller tummarna för att vi båda får ordning på våra magar

  • Lizzy 71

    vet inte riktigt vars de musklerna ska vara min mage bara hänger..Hoppas dock att det ordnar sig och att vi en dag kan gå i bikini på stranden... En lågt skuren bikini...

  • Dessie

    TS: jag vet inte riktigt hur du menar men det som hände mig vid mitt akutsnitt i aug -03 var att jag var så svullen så att det inte gick att sy ihop ordentligt så efter 1 vecka sprack magmuskelfästena så det blev operation.
    Efteråt blev det ett 10 cm stort brock där.

  • Comitissa

    När jag gjorde planerat snitt för 15 år sedan med min son så frågade jag innan om dem kunde sy ihop magmusklerna. Vilket  hon gjorde under snittet, hon sa att hon kan om det inte händer andra komplikationer. nu är jag gravid och väntar på
    planerat snitt. Ska fråga om dem kan sy ihop musklerna denna gången med. Absolut sista barnet och ska även steriliseras i samband med snittet. 

Svar på tråden Sy ihop magmusklerna i samband med snitt?