• lilllinda

    Alla verser till blinka lilla stjärna, någon?

    Jag har helt glömt verserna till blinka lilla stjärna, någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Alla verser till blinka lilla stjärna, någon?
  • Elinore

    Blinka lilla stjärna där
    hur jag undrar vad du är
    Fjärran lockar du min syn
    lik en diamant i skyn
    Blinka lilla stjärna där
    hur jag undrar vad du är

    När den sköna sol gått ner
    strax du kommer fram och ler
    Börjar klar din stilla gång
    glimmar glimmar natten lång
    Blinka lilla stjärna där
    hur jag undrar vad du är

    Vandraren på nattlig stig
    för ditt ljus, han älskar dig
    Han ej hade sett att gå
    om du inte glimmat så
    Blinka lilla stjärna där
    hur jag undrar vad du är

    Ofta du med blick så fin
    tittar genom min gardin
    Sluter ögat ej förrän
    solen visar sig igen
    Blinka lilla stjärna där
    hur jag undrar vad du är

  • lilllinda

    Åh vad snabbt du svarade! Jag trodde att någon kanske skulle ha en vers i morgon fm...

    Stort tack!!

  • frep

    Fina verser. Var har du fått tag i dem Elinore? Finns de i någon bok eller på någon skiva?

  • moondaisy

    "Barnens svenska sångbok" är en jättefin (o tjock) sångbok där nästan alla barnsånger finns. Där lärde jag mig de sisa verserna på blinka lilla, som man ju inte hör så ofta... Roligare att sitta med en sångbok i knät, än framför datorn o google...

  • frep

    Ooops, ska vara lite tydligare.
    Har hittat flera varianter i skiftande kvalitet.
    Det jag undrar är vem som ligger bakom ovan nämnda verser?
    1:a versen är av Betty Ehrenborg-Posse vad jag kan se.
    Fanns det någon antydan vem som skrivit de övriga verserna du hittat Elinore?

  • Elinore

    Frep - ja, det är Betty Ehrenborg-Posse som har skrivit alla verser i blinka lilla stjärna (iaf den versionen som jag skrev här ovan)

  • Robert Magnusson
    Blinka, lilla stjärna där,hur jag undrar vad du är.Fjärran lockar du min syn,lik en diamant i skyn.Blinka, lilla stjärna där,hur jag undrar vad du är.När den sköna sol gått ner,strax du kommer fram och ler.Börjar klar din stilla gång,glimrar, glimrar natten lång.Blinka, lilla stjärna där,hur jag undrar vad du är.Vandraren på nattlig stig,för ditt ljus, han älskar dig.Hade icke sett att gå,om du icke glimrat så.Blinka, lilla stjärna där,hur jag undrar vad du är.Ofta du med blick så fin,tittar genom min gardin.Sluter ögat ej förrän,solen visar sig igen.Blinka, lilla stjärna där,hur jag undrar vad du är.
Svar på tråden Alla verser till blinka lilla stjärna, någon?