• M i l l a n

    Flytta till Borås!!

    Hej! Vi är en familj som bor i Stockholm, men är så trötta på denna stad just nu. Dyrt, smutsigt, för stort etc.
    Vi har pratat om att flytta ifrån Stockholm till en mindre stad. Sen för någon vecka sedan såg min man ett tv program om Borås. Han blev förtjust i det han såg, och sa sen till mig att det verkade vara en väldigt trevlig stad. Jag vet inte så mycket om Borås. Finns det fler som flyttat till Borås här?
    Vi ska åka två dagar till Borås i maj, och se oss omkring. Men vad finns det som är bra i Borås? Han kommer isåfall ta med sig sitt företag till Borås och ska försöka etablera sig där. Han är massör (finsk klassisk massage). Finns det många massörer i Borås? Själv är jag lärare och hoppas på jobb i skolan som antingen fritidspedagog eller lärare. Hur svårt är det med lärarjobb i Borås? Det fanns inte många jobb på ams hemsida iallafall. Om vi skulle flytta till Borås är vi intresserad av att bo i parhus eller radhus. Finna det förslag på bostadsområden, med närhet till en bra skola?
    Tacksam för all information om Borås!

  • Svar på tråden Flytta till Borås!!
  • Ardisia

    Hej igen!

    Jo det stämmer, i Borås har nästan 10% av befolkningen sin ursprung i Finland!
    Det finns en affär där man kan handla finsk mat, men även alla andra affärer har sina "finska hyllor" med senapp, rågflibgor och skorpor ;)
    Och sen hör man finska nästan varje gång man går på stan... Det var kanske därför jag inte fick nån kulturshock efter flyttet :) Det finns även ganska aktiv föreningsliv här och barnen har bra möjligheter att lära sig finska här.

    Jag skulle inte vilja bo nån annanstans (förutom hemma i Finland, förstås.. :) Är säker på att ni skulle känna er hemma & välkomna här!

  • Pucke

    Bei Bei: "Alla är vi olika, men jag finner Borås otroligt trist & tråkigt. Finns mysigare städer."

    Jaså, trist och tråkigt? Hur kommer det sig då att fler o fler cafeer öppnar i borås och kommunen satsar stenhårt på detta? Utelivet är jättestort och finns massor av alternativ för alla åldrar.
    Shoppingen är underbar för alla människor, barn och vuxna.

    Jag själv är från Södertälje, och trevligare människor jämfört mot 08or har jag aldrig varit med om. Här vågar man fråga om klockan efter 18 på kvällen.

    Har aldrig varit arbetslös sen jag flyttade hit, det var jag i södertälje.

    Boendet här är extremt mycket billigare än i stockholm. Finns en del områden man inte vill bo i, som liknar t ex rinkeby m.fl. Men det finns fler "finare" områden än fula. en 4a på ca 95 kvm ligger på runt 6000:-/mån i ett bra område med bra kvalité.

    Bara lite tips till er som hoppas kan ge lite hjälp på vägen.

  • Pucke

    Millan: Dessa områden är de områden som är väl omtalade.
    Bergsbo, Bergsäter, Norrmalm, Druvefors, Göta, Lugnet, Villastan, Bergdalen, Trandared.

    Sen finns det andra områden som är Ok att bo på fast där det känns som om kommunen "trycker in" folk i.

  • M i l l a n

    Ny bild Pucke? Söt!
    Jag är själv från Södertälje trakten som du. Gick på Täljegymnasiet. Kul sammanträffande dock! Hoppas det är mer stadskänsla i Borås än Södertälje. Som mest kändes som en förort till Stockholm.
    Tack för tipsen. Är inte ute efter fiiina områden, utan områden där det bor andra barnfamiljer och där det känns någorlunda lugnt. Hur många invånare bor det i Borås?
    Bra om folk är lite öppnare än i Stockholm. Har inga vänner eller släkt om vi skulle flytta till Borås. Så man får skapa sig en ny bekantskapskrets.

  • Xarxa

    Kristineberg är ett radhusområde som är väldigt populärt bland unga barnfamiljer. Dammsvedjan är också ett lugnt och bra område.

  • M i l l a n

    Tack för tipsen Xarxa!
    Verkar vara knepigare med att hitta arbete. Fanns inte överdrivet många lediga arbeten under rubriken pedagogik i Borås på Ams hemsida. Mest arbete på småbarnsavdelningar. Vilket jag gärna kommer ifrån nu. (Har börjat få ont i ryggen) Eller finns det andra ställen där jobb annonseras ut i Borås?

  • Pucke

    Jämfört mot södertälje så är borås rena romarriket
    Många strögator, mysfaktorn ligger högt. Finns en park i centrala borås som heter Stadsparken som har massor av gräsmatta där man kan ligga och mysa på sommaren med en glass.

    Vet inte hur det är med jobb på pedagogiksidan men min sambo jobbar som förskollärare och det finns det massor av jobb som. Men inga lärartjänster tyvärr.

  • Xarxa

    Jag kan kolla upp om det finns något annat ställe. Min man jobbar som pedagog så jag kan kolla med honom.

  • M i l l a n

    Jag har under några dagar kollat på ams hemsida på lärar/fritidspedagog jobb. Men även på jobb i förskolan (3-5 åringar) Men det är inte speciellt mycket att välja på. De vill gärna ha manliga sökanden på många jobb. Är det värt att söka då? Jobbpendlar många till andra städer från Borås? Vilken annan stad går fortast att åka kommunalt till från Borås?
    Xarxa har du kollat med din man om det finns andra vägar att söka jobb igenom?
    Är det någon som har koll på om det är många massörer i Borås? Hur ligger de prismässigt? Min make undrar eftersom han isåfall tar med sitt företag om vi skulle flytta.

    Frågor, frågor, frågor...Hoppas någon kan svara på nåt;)

  • Xarxa

    Jag har tänkt på det, men haft så fullt upp att jag inte hunnit än... Men jag lovar att prata med honom ikväll om pedagogjobb. Det finns väl en hel del massörer i Borås, men det finns säkert plats för en duktig sådan till. Hur de ligger till prismässigt vet jag inte riktigt, men en av dem känner vi, så jag kan säkert ta reda på hur han ligger till.
    När det gäller att pendla kommunalt från annan stad är det Göteborg som gäller. Det tar ca en timme med tåg eller bil.
    Jag hör av mig igen!

  • M i l l a n

    Hej! Ni som bor i Borås. Jag undrar lite grann vilka områden som är bra att bo i om man vill kunna cykla in smidigt till Borås centrum? Vi vill bo lite utanför stadskärnan men vi vill kunna ta oss lätt dit.
    Vi ska åka till Borås i maj. Ska passa på att shoppa lite kläder i knalleland samtidigt. Var ligger knalleland? En på jobbet pratade om att det låg långt ute i skogen! Stämmer det?
    Kollar jobb i Borås med jämna mellanrum, men det finns inte mycket att hurra för på ams!

  • aniratac

    Millan: Jag bor i eller rättare sagt i Sandared som ligger en mil från Borås och jag trivs kanonbra. Jag hade knappt varit i Borås innan jag träffade min kille utan när jag åkte till stan så åkte jag till Göteborg för jag bode mer åt det hållet tidigare. Men Borås är mycket bättre. Man kan lära sig att hitta i hela stan utan problem m.m. Många roliga lekplatser för barnen m.m. har Borås också. Knalleland ligger inte alls ute i skogen utan mitt i stan. Inte i centrum men kanske 2 km därifrån. Vid Borås arena ungefär.

  • mariapl

    Hej!
    Jag är ny på detta forum och såg din tråd.
    Jag är född och uppvuxen i Borås. Bodde 3 år i Jönköping men flyttade tillbaka till Borås. Träffade min sambo i GBG för 2 år sedan och då diskuterade vi att flytta till Alingsås (eftersom det är lite mitt emellan Borås och GBG) men vi landade i att bosätta oss i Borås pga lägre priser och större utbud.

    Vill man kunna cykla smidigt in till stan men ändå bo utanför skulle jag rekommendera Gånghester. En liten mysig tätort med många barnfamiljer. Det ligger 6 km från centrum.

    Knalleland ligger absolut inte i skogen utan nära centrum.

    Har du fler frågor så hör av dig. Har bott i Borås i 34 av mina 37 levnadsår så har rätt bra koll ;)

  • Skogshuggaren
    mariapl skrev 2024-04-23 10:11:33 följande:

    Hej!
    Jag är ny på detta forum och såg din tråd.
    Jag är född och uppvuxen i Borås. Bodde 3 år i Jönköping men flyttade tillbaka till Borås. Träffade min sambo i GBG för 2 år sedan och då diskuterade vi att flytta till Alingsås (eftersom det är lite mitt emellan Borås och GBG) men vi landade i att bosätta oss i Borås pga lägre priser och större utbud.

    Vill man kunna cykla smidigt in till stan men ändå bo utanför skulle jag rekommendera Gånghester. En liten mysig tätort med många barnfamiljer. Det ligger 6 km från centrum.

    Knalleland ligger absolut inte i skogen utan nära centrum.

    Har du fler frågor så hör av dig. Har bott i Borås i 34 av mina 37 levnadsår så har rätt bra koll ;)


    Tja, eftersom tråden är 17 år gammal så lär nog trådstartaren redan ha bestämt sig vid det här laget.

    Undrar hur det gick, blev det någon flytt till Borås?
  • Anonym (Anonymiosly)
    Pucke skrev 2007-04-08 22:59:30 följande:

    Bei Bei: "Alla är vi olika, men jag finner Borås otroligt trist & tråkigt. Finns mysigare städer."

    Jaså, trist och tråkigt? Hur kommer det sig då att fler o fler cafeer öppnar i borås och kommunen satsar stenhårt på detta? Utelivet är jättestort och finns massor av alternativ för alla åldrar.
    Shoppingen är underbar för alla människor, barn och vuxna.

    Jag själv är från Södertälje, och trevligare människor jämfört mot 08or har jag aldrig varit med om. Här vågar man fråga om klockan efter 18 på kvällen.

    Har aldrig varit arbetslös sen jag flyttade hit, det var jag i södertälje.

    Boendet här är extremt mycket billigare än i stockholm. Finns en del områden man inte vill bo i, som liknar t ex rinkeby m.fl. Men det finns fler "finare" områden än fula. en 4a på ca 95 kvm ligger på runt 6000:-/mån i ett bra område med bra kvalité.

    Bara lite tips till er som hoppas kan ge lite hjälp på vägen.


    En fyra för 6000:-/mån är nästintill omöjligt att få tag på i Borås. Den billigaste jag sett ute kostar över 7000:-. och då i ett "sämre" område där man absolut inte vill bo. Då krävs dessutom flera års köpoäng. Man får räkna med minst 9500-10000:- om man vill bo i ett drägligt område. I ett bra område 12000-15000:-. Jag har kollat efter 4-5:or i 2 år och absolut inte hittat en lägenhet för det priset i ett drägligt område. Till slut hittade jag en för 9600:- och fick renovera upp den själv för den var i så dåligt skick. Men ligger i populärt område. 
Svar på tråden Flytta till Borås!!