• Anonym (ung)

    jag gjorde en abort i vecka 18

    När jag var 16 blev jag gravid, förstod det inte förrens jag var i vecka 12+1 jag fick då veta att jag var tvungen att göra en sen abort och det i vecka 18.
    Jag frågade om barnet hade ett hjärta, då svara min mamma som var med att nej det har den inte i den veckan och att det mest bara är en gele klump inte enns ett foster än. Jag var ung och trode på det min mamma sa.
    När jag sen 3 år senare är gravid med min älsta och gör UL i vecka 18 och ser att det är en liten bebis på skärmen fick jag en chok, fattade inte förrens då att det hade varit ett levande barn.
    Jag tänker än i dag ofta på det som hännde även om det är 18 år sedan så sittr det kvar, varför sa min mamma inte sanningen och varför sa inte läkaren hur det igentligen var, jag förstår ju att hon ville mitt bästa men att göra mig till en mördare är ju inte det smartaste kan man ju tycka, för det är så jag känner mig när jag tänker på bebisen.
    Jag kan än i dag höra hur det lät när bebisen kom ur mig och ner i en plåtskål.
    Nej hur ska jag komma vidare i det här jobbiga, nån som har nån bra ide´?

  • Svar på tråden jag gjorde en abort i vecka 18
  • Anonym (ung)

    Jag har bestämmt mig för att skicka efter chornalerna över det som hände för att få klarhet i hur det gick till, sen tänker jag sätta mig ner med min mamma och prata ordentligt med henne.
    Vad som ni här har hjälp mig med är att jag har vågat berätta för min sambo, var jätte rädd för att han skulle döma mig även om han inte är nån som gör det i vanliga fall. Han var jätte gullig och sa att han vill hjälpa mig komma till rätta med alla kännslor som har kommit upp nu, så tack för att ni inte har dömt mig

  • adrenalin

    Det låter jättebra! Och klart att din sambo inte dömde dig, han vore helt knas om han hade gjort det. Du måste förstå att det som hänt är inget du ska skämmas över! Du var så ung och jag tycker du var ett offer i hela situationen.

    Lycka till med allt !!


    burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Anonym (ung)

    Jo men jag har alltid tyckt att jag inte skulle ha litat så blint på vad de sa det var mitt ansvar att ta reda på hur det låg till, plus att jag inte kunnde fatta när jag såg ul på min älsta hur jag kunnde ha misat att de var så välutveklade i den veckan

  • adrenalin
    Anonym (ung) skrev 2007-06-10 20:09:03 följande:
    Jo men jag har alltid tyckt att jag inte skulle ha litat så blint på vad de sa det var mitt ansvar att ta reda på hur det låg till, plus att jag inte kunnde fatta när jag såg ul på min älsta hur jag kunnde ha misat att de var så välutveklade i den veckan
    Du var 16 år och din mamma, som du litar på, sa att det var på ett sätt vilket var ren lögn. Och såvitt jag förstått gjorde läkarna ingenting alls för att få dig att inse hur det verkligen låg till heller? Vad skulle du ha gjort? Du var som sagt 16 år och i en väldigt utsatt situation, därför tycker jag det dom gjorde var ett övergrepp..
    burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Rosenöga

    Din mamma ville dig väl. Hon trodde hon gjorde det som var bäst för dig, men ack så fel. Nu ska du inte gå omkring och anklaga dig för att du gjorde något som du inte förstod vad det innebar. Du måste förlåta dig själv. Visst är det bra om du får någon samtalskontakt att prata med. Det skulle säkert hjälpa att få reda ut känslorna.

  • Mamsis

    Jag kan inte tänka mig att någon kan tycka du är vidrig. Du var ju uppenbarligen mycket ung och visste inte riktigt vad som hände.
    Ring vårdcentralen och be om att få prata med en samtalsterapeut eller liknande, det är ofata kö dit tyvärr men fråga iaf.

    Kram S

  • Anonym

    Jag har inte läst hela tråden men varför i herrans namn väntade dom (läkarna) med att göra aborten tills v 18?

  • Essa01

    Det som hänt dig är jätte hemskt... men jag tror att din mamma bara menade väl.... prata med henne om det, hon kanske mår lika dåligt som du?

  • septembermamma2022
    Anonym (ung) skrev 2007-06-09 12:02:05 följande:

    När vi gjorde UL i vecka 12 så vände de bort skärmen så att jag inte skulle se tänkte inte så mycket på det då men nu förstår jag ju varför
    Jag har en mamma som är underbar och alltid ställt upp för mig, jag har frågat henne varför de gjorde som de gjorde och hon säger att hon inte ville att jag skulle förstöra mitt liv. Hon visste att jag skulle behålla om jag visste och hon ville att jag skulle ha utbildning och få vara tonåring.

    När bebisen föddes så frågade de om jag ville se den men efter att ha hört hur det lät när det kom ut i plåtskålen och hur ont det gjorde så tror jag att jag förstod nånstans att det var lite mer än en geleklump och jag sa att jag inte ville se, det ångrar jag faktiskt i dag


    Jag tror att din mamma agerade på det sättet av kärlek för dig och för att skydda dig. Det kanske inte var etiskt rätt att ljuga (eller så visste hon faktiskt inte när hjärtat börjar slå osv).

    Men nu när du själv är mamma vet du hur moderskärlek känns och kan säkert också förstå hennes motiv. Hon trodde hon gjorde rätt.

    Kan vara en idé för dig att söka någon form av terapi kring dessa jobbiga känslor. Kanske till och med att din mamma kan vara med på någon session med kurator/psykolog så ni kan få en chans att prata tillsammans. Stor kram till dig!
  • Anonym (Ninni)

    Om man är 16 år och inte vet eller kanske inte vågar? Kolla upp hur ett 18 v foster ser ut ( det finns ju böcker om det på alla bibliotek) så tänker jag att man är långt i från mogen att ha ett barn. Men ett stort svek i förtroende från din mamma som ljög o sjukvårded som dröjde så länge med aborten. 

  • Anonym (M)
    Anonym (ung) skrev 2007-06-09 12:02:05 följande:

    När vi gjorde UL i vecka 12 så vände de bort skärmen så att jag inte skulle se tänkte inte så mycket på det då men nu förstår jag ju varför
    Jag har en mamma som är underbar och alltid ställt upp för mig, jag har frågat henne varför de gjorde som de gjorde och hon säger att hon inte ville att jag skulle förstöra mitt liv. Hon visste att jag skulle behålla om jag visste och hon ville att jag skulle ha utbildning och få vara tonåring.

    När bebisen föddes så frågade de om jag ville se den men efter att ha hört hur det lät när det kom ut i plåtskålen och hur ont det gjorde så tror jag att jag förstod nånstans att det var lite mer än en geleklump och jag sa att jag inte ville se, det ångrar jag faktiskt i dag


    De vänder alltid bort skärmen om man är på en abortmottagning och gör ultraljud. Eller om man gör det hos en vanlig gyn och säger att man funderar på abort eller att man ska göra abort. Så just det var inget konstigt. Två av mina barn var oplanerade och jag var på abortmottagning, mycket tidigare än vecka 12 men de visade inte skärmen. 


    Samma sak när jag var på gynakuten pga blödning under en av de graviditeterna , jag sa att jag var osäker på om jag skulle behålla och då visade de inte. De vill väl inte försöka påverka någon eller plåga någon i onödan , tycker inte det är så konstigt egentligen .. det skulle kännas fel om man går till en abortmottagning eller säger att man funderar på abort och så visar de: Här är hjärtat, här är armarna och benen.

    Ledsen för det du behövde vara med om iallafall , försök prata med någon psykolog eller kurator. Tror din mamma ville väl och inte ville att du skulle må dåligt men det hade nog varit bättre om hon var ärlig. Undrade också varför de väntade till vecka 18 om det upptäcktes i vecka 12 men du kanske redan har svarat? Tycker det var dåligt av läkarna , det är väl bättre att göra det så tidigt som möjligt 

  • Anonym (j)

    Man har ett eget ansvar för att ta reda på hur fostret ser ut när man ska göra en abort. 

  • Anonym (j)
    Anonym (j) skrev 2024-05-08 15:43:17 följande:

    Man har ett eget ansvar för att ta reda på hur fostret ser ut när man ska göra en abort. 


    Ser att jag har fått två tummar ner på detta inlägg. Hur tänker ni? Vems ansvar är det då, om det inte är ens eget? 
  • Anonym (.)
    Anonym (j) skrev 2024-05-08 23:17:59 följande:
    Ser att jag har fått två tummar ner på detta inlägg. Hur tänker ni? Vems ansvar är det då, om det inte är ens eget? 
    Att bara idioter trycker ner en som nu levt ungefär halva sitt liv efter detta om hon ens ser att någon annan idiot dragit upp tråden. Stämmer tråden är det ingen plats för moralkakor i den stilen. Vanligt hyfs.
  • Anonym (j)
    Anonym (.) skrev 2024-05-08 23:22:09 följande:
    Att bara idioter trycker ner en som nu levt ungefär halva sitt liv efter detta om hon ens ser att någon annan idiot dragit upp tråden. Stämmer tråden är det ingen plats för moralkakor i den stilen. Vanligt hyfs.
    Det är ingen moralkaka. 
Svar på tråden jag gjorde en abort i vecka 18