• Xeni

    Vi som knipit färdigt del 2

    Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

  • Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Roots

    ThePig: Jag stickar också en tröja. Det är i ett helt stycke så nu har jag hals och vänster axel på hjälpstickor medan jag gör höger framstycke. En stor härva ser det ut som. Men kul är det.

    Går omkring och känner som en liten kärleksvärk i hjärtat för Osborn hela tiden. Det är som om han plötsligt blivit så stor och jag har lagt honom i eget rum och nästan slutat amma och i takt med det att pappan tar honom mer och mer. Han är inte bara min lilla bebis längre utan (nästan) ett självständigt småbarn. Han ålar fram till allt intressant nu i vardagsrummet så vi får plocka undan massa saker. Känns lite taskigt, något måste han ju få utforska också. Jag har lämnat framme lite ofarliga grejer bara för det.

    Visst måste vi starta ny tråd! Det betyder jättemycket för mig att få följa alla er och jag hoppas vi kan göra det länge!

    Angående mat: Det står ju på livsmedelsverket att modersmjölk eller ersättning ska vara den primära näringskällan barnets hela första år. Det hade aldrig funkat för oss, då hade jag fått amma eller mata hela dagarna. Igår ammade jag osborn en gång och ananrs var det bara mat, gröt och välling (som han gillar nu). Hur tänker ni med det? Visst måste den rekommendationen vara lite uppåt väggarna? Praktiskt ogenomförbar om man har ett stort barn som kräver mkt energi?

  • Yosa

    Roots:
    Håller med dig. Albin har allt mer börjat tröttna på sitt tillägg (nan2) så nu ser hans mat ut ungefär så här. Cirkatider:

    8 välling (idag 110ml) eller gröt (har tidigare varit Nan2 här)
    11 lunchpure
    14 gröt
    17 gröt
    20 Välling 220ml

    äter inte på natten

    Albin blir 6 månader nu den 25e. (näst yngst i tråden)

    Hur äter era godingar?

  • Puma86

    Lukas äter typ så här...:

    200ml välling runt 8 tiden på morran
    200-250ml ersättning runt 11-12 tiden
    gröt med puré och yogurt efter, lr bara yogurt, vid 15-16 tiden
    200ml ersättning lr välling lr gröt ( d varierar ) runt 19 tiden
    200-250ml nattvälling vid läggdags ( tiden kan variera, men runt 20-21 tiden )

    Sen får han oftast 100ml välling när han vaknar på natten vid 4 tiden.... hoppas ju på att han ska sova över den tiden där snart, men d kommer väl när d kommer!

    Han blir ju 7 månader nu den 5:e... ja FATTAR inte att d gått så fort, när man kollar på kort när man kom hem från BB med honom då va han inte stor, men ja kan inte minnas att han vart så liten Känns jätte konstigt att tänka sig att han vart så liten o omtålig...

  • Impala59
    froggyL skrev 2008-07-21 22:00:10 följande:
    Fast man ska väl inte bråka för mycket med tarmsystemet heller? Då "förstör" man ju tarmen så den inte fattar själv att den ska tömma sig... elelr ja...förstår du hur jag tänker? jag har inga vetenskapliga belägg för vad jag skriver, men jag har hört lite om detta, och det känns som om det kan stämma... men så klart, lite då och då är väl ingen fara... man känner väl vad som är bäst själv för sitt barn. Ville bara dela med mig av min tanke, så får du självklart göra vad du själv anser är bäst.
    Antar att detta var lite svar till mig....
    Jodå jag förstår absolut hur du tänker o du har helt rätt i det. Men när jag ser hur dåligt hon mår o det inte hjälper med katrinplommon o termometerretning, cykling o massage så känner jag att jag MÅSTE hjälpa till. Det händer inte särskilt ofta. Har använt 5-6 Microlax sen hon föddes....Hon blir 5 månader i morgon, så jag oroar mig inte att jag gör henne "illa" av att ge henne det.
    Jag anser inte att det är särskilt bra, det gör jag inte....men vad annat ska man göra?
  • Roots

    Det verkar ändra sig hela tiden men nu idag har Osborn ätit så här.
    7 gröt och nästan en halv banan
    10 lite amning
    11 mat - fisk med rotfrukter och lite päron efter.
    14 gröt och ännu mer päron - lite amning
    16.30 avocado, ris och majs mos - lite amning
    19 gröt och några droppar bröstmjölk.

    ganska mycket va?! jag försöker att inte amma men han gallskriker och jag hade ingen napp idag så det var det enda som hjälpte. blir inget inatt iaf.

    imorron drar vi på semester t varberg, hoppas på fint väder!

  • Tezz79

    Vad mycket era äter och vad få det är som verkar vilja amma!!


    Här har vi fortfarande bröstmjöls i grunden- Ebba har idag ätit gröt för allra första gången, hon fick det som förmiddagsmål men tanken är att hon ska få det till frukost imorgon. Imorgon tänkte jag också börja med att ge välling på kvällen också och nästa vecka så ska vi börja med smakisar till lunch. Ebba tyckte iallafall om gröten och ville ha mer:)


    Ebba, världens underbaraste tjej
  • eldflugan

    Tezz79: Vi helammar här. Är lite avundsjuk på de andra som lyckas få sina barn att äta annat. Oliver smakar lite, nån sked sådär. Gröt lyckas vi få i han några matskedar om dagen. Men annars är det bara bröstmjölk.
    Han äter inte ersättning eller välling, snörper bara ihop munnen om vi försöker ge det.

    Dessutom funkar de inte o få han att somna om han inte snuttar på mig. Han blir helt hysterisk o kan skrika i 2 timmar.
    Ja tror det är perioden mer än tänderna nu. O jag har inte ork att vagga på honom i 2 timmar så jag lägger mig snällt med tutten.

    Annars håller jag med Roots, det värker av kärlek i hjärtat för min son! han är så fin. Han gör ju andra framsteg.
    Imorse när hans pappa kika ner i vaggan sa Oliver : DaPa
    Jag blev inte ett dugg stolt

    Jag märker att egentiden är värdefull nu under en gnällperiod. Tobbe gick en promenad med Oliver idag o de va så skönt att få göra ingenting, o de va mysigt när Oliver o Tobbe kom hem igen med. Få ge dem båda en stor kram.

    Tråden får inte dö ut. Kan Xeni kanske starta en ny?

  • Xeni

    Nehe ni tjejer!
    Klart inte tråden ska dö ut! Jag ska genast fixa en ny!!!
    Vi ska väl ändå följas åt ett bra tag till :)

    Idag var vi på 6månaderskontroll. Han gick igenom "besiktningen" med en liten vattensamling i pungen bara, som inte var nåt att oroa sig över. Ingen annan som vart med om det? Det var tydligen väldigt vanligt.
    Iaf så väger Filemon nu 8510 och är 70,5 cm lång :)

    Har idag börjat med välling, men det går lite trögt i nappflaskan tycker jag allt. Har ni köpt större nappar då eller?
    Sen finns det ju ersättning NAN 3. Är det nåt man ksa hoppa då eftersom man börjar med välling?

    Nuså ska jag fixa en ny tråd åt oss.
    Hej så länge!

    Förresten! Grattis på födelsedagen RaraTjejen!

  • Puma86

    Xeni, ja du får byta upp dig till en större napp, annars blir d väldigt jobbigt för honom att få ut maten! Vällingen e ju mer trögflytande än va ersättningen är!

    Lägg in länken sen när du fixat nya tråden då

  • Xeni

    Tack Puma för svaret! Vad har du för napp?
    Jepp, fixar med nya tråden nu :)

  • Puma86

    Xeni, Jag har esska nappar, och till vällingen har vi napp "Normal" och till ersättning har vi napp "Liten" Sen finns d napp "Stor" me o d väl till sen när d e välling för äldre barn som e ännu mer trögflytande kan ja tänka mig!

    Kanon! =)

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2