• vänat

    GBP = Gastric by pass



    Här pratas allt mellan himmel och operation. Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

    2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:48
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847741.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33834020.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31257615.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:50
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847329.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:48
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:50
    www.vantetider.se/index.php&&task=view&&id=184&&Itemid=98&&services=31

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 17:36
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html
  • Svar på tråden GBP = Gastric by pass
  • Terppa

    hej nu åt jag nyss min första knäckemacka med äggröra på (ingår i purékosten). Ja jag tjyvstartade med en dag... Men idag blir det bara den enda. Det jag nu undrar, vad kan hända i värsta fall?
    Hur länge ska jag vara uppmärksam? Jag känner inget konstigt alls, mår alldeles utmärkt, var klar för en halvtimme sen.

  • Peand
    Blackbutterfly skrev 2008-12-17 16:14:48 följande:
    Peand skrev 2008-12-17 15:22:54 följande: Jaa, jag förstår det där med att det finns en oro för att dom INTE ska bevilja open...man känner liksom "Varför skulle jag få den turen" Jag kommer nog att tänka extremt mycket fram tills kirurgbesöket...och antagligen massor efteråt, men innerst inne VET jag ju att jag vill göra det här...Jag vill må bra...Sen så känner man samtidigt att man blir så otålig...hur lång tid tar det från kirurgmöte till op?? när man har den känslan att man verkligen har bestämt sig och vill göra detta...då vill man på en gång..kanske för att inte tappa den känslan??Tack för att ni är så uppmuntrande!! Känns skönt att ha er!!

    Jag var på kirurgmötet den 1/4 2008 och opades den 29/9 2008. Dock hade de ju sommaruppehåll och hade det inte varit för ssk strejken i våras hade jag varit opad innan sommaren. Vet en tjej som träffade kirurgen i början av december och till henne sa de att hon skulle få en op i början på nästa år. Beror nog väldigt vart man bor och vilka köer man slåss emot.

    Moj Katile - Kunde inte citera dig, fattar inte varför?


    Hur som helst, efter att remissen skickades så fick jag först gå på gruppinfo på kirugen vilket jag gjorde den 20/11 2007 och sedan fick jag inte träffa kirurgen förrens den 1/4 2008 så det tog lite tid det med.


    Men det spelar ingen roll, för oavsett hur lång väntan är så är den inte rolig. Fast nu så här lite i efterhand, kan jag se den som ganska bra också. Det finns en mening med allt.


    Moj Katile skrev 2008-12-17 16:32:25 följande:
    Tänk då för oss stackare i varberg som inte blir beviljade på första utan 3 månader senare måste gå på gruppinfo sen vänta ytterligare  MÅANDER på att få ja eller nej....SJUKT!!!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Jenny N

    Oj så jag har ringt runt idag för att kolla om min remiss kommit fram, tillslut hittar jag rätt men då hade de gått för dagen.

    Ställde in mig på att fortsätta imorgon, men döm av min förvåning när det ligger ett kuvert från Södertälje på köksbordet när jag kommer hem, 28 januari ska jag träffa doktorn och även fast jag vet att chansen är liten att jag kommer få en op beviljad så känns det ändå som ett steg i rätt riktnng att få komma dit och ta allt öga mot öga,
    Nä nu ska jag proppa i mig 2 alvedon och lägga mig, har jobbat 12 timmar idag och har sån värk i kroppen =(

  • väntar i Kina kön

    Kan man inte åberopa vårdgarantin? Vad innebär det igentligen?

    Får alla använda den så borde ju köerna minsak drastiskt eller?

    Någon som har op i Sunderbyn, Gällivare eller sofia hemmet?

  • Felicia6
    väntar i Kina kön skrev 2008-12-18 23:35:14 följande:
    Kan man inte åberopa vårdgarantin? Vad innebär det igentligen? Får alla använda den så borde ju köerna minsak drastiskt eller?Någon som har op i Sunderbyn, Gällivare eller sofia hemmet?
    Kom in i den nya tråden så har jag svarat dig där
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Diffen2001

    Jag hade möte med kirurgen igår. Blev beviljad operation, känns overkligt. men herregud jag kanske faktist kommer att kunna gå ner i vikt snart. :D

    Nu återstår bara träning inför operationen med dietister gruppsamtal och kuratorer.

  • vänat
    Diffen2001 skrev 2010-09-16 13:28:43 följande:
    Jag hade möte med kirurgen igår. Blev beviljad operation, känns overkligt. men herregud jag kanske faktist kommer att kunna gå ner i vikt snart. :D

    Nu återstår bara träning inför operationen med dietister gruppsamtal och kuratorer.
    Grattis härligt att du kommit ett steg närmare!
  • wildamamman

    Någon som opererats i Uppsala? 

    Lite frågor till dig (-och den som vill svara hur det var på andra ställen):

    Hur lång var väntetiden från första besöket?
    Hur gick första besöket till?
    Hur förbereder man sig?
    Är det bra att ha det sin partner på första besöket?
    Gick  det bra?
    Bra läkare och eftervård? 
     

    Tack på förhand!

  • TigerLinn
    väntar i Kina kön skrev 2008-12-18 23:35:14 följande:
    Kan man inte åberopa vårdgarantin? Vad innebär det igentligen?

    Får alla använda den så borde ju köerna minsak drastiskt eller?

    Någon som har op i Sunderbyn, Gällivare eller sofia hemmet?
    vet inte hur de fungerar men går säkert att läsa till sig på landstingets hemsida..
    men vet flera som åberopat vårdgarantin och gått op snabbare.
  • JMariaK

    Hej!
    Jag är 20 år gammal och är 162 cm lång och väger mellan 85-90 kg.. kommer jag kunna få ngn slags GBP? har funderingar på att ta kontakt med en läkare.. men kommer dom kunna hjälpa till med operatons hjälp?

  • Drömmar och förhoppningar
    väntar i Kina kön skrev 2008-12-18 23:35:14 följande:
    Kan man inte åberopa vårdgarantin? Vad innebär det igentligen?

    Får alla använda den så borde ju köerna minsak drastiskt eller?

    Någon som har op i Sunderbyn, Gällivare eller sofia hemmet?
    Jag opererade mig för 1,5 vecka sedan tack vare vårdgarantin. Önskar jag hade vetat om den tidigare, då hade det varit gjort för längesen!
  • PandaPanda
    Första dagen avklarad och första dagen på tre veckors flytande har startat.
  • PandaPanda
    Fikatråden för oss GBP - Småläningar!

    Här kan vi försöka få i hop det till en träff! Ska vi göra en lista också vilka som är skåningar och vart vi bor?
  • FruNisseTuta

    Jag behöver hjälp av er experter ;)

    Jag opererades för 3 veckor sedan och allt går enligt plan Jag har tappat 10 kilo på 3 veckor. 
    Däremot har jag fått smärtor i vänster bröst, typ stickningar när jag andas. Det är otroligt obehagligt och jag börjar bli lite nervös att något är fel?

    Är det här normalt?

    Tacksam för svar;)

Svar på tråden GBP = Gastric by pass