• Dinosaurien

    Forts på "Vi som frivilligt eller ofrivilligt inte ammar..."

    Tror inte nån gjort en ny tråd va? Ganla är stängd och jag saknar er!

  • Svar på tråden Forts på "Vi som frivilligt eller ofrivilligt inte ammar..."
  • Hallonärtan

    Hur går det för alla??
    Här moffar vi gröt och mat nu så att det står härliga till. Idag fick hon pröva 6 månaders gröt på burk och hon älskade det!
    Skönt, när man ska ut iom att hon vägrar flaskan nu.
    Jag har gett henne mild havregröt på dagarna nu ett tag och ska försöka med mild havrevälling till natten i kväll..
    Jag blandade majsvälling i hennes kvällsflaska ett tag men tycket att hon blev lite "tjorvig" och pruttig av det så jag har avvaktat ett tag.
    Hon äter vid 23 och 03 varje natt trots att hon äter så pass mycket på dagarna..Jag fattar inte vart hon lägger all mat!
    Iofs så hade hon gått upp 910g på knapt 4v vid sista kollen!

  • Moyo

    Hej igen tråden!

    Läget är typ oförändrat sedan förra veckan. Vi softar på med tre-fyra flaskor ersättning, ett grötmål och ett mål blandade grönsaker per dygn. Nu är hon lite bättre på att gapa, även om händerna far in och maten ut ibland.
    Man kanske skulle se om välling kunde falla lilla fröken i smaken också?

    Jag har återigen fått backa till att gå och sova när hon somnar (vuxentid, vadå?) för ett nattmål är mer regel än undantag nu, tyvärr.

    Hon växer så det knakar, bvc är jättenöjda med hennes kurvor och jag är nöjd för jag har en (oftast) nöjd bebis. Jag tror att fler tänder är på väg, även om jag inte ser någon än för hon kan vara superglad och sedan gå över till att störtgråta på en halv sekund precis som när hon fick de första.

    Hon sitter helt utan stöd och vänder ofta över på magen för att nå sina leksaker, nu väntar jag med spänning på att hon ska börja dra sig upp på knäna också.

  • Hallonärtan

    Här vänds det också från mage till rygg oftast och ibland åt andra hållet, hon hasar baklänges och blir tvärförbaskad när alla grejer försvinner.
    Hon paddlar runt i sin gåstol med en väldans fart nu och fastnar vid trösklar och blir prexis lika arg då!
    Sitter gör hon bara korta stunder, sen är hon för rund om rumpen!
    Hon är på väg att ställa sig på knä nu, men orkar inte riktigt så det är nog ett tag dit.
    Hennes minsta storebror reste sig och gick längs möbler när han var 3v äldre än hon är nu....så hon får lägga på ett kol!

  • tantbrun

    Hej!

    Har bara en liten fråga till er. Hur gör ni med ersättning när ni är ute?

    Vattnet skall ju kokas, kylas ner till 70 grader och sen blandas med pulvret för att sedan kylas ner till ättemperatur.

    Jag känner mig väldigt låst hemma, och funderar på hur mammor löser det med ersättning när man är ute på stan... ?!?!?!?!

  • Ejin
    tantbrun skrev 2009-04-27 19:31:12 följande:
    Hej!Har bara en liten fråga till er. Hur gör ni med ersättning när ni är ute?Vattnet skall ju kokas, kylas ner till 70 grader och sen blandas med pulvret för att sedan kylas ner till ättemperatur.Jag känner mig väldigt låst hemma, och funderar på hur mammor löser det med ersättning när man är ute på stan... ?!?!?!?!
    vilken ersättning har du??
    På dom allra flesta kan man skita i att blanda i 70 grader...
    jag har haft både nan o semper och lemolac och mjölkfri och jag har kört ät temp vatten i termos och sen bara hällt upp i flaska o blandat... så gör jag hemma me... har alltid en termos med lagom varmt vatten ståendes redo...
  • Hallonärtan

    Tantbrun:samma här! Om man vill kan man koka upp vatten och låta det svalna, häll på termos när det är lagom temp.
    eller kallt vatten som man micrar eller färdiga tetror. dom går att äta både värmda och kalla och det är bra om bebisen vänjer sig vid att äta lite olikt tempererade flaskor, för att inte få panik om man måste ge kallt någon gång.
    De flesta ersättningar löser sig i kallt vatten, så det måste inte vara 70 grader.

  • tantbrun

    Ejin o Hallonärtan: Ahh, ok. Termos ja! Då funkar det ju bra! Ska genast köpas. Jag e så vimsig efter förlossning, amning och allt så har inte ens kommit på termos... suck...

    jag kör babysemp 1.

  • Hallonärtan

    Alldels ny bebis alltså??
    Vill du berätta?? När, hur, var, flicka eller pojke osv??

  • Miss Giggle

    tant brun! De har super bra termosar i lagom storlek 0.25 l på ICA för typ 50 spänn. VI har just nu två st men det är för Hannah äter så mycket nu.
    Ändra fram tills förra veckan har vi klarat oss på en termos, för det är två portioner a 120ml vatten!

    Grattis till bebben och välkommen hit om du väljer att stanna kvar och tjattra!

    kram


    ~Hannah 081221~
  • Lucyinthesky

    Hej hopp!

    va ett tag sen jag skrev här...

    Har slutat koka vattnet nu. På BVC sa de att man ska sluta koka vattnet när de är 4-6 veckor för att magen ska inte vänja sig vid bara kokt vatten, så det är ett moment mindre nu!

    W är snart 2 månader.. tiden går fort!

    Men de senaste veckorna har han börjat gala en del när han matas. Vi gjorde hålen större, men han har fortsatt. Han tar några klunkar, sen galer han, några klunkar till, sen lite mer gal. Det är så frustrerande!!

    Några tips?

  • supersemlan

    tantbrun: när du vill ge ersättning ute rekommenderar jag TETRA! Den kan ges rumstempererad om din bebis accepterar det och är du på en servering brukar det alltid gå bra att be personalen värma en stund i micron (om det inte t o m finns en micro tillgänglig för gästerna). Tetra löser alla bekymmer. Jag har alltid tetra hemma för nattmålet dessutom, går så mycket snabbare än att blanda oavsett teknik.

  • supersemlan

    Ja, det är ett bra tag sen jag skrev här också! Jag har börjat jobba igen! Så nu har jag en hemmaman som tar hand om barn och lagar mat till mig, det känns skönt att komma ut i vuxenlivet igen.

    Min gosse är 7,5 månader och en riktig monsterbebis som gör allt grovmotoriskt i det tidigare spannet... Han har rest sig mot möbler ganska länge redan och jag blir inte förvånad om han går i sommar. Vi har givit honom en skumgummihjälm eftersom huvudet bonkar i golv och olika möblers ben flera gånger dagligen. Han får ersättning tre gånger om dagen (tror jag!!) och en gång på natten. När han var ca 6 månader började det flyta på bra med maten så han äter numera mycket puré, och tack vare katrinplommon fungerar magen nu som den ska. Han gillar dock inte gröt så mycket och tar inte välling heller, jag hoppas att det också ska lossna snart så att han kanske sover över nattmålet (och gärna vaknar liite senare på morgonen också. ).

  • Moyo

    Hej tjejer!
    Nu har det gått ännu en vecka i våra liv - himmel vad tiden går fort när man har roligt! Lillan helt enkelt älskar mat och det är en fröjd att se henne moffa (som Hallonärtan brukar säga) mat. Kyckling är det senaste på nyhetslistan och det är visst extra gott.
    Vi har återigen en period med bättre rutiner då hon låter oss sova hela nätter och hon äter fem hyfsat organiserade måltider per dygn varav tre flaska. Lillan sitter inte längre stilla på ändan utan vänder alltid över på mage och blir förbannad över att hon inte tar sig fram - inte många veckor kvar tills hon ålar anar jag. Bara att fortsätta njuta helt enkelt!
    Kram på er!

  • Miss Giggle

    Åh vad jag längtar till hela näter..
    Här ska nappen stoppas i titt som tätt... så många hela nätter blir det inte!


    ~Hannah 081221~
  • Ejin

    här har vi tagit en matpaus... det gick bra till att börja me och hon verkade uppskatta mat men sen kändes de som hon helst ville slippa... så då pausar vi o prövar om nån vecka igen.. hon är ju bara 4 mån så de är ju ingen panik än på ett tag..... dock har hon börjat äta från flaskan mkt rejälare igen så då är det ännu en orsak till att maten inte är lika viktig...
    Hon sover dessutom 11-12 timmar med bara ett uppvak för mat på natten så de e ju inget att klaga på....
    idag ska vi till bvc på vikt och längd kontroll. alltid spännande o se hur mkt dom väger dom små liven... jag gissar på 6 kg.....

  • tantbrun

    Tack för era svar!!!

    Japp en ganska så ny bebbe... idag e hon 6 veckor!

    Jag kör ganska mkt tetra, men det går ju åt så sjukt mkt... och ibland äter hon bara 30 ml.. känns så onödigt då.

    men ja har börjat göra som ni skriver med pulvret oxå, bra!

    Önskar att mjölken i brösten bara kunde forsa ut i mängder så jag slapp detta dubbelmatande... suck..

    Miss giggie: det borde uppfinnas ngt gummiband man kunde sätta runt öronen så att nappen inte kan ramla ut.... låter lite taskigt iof.

    En annan sak som borde komma det är ju en elektrisk barnvagn som kunde köra fram o tillbaka över tröskeln på natten

  • Lejån

    Blev lite nostalgisk och var tvungen att titta in till er i tråden och se hur det går med alla nya trådbebisar.

    Min lilleman är ju snart 11 mån så tiden går verkligen fort!! Han käkar dock fortfarande en flaska ersättning på morgonen och jag har faktiskt inte planer på att byta ut den mot välling trots att bvc knorrar lite.


    längtar efter sommar & sol
  • supersemlan

    Lejån: och även om man ville byta ut mot välling finns ju inga garantier. Här gillas välling INTE, men numera äter han nästan allt annat. Han är precis som raka motsatsen mot sin syster!

  • Hallonärtan

    haloj i tråden!
    Här är lillan snart 6 månader och på g med att krypa, det fattas bara lite, lite nu så här hon på g framot också och inte bara i sidled och bak!
    hon sitter stadigt nu också vilket är jätte skönt!
    Vissa nätter äter hon bara en gång och vissa två. Hon har haft några kvällar med super trassel precis vid läggning där hon fått för sig att hon inte alls ska sova, men igår somnade hon som ett utblåst och sov till 5 i morse, så jag antar att det ordnar upp sig!
    Hon är precis som sin syster helt såld på gröt i olika varianter, mat går också men hon äter inga större mängder då.
    Jag tror att hon kommer att äta mer när hon får börja äta lite "grövre" mat och kan äta med händerna osv.
    Hon försöker fiska det vi andra har på våra tallrikar!
    Vid 8 månader brukar jag släppa på alla "restriktioner" förutom salt och då blir det mer av vår vanliga mat.
    Välling är hon inte så intresserad av. Jag försöker få ner en flaska innan läggdags men oftast vill hon inte ha..Ibland drar hon en hel på natten men oftast "stöd äter" hon bara då, som för att kolla att det finns.
    På morgonen bara vägrar hon trots att hon är hungrig. Så det här blir nog ingen välling tjej..
    Storebror vill ju fortfarande ha sin flaska morgon och kväll trots att han är 2,5, men det är skönt att han får i sig den innan dagis tycker jag...

  • Lejån
    supersemlan skrev 2009-05-14 00:30:45 följande:
    Lejån: och även om man ville byta ut mot välling finns ju inga garantier. Här gillas välling INTE, men numera äter han nästan allt annat. Han är precis som raka motsatsen mot sin syster!

    Lilleman kör en flaska välling på kvällen men det var ganska mkt protester och trix innan han övergick från ersättningen till välling. Kändes dock bra att han iaf tar det på kvällen då han nog behöver den för att sova.

    Vi är ju rätt bortskämda med att ha en kille som inte käkat på natten sedan han var ca 5 mån. Hoppas verkligen han fortsätter så, och inte som sin syster som hojtade på sin nattflaska tills hon var rätt stor.

    Hallonärtan,


    känner igen det där med att andras mat är intressantare. Lillis ratade ju puréer rätt friskt så han körde ju smakportioner på bitar i princip. Knäpp unge! Är rätt kinkig med maten fortfarande, och äter som en mus.


    längtar efter sommar & sol
Svar på tråden Forts på "Vi som frivilligt eller ofrivilligt inte ammar..."