• sirre

    30+ med första barnet 1-3 år

    Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

    Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket,
    några barn har till och med firat sin tvåårsdag.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!


    VÅRA SYSTERTRÅDAR:

     30+ med första barnet under 1 år:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m33502850.html
     30+ som väntar syskon:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39590157.html  30+ samlingstråd för alla aktiva "gamlingar":
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34461275.html
     
  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år
  • dottie

    Godmorgon alla!

    Björnes Nora blev storasyster i natt {#lang_emotions_smile}
    Kl 1:16 föddes lillebor, 50cm lång och 3055g tung.
    Världens sötaste säger mamma Björnes {#lang_emotions_heart}
    Hela familjen mår fint!

    *vinkar åt alla gamla bekanta och hälsar snyggt på alla okända 30+are* {#lang_emotions_kiss}

  • Gladhannapanna

    Grattis Björnes!

    Jag´skrev ju mkt om amningen för några veckor sedan och tänkte bara rapportera lite hur det har gått: Sedan en dryg vecka tar J ingen ersättning alls på nätterna utan nöjer sig med amning, jätteskönt! Hon verkar inte ta mer ersättning än hon verkligen behöver för bara en kort stund efter att hon fått ersättning och lämnat en slatt kvar i flaskan vill hon amma. Napp är inget som tilltalar fröken, men hon tar en liten från Nuk då och då vilket är jätteskönt. Igår fick hon ersättning vid totalt tre tillfällen och drack ca 2 dl så det mesta hon får i sig är min mjölk. Jag är ledsen över att den inte räcker,men samtidigt är det skönt att hon inte behöver mer ersättning än så här!

    Olimpia: Jag har missat det om din svägerska, jag går själv på kontroller varje år pga att mamma, mormor coh mormorsmor haft bröstcancer. Senast var jag hos en läkare igår. Det är väldigt skönt att vara inskriven i ett kontrollprogram så att jag slipper tänka själv, blir kallad på mammografi+ultraljud en gång om året och träffar läkaren några månader efteråt. Han är alltid noga med att påpeka att det bara är att ringa om jag får knutor som inte försvinner, inga remisser behövs och ingen väntetid heller om jag förstod honom rätt.

  • asap

    Grattis till familjen Björn här med!

    Pyttis - Vad bra att det har löst sig så fint med amningen. Det är ju inte hela världen att J tar lite ersättning, 2 dl på ett dygn är ju nästan ingenting. Kan ju vara skönt att någon annan (typ pappan ) kan rycka in och mata någon gång ibland också, det går ju inte när man bara ammar.

    Olimpia - Så duktiga ni har varit med flytten! Vi har bott i snart fyra veckor i huset och det är flyttkartonger i varenda rum fortfarande.

  • Piggley Wink

    Pyttis: Hååler med Assar om bekvämligheten, H åt ersättning från och till, det var skönt att veta att det fanns annat om saker strular till sig, tex när jag fick åka ambulans till sjukhuset. Hade varit jobbigt att vänja H vid flaskan DÅ, det var skönt att veta att hon verkligen skulle ta den för då kunde jag ju få morfon, annars hade jag ju inte kunnat få hjälp, hur det nu skulle gått till.

  • Billabong

    Jag instämmer kring ersättningen! J åt nästan bara ersättning hela tiden, ammade (försökte amma) i 3,5 månad men det var nog inte många ml hon fick i sig genom det...
    Och hon mår prima och är precis som hon ska vara - eller ja, jag tycker ju hon är BÄST! Liksom hennes båda föräldrar som också är ersättningsbarn + hennes ena gudmor m.fl.
    Denna gången har jag inte ens planer på att helamma... Känns skönt att inte behöva stressa upp mig kring det med tanke på förra gångens dåliga samvete och sorg. Å andra sidan vet jag ju inte vad hormonerna ställer till med när bebisarna är födda. Räknar med iaf ett par bakslag och utbrott med tårar...

  • Gladhannapanna

    Sara: Agnes åt också mest ersättning och hon är också världens bästa tjej så jag vet ju att det inet spelar någon roll i längden.

    HAr varit på vc idag med mitt öga, läkaren var inte säker men tror att jag antingen har en ögonlocksinflammation eller ett insektsbett så nu har jag fått en ögonsalva och äter allergimedicin. Hoppas att det snart blir en skillnad för det ser för djäkligt ut! Jag är dessutom så fånig att jag aldrig går ut utan smink i vanliga fall, men nu har jag liksom inget val. Tur att man inte jobbar....

    Kul med nya bostäder, vi trivs gott med vårt hus, eller ja, ¨läget på huset, hade inte sagt nej till ett nybyggt hus!

    Maken och jag har två olika sätt att se på det där som ska fixas med huset: Jag ser tillbaka på allt vi gjort under våra fyra år, dränering, tak, badrum, kök, tapetserat vardagsrummet, tapeter och golv i sovrummet samt glidgjutit skorstenen inuti + braskasett.

    Han ser allt som måste göras och blir stressad av det.

    Den närmaste månaden ska vi renovera skorstenen utvändigt och byta garageport. När det är gjort har vi åtgärdat alla de stora sakerna vi pratade om är vi flyttade in. Nu är det bara tapeter, färg och golv kvar....

  • södermalm

    Vad ni har fixat Pyttis!!!!
    Jag känner likadant med vårt hus - läget är OPTIMALT men hade gärna haft en mer nybyggt. Vi har gjort en hel del, nästa storprojekt är badrummet som är tänkt att göras efter förlossning i höst. Sen behöver vi röja i förråd, garage och lilla gästrummet (helst måla och fixa lite där också) och jag vill få allt gjort NU, för det känns som om sen kommer vi inte få något gjort.... Kanske är lite som din man...

  • Vi 5

    kikar in här då och då, men har inte skrivit på länge, vill dock nu vinka hej till er allihop!

    Ang, bostäder och renoveringar så beundrar jag alla som orkar hålla på med det, själva har vi insett att vi är för lata för att fixa med sådant, och min man vill hellre jobba än lägga sin (dyrbara) tid på att göra sådant han tycker är tråkigt, så vi kommer förmodligen aldrig att skaffa hus. Så just nu kollar vi på ett BR-radhus här i stan, men tycker det är rätt dyrt, särskilt som hyran är 8000kr dessutom. vi är visst först på listan nu och funderar på om man vågar lägga ett "skambud" dvs under utgångspriset. Har hört ryktas om att många budgivningar börjar under nu, men vet inte om det stämmer. Försöker få tag i vår bank för att kolla med vår kontakt där.

  • Ela

    OK. Jag har tråkigt isolerad i sovrummet eftersom vardagsrummet är fullt av hantverkare (tackar som frågar, Sara. Förhoppningsvis - vågar knappt skriva det ordet - blir de klara idag). Noterade att tråden går ut om några dagar och eftersom Sirre nu är trådstartare i 2006-tråden tog jag tag i saken och startade en ny. Efter lite detektivarbete (ja, jag skrev ju att jag har tråkigt ) känner jag mig ganska säker på att det är del 9.

    Så. Välkomna in!

    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m44082841.html


    Äntligen är Skatten ute ur kistan!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år