• BusHanna

    Orgasm = Missfall

    Hej!

    När man får orgasm så får man ju muskelsammandragningar.

    Finns det en risk för att man ska få missfall ifall man onanerar under graviditeten eller får orgasm vid samlag?

    Jag får kraftig orgasm sk fontänorgasm och undrar om det är någon som har några erfarenheter ang orgasm under graviditet?

    /Hjälp!

  • Svar på tråden Orgasm = Missfall
  • baby78
    Pimpinellan skrev 2009-03-25 13:37:44 följande:
    Faktum kvarstår: de med flera missfall i bagaget avråds från sex och JAG skulle ALDRIG våga ha sex första femton veckorna! Har man lätt att bli gravid och kan ta m.f med en klackspark och bli gravid månaden efter igen så ha så mycket sex ni vill på egen risk,men inte jag! Oansvarigt i kubik! INGEN kan säga att det är helt ofarligt!
    Tycker det här var väldigt oshysst skrivet. Jag tar absolut inte mitt missfall med en klackspark även om jag snabbt blev gravid. Det var en av de sorgligaste dagarna i mitt liv! Men med läkarens råd i bagaget har jag bestämt mig att leva som vanligt när jag blir gravid. Alla får göra det som känns rätt för dem. Tycker bara inte att man ska ta det för absolut sanning att orgasm leder till missfall!!
    Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Dimitra
    krillesfruga skrev 2009-03-25 17:53:03 följande:
     tänkte fråga i tråd varför man fått så konstiga drömma och sådär  känsla av orgasm när man sover, hahaha pinsamt men
    Läckert va
    The Dimitra universe.
  • Miraklet09

     hallå kroppen är ju till för att få orgasm och allt det där för tusan
     med barn eller inte, barnet är skyddat i kroppen och inte så att ojshit kroppen
     krampar nu måste jag släppa {#lang_emotions_dreamer} för er som säger det farligt med sex att de KAN leda till MF var detta riktat till.,. srogset att ni tror på vetenskaplig fakta, när de
     flesta forskare ändå har fel i 80% av fallen???

     Nja jag har själv avstått från sex, just för att jag haft blödningar med
     klumpar i ett tag, osexig att ha sex då man blöder, sedan ha ja haft 0 lust,
     inget man kan hjälpa såklart, men skulle sexat på som kaniner ändå om vi kunnat,
     haft lusten kvar


    E
  • Forbiddenrage

    Står inte att man kan få missfall av att ha sex och få orgasm, störst verkar risken för missfall vara om man har ett så kallat "hotande missfall" som det står om.
    Dvs, tecken på missfall.

    "Hotande missfall innebär att kvinnan har vissa tecken på missfall, det kan vara smärta eller blödning. Modermunnen är fortfarande stängd och graviditeten fortsätter trots detta. Symtomen utvecklas som vid ett vanligt missfall i motsvarande vecka men mycket långsammare. Ultraljud och graviditetstest används för att kontrollerar om fostret lever. Vila och sängläge är det som ordineras tillsammans med någon veckas sjukskrivning.
    Före vecka 12 rekommenderas att man inte har samlag eftersom orgasm kan framkalla sammandragningar, efter vecka 25 kan värkhämmande läkemedel ordineras.
    Efter ett hotande missfall får man gå på täta kontroller på mödravården för att kontrollera livmoderhalsens mognad. "

  • BusHanna

    Det är väl så att man är missfallsbenägen efter 3 på raken missfall. Jag har haft 1 mf och en abort, så det är ju klart att man är orolig ju. =( Att få ett mf är ju en sorg i sig trots att det är så tidigt i graviditeten då man längtar så mycket efter det. Den sorgen och det nederlaget gör att man inte vill uppleva det igen. Har man dessutom då fått reda på att man har lite svårare att bli gravid (har lätt PCO) så är man ju också extra försiktig när man väl skulle bli det, om man nu blir det på naturlig väg vilket jag tror att jag kan då jag har blivit det tidigare i mitt liv.

    Jag vet själv att jag får enorma spänningar (sammandragningar) i livmodern så att det spänner långt upp i buken, när jag får orgasm, så man undrar ju.

  • baby78
    BusHanna skrev 2009-03-26 08:41:22 följande:
    Det är väl så att man är missfallsbenägen efter 3 på raken missfall. Jag har haft 1 mf och en abort, så det är ju klart att man är orolig ju. =( Att få ett mf är ju en sorg i sig trots att det är så tidigt i graviditeten då man längtar så mycket efter det. Den sorgen och det nederlaget gör att man inte vill uppleva det igen. Har man dessutom då fått reda på att man har lite svårare att bli gravid (har lätt PCO) så är man ju också extra försiktig när man väl skulle bli det, om man nu blir det på naturlig väg vilket jag tror att jag kan då jag har blivit det tidigare i mitt liv.Jag vet själv att jag får enorma spänningar (sammandragningar) i livmodern så att det spänner långt upp i buken, när jag får orgasm, så man undrar ju.
    Om du är orolig och tveksam så är det väl bäst att ta det lugnt med aktiviteter som leder till orgasm. Det ska ju vara något njutningsfullt och inte något som gör att man går omkring och oroar sig. Sköt om dig.
    Det enda som hjälper mot tankar är hud
  • Trynträ

    Den som Längtar skrev 2009-03-25 13:39:18 följande:


    läste bara för någon dag sedan att orgasmer tyvärr ökar risken för missfall, det va vetenskapligt bevisat,tyvärr
    Jag är faktiskt benägen att tro det med tanke på att enda gången under denna graviditet som jag fick en färgad flytning var just efter att jag fått en orgasm. Så jag har inte vågat få det sen dess. Som tur är så är jag inte så sugen på sex heller.
  • drWho

    Har faktiskt sökt i vetenskapliga litteraturen på det här och det finns inga studier alls. Teoretiskt tror man att det kan öka risken för missfall något, men någon påtaglig ökning av missfall kan det inte vara tal om.
    Personligen tror jag på att känna efter vad som känns bra, har man sexlust och mår bra under graviditeten så kör på, känns det obehagligt eller man får blödningar och liknande så låt bli.

  • MissLaila
    Trynträ skrev 2009-03-27 19:50:37 följande:
    Den som Längtar skrev 2009-03-25 13:39:18 följande: Jag är faktiskt benägen att tro det med tanke på att enda gången under denna graviditet som jag fick en färgad flytning var just efter att jag fått en orgasm. Så jag har inte vågat få det sen dess. Som tur är så är jag inte så sugen på sex heller.
    Men fick du MF efter den blödningen?

    Blödning pga av sex/orgasm under en grav är pga av att slemmhinnorna är sköra..
    Om man inte får MF.. Du blöder inte för att det är ett MF på G, antingen får man MF eller inte, det finns inget på gränsen där..
  • Trynträ
    MissLaila skrev 2009-04-01 08:04:36 följande:
    Men fick du MF efter den blödningen?Blödning pga av sex/orgasm under en grav är pga av att slemmhinnorna är sköra..Om man inte får MF.. Du blöder inte för att det är ett MF på G, antingen får man MF eller inte, det finns inget på gränsen där..
    Nä inte vad jag vet. Men har man haft mf så är det inte värt oron att börja blöda tycker jag så då avstår jag hellre.
  • Januari som aldrig blev
    baby78 skrev 2009-03-25 20:28:31 följande:
    Tycker det här var väldigt oshysst skrivet. Jag tar absolut inte mitt missfall med en klackspark även om jag snabbt blev gravid. Det var en av de sorgligaste dagarna i mitt liv! Men med läkarens råd i bagaget har jag bestämt mig att leva som vanligt när jag blir gravid. Alla får göra det som känns rätt för dem. Tycker bara inte att man ska ta det för absolut sanning att orgasm leder till missfall!!
    Det enda som hjälper mot tankar är hud

    .
    Forbiddenrage skrev 2009-03-25 21:36:47 följande:
    Står inte att man kan få missfall av att ha sex och få orgasm, störst verkar risken för missfall vara om man har ett så kallat "hotande missfall" som det står om. Dvs, tecken på missfall. "Hotande missfall innebär att kvinnan har vissa tecken på missfall, det kan vara smärta eller blödning. Modermunnen är fortfarande stängd och graviditeten fortsätter trots detta. Symtomen utvecklas som vid ett vanligt missfall i motsvarande vecka men mycket långsammare. Ultraljud och graviditetstest används för att kontrollerar om fostret lever. Vila och sängläge är det som ordineras tillsammans med någon veckas sjukskrivning. Före vecka 12 rekommenderas att man inte har samlag eftersom orgasm kan framkalla sammandragningar, efter vecka 25 kan värkhämmande läkemedel ordineras. Efter ett hotande missfall får man gå på täta kontroller på mödravården för att kontrollera livmoderhalsens mognad. "

    Själv småblödde jag från v 6 ca var 5:E dag och tyvärr i samband med orgasm. Vi hade Inge samlag. V 8+6 hade jag orgasm och fick missfall på natten:( idag känner jag mig förstås hemsk eftersom jag inte kopplade samman blödningarna med orgasmerna men ingen sa något heller! Inte BM och inte när de gjorde vul på Gyn . De kunde ha sagt något tycker jag så hade jag undvikit sex. Hemskt nu eftersom jag känner att det var mitt fel. :( sorg
  • bebiislangtan

    Jag tror det kan spela roll, sen gäller det kanske inte alla. många skriver "men jag fick inte det", men det står bara ÖKAD RISK, vilket betyder att det inte drabbar alla. Vissa får det, andra inte. Allt är ju så himla individuellt, så man ska ta det på allvar.


  • Blessedallthetime

    Jag har haft tre missfall på raken, varje gång har j haft orgasm före missfallet hänt, men jag har aldrig kopplat ihop det. Jag har inte trott det skulle spela roll. Nu är jag gravid i vecka 8, och håller mig från sex tills det känns säkert. Får se om detta påverkar, och jag får behålla detta barn. Kanske är det en av de naturliga anledningarna att vissa inkl mig själv får minskad sexlust? Kroppen gör det av självförsvar.

  • Svartsmurfan

    Fy för era fördommar , missfall får man inte så lätt om allt är ok med barnet bara en gammal fördom att förtrycka kvinnors sexualitet . Om det vore så änkelt hade inte alla oöskae barn , illegala Aborter och vidrigheter som hänt och forfarande händer . Det är ju bara att onanera regelbundet eller ha bra sex då blir du inte med barn .

    klar Preventivmedel . Ha bra sex ofta .

Svar på tråden Orgasm = Missfall