• SaraDay

    Sluta gnäll!

    Sitter i förundran och läser trådarna på FL som är fyllda med brist på självförtroende, kritik mot andra kvinnor, myndighetsförakt, relationsproblem och en hel del annat gnäll. Nu menar jag absolut inte ni som lever i riktiga problem så som missbruk, misshandel och sjukdomar utan alla er andra. Ni vet vilka ni är. Ni som gnäller över triviala saker som inte spelar någon som helst roll. Egentligen. Inte på det stora hela. Ibland undrar jag om det inte kan vara så att människor har för mycket tid över? Läser många trådor som låter ungefär så här:

    - "Min kille tittar på vuxenfilm!" So what? Så länge det inte handlar om olagliga saker eller ett beroende. SO WHAT?? Jag förstår naturligtvis att dessa desperata inlägg kommer från tjejer med sunkigt självförtroende som gömmer sig bakom fina citat som "jag tycker synd om alla tjejer som utnyttjas i dessa filmer". Struntprat. Ni är avundsjuka helt enket. Män är mer visuella än vi tjejer. Inte otrohet och han tycker inte mindre om dig för det.

    -"Min kille är otrogen/elak/ohjälpsam!" Jaha? Acceptera eller dumpa. Man kan aldrig ändra på en person och man blir bara behandlad illa om man tillåter det.

    -"Hjälp! Jag har inga pengar"! Ingen skötsam person i vårt avlånga land behöver svälta. Har ni tak över huvudet och mat på bordet (om det så bara är nudlar) så är ni rikare än 85% av jordens befolkning. Att inte ha råd med större boende, semester, cyklar, datorer, nya skridskor osv är INTE att vara fattig. Och har man själv satt sig i ekonomisk knipa med dyra lån osv får man faktiskt skylla sig själv och reda upp sin egen röra. Skaffa inte barn om du inte har råd att ta hand om dem och måste gå på bidrag det första du gör.

    -"Dumma dumma dumma FK, soc, sjukvården!" Var glada att vi har en FK och soc! Jag bodde under många år med mitt yngsta barn i ett annat land och om jag skulle hävda att jag ville ha pengar för att vara hemma med mitt sjuka barn, 1 års mammaledighet, sjukskriving för graviditetskrämpor som ont i ryggen eller foglossning hade min arbetsgivare skrattat mig i ansiktet och sparkat mig på stört. Sjukskriver man kvinnor i Afrika för foglossning? Inga barn tas ifrån sina föräldrar utan grund men det enda vi får läsa är den ena sidan av saken. Soc räddar barn och familjer i nöd! Sjukvården i vårt land är bland de bästa i världen. Var glada och tacksamma mot dessa människor som finns där för oss dygnet runt året om om vi behöver och åk inte till akuten med ett barn som är febrigt, snorigt, hostigt eller illamående. Det finns vårdcentraler. Det är ni som åker in i onödan som skapar de långa väntetiderna.

    -"Min kompis dricker vin varje dag! Ska jag anmäla?" Ja, gör det! Anmäl hela Italien, England, Spanien, Grekland och resten av EUROPA också medan du är på gång. Koppla av med ett eller två glas gott rött vin med min älskling är det bästa jag vet när barnen somnat och alla sysslor för dagen är utförda. Skiter högaktningsfullt i om det är måndag eller fredag. Jag blir aldrig full och jag är i bättre form än de flesta, både fysiskt och psykiskt. Låt andra sköta sig själva. Vem har rätt att lägga sig i vad någon dricker och när om det inte handlar om ett missbruk eller att barnen far illa?

    Mitt råd till alla ni mammor där ute, släpp kraven! Njut av livet och låt andra sköta sig själva. Strunta i disken en tisdag och korka upp en flaska gott rött (eller drick en kopp te om du inte dricker alkohol) och ta en god ostbit eller lite godis. Sätt på lite fin musik och hångla i soffan med din älskling. Lämna bort barnen och åk iväg själv någonstans. Köp ett par för dyra skor. Lek med dina barn en hel kväll och strunta i tvätten. Känn inte efter så förbannat, var glad att du är frisk. Lukta på blommorna eller något men sluta gnälla. Sluta spela offer och inse att de flesta av oss har det väldigt bra i jämnförelse. Kommer du på din dödsbädd önska att du gnällt mer eller mindre? Kommer du minnas dina storstädningar fyra gånger i veckan eller det spontana kuddkriget med ditt barn när ni egentligen skulle renovera tvättstugan?

    Carpe Diem"

  • Svar på tråden Sluta gnäll!
  • Lilla Sofia

    Jag njuuuter av att vara ledig och hinna med måsten och sonen. Varje frukost tar timmar oh vi njuter av att bara vara och prata och kramas.

  • Kissekatt

    Jag kan bara hålla med TS! Tack!


    Idag byggde vi koja i sängen, jag och mina barn och jag klev glatt över högen med smutstvätt och använde en handuk som tak till kojan. Och så kramde jag mina fina ungar hårt och kände en så oerhörd tacksamhet mot vad livet har gett mig. Är inte det livskvalitet så vet jag inte vad som är det.......
  • Alisa

    Livet är härligt!

    Ska själv ut i solen med barnen, vi vet inte riktigt var vi ska men en glass blir det nog på vägen 

  • LollloZ

    Men å andra sidan finns det väl inget tvång att man måste gå in och läsa sådana trådar som man tycker är larviga eller? De som skriver dessa "larviga" trådar kanske faktiskt själva tycker att det är ett stort problem, just det som de tar upp? Läs inte de trådarna så slipper du ju störas av dom!

  • Missisbit

    Jag skulle inte kunna skrivit det bättre! Verkligen klockrent!!

  • mer grubbel

    Jag börjar gråta, så fint skrivet, det sista stycket. Håller med resten också.

  • Emilia75

    Citat: - "Min kille tittar på vuxenfilm!" So what? Så länge det inte handlar om olagliga saker eller ett beroende. SO WHAT?? Jag förstår naturligtvis att dessa desperata inlägg kommer från tjejer med sunkigt självförtroende som gömmer sig bakom fina citat som "jag tycker synd om alla tjejer som utnyttjas i dessa filmer". Struntprat. Ni är avundsjuka helt enket. Män är mer visuella än vi tjejer. Inte otrohet och han tycker inte mindre om dig för det."

    Menar du verkligen allvar? Tycker du att det är ok om din partner hade suttit och kollat på sånt?
    Och vaddå avundsjuk - på vad?
    Jag har aldrig varit med om att min partner har kollat på sånt, men hade det varit så är nog det sista jag hade blivit avundsjuk på tjejerna, jag hade blivit SKITFÖRBANNAD på min partner. Och äcklad.

    Och att män skulle vara mer visuella än vi tjejer var bland det dummaste jag hört på evigheter! SKÄRP dig och sluta vara så trångsynt! Dessutom är det inte upp till dig att avgöra vad som andra tycker är otrohet eller inte. Enligt mig börjar otrohet i tanken... Men det där med att kolla in såna där filmer tycker jag inte är otrohet, mer äckligt och osunt...
    Och kollar ens partner på sånt så hade åtminstone jag tagit mig en ordentlig funderare på om jag ville ha ett förhållande med en sådan man eller kvinna!

  • Tygtiiger

    Det var mig en ovanligt gnällig trådstart!

    Haha.

    Allvarligt talat - blir det inte lite ironiskt att skriva ett långt inlägg där man klagar på vad andra gör och sedan titulera det "sluta gnäll"?

    Jag håller med dig i mycket men på forum av den här typen spyr folk gärna ur sig sina frustrationer. De skriver inte sonetter över hur fantastiskt livet är.

    Sedan kanske saker hänger ihop? Om man har taskig ekonomi och en kille som tittar på porr och inte vill kramas, så blir nog självkänslan ganska kass och man kan varken köpa sig de där dyra skorna eller krypa upp med älsklingen i soffan (eftersom han är grinig för att det är odiskat och hellre vill till datorn). Det är också lätt att säga att ingen i Sverige behöver vara fattig - det är sant om man jämför med tex Bangladesh - men det sliter något oerhört mentalt om man måste vända på varje krona för att säkert ha pengar till tandläkaren, för att kunna köpa bra vinterkläder till barn som växer fort, att alltid veta precis vad som finns i kylen och precis hur mycket man kan äta dag för dag, och önska att man kunde köpa de kläder och saker som man VILLE ha, inte bara de man behövde.

    Nu är jag rik och glad och nöjd, men jag har också provat att ha det rejält knapert och det är onekligen mycket lättare för mig nu att "sätta lite guldkant på tillvaron" - jag slipper en massa stress.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Hirundinidae

    Gilla Gilla Gilla!!
    Tack för detta inlägg, TS, det finnsfler som resonerar som jag där ute! O, nu kan jag gladeligen stnänga ner datorn utan att ha denna känsla av "gnäll" inom mig!

Svar på tråden Sluta gnäll!