• Anonym (hormonvägrare)

    Problem efter manlig sterilisering?

    Innan jag och min sambo fick barn så hade jag ätit p-piller i många år. Nu när vi är färdiga med barnproducerandet så är jag inte sugen på att börja igen. Jag började med p-pillren när jag var 16 och inte direkt hade hunnit bli så inkörd på min egen kropp och sexlust. När jag slutade för att bli gravid så märkte jag en stor skillnad. Den psykiska sexlusten finns ju alltid där, men den fysiska hade inte varit så stor tidigare.

    Nu tycker jag att min kropp har fått utstå tillräckligt med piller, graviditeter och förlossningar och tycker att min sambo kan gå och klippa ledningarna. Min sambo är däremot övertygad om att det finns gigantiska risker med detta ingrepp. Det är väl potensen han är orolig för i första hand, men det ska ju inte påverkas läste jag i informationsfoldern jag fick hos barnmorskan.

    Nu vill jag veta:

    Har du/ni upplevt några biverkningar av manlig sterilisering?

    Ni som inte har upplevt några biverkningar får gärna tala om det också!

  • Svar på tråden Problem efter manlig sterilisering?
  • Kallekula19

    Hej jag steriliserade mig för ganska precis 10 år sedan, då jag var 39 år.
    Fick då höra att det inte fanns några biverkningar. 
    Efter operationen var jag öm och det gjorde lite ont i någon vecka men inga problem alls.

    För ca 4 år sen började jag få ont i ena testikeln då jag hade sex, speciellt om det gick lite "hårdare" till. Det ömmade men gjorde inte ont efter, utan bara under tiden vi hade sex. Men egentligen inga större problem heller. Jag var nöjd över att jag hade gjort operationen.

    Men för ca ett år sen vaknade jag upp med enorma värkar i ena kulan. Gick till läkaren och fick äta penicillinkur i flera omgångar då dom trodde jag hade bitestikelinflammation, vilket jag inte hade. Dom hittade ett spermatocele vilket är som små klumpar där vätska samlas och kan göra riktigt ont.

    Sen fortsatte smärtan och jag började även få som nålstick som stack upp mot magen/ljumsken, vilket var väldigt obehagligt. 6 månader senare så började även smärtan gå från pungen och området runt spermatocele, ner i muskeln under pungen och ut i benet. Alltså strålningar som kan liknas vid diskbråck.

    Så då utredde dom min rygg och även höften kollades.
    Ja jag har blivit grundligt undersökt och nu har dom kommit fram till att det antagligen är bieffekter av steriliseringen som jag fått och som ca 15% av alla män får av sterilisering. 

    Jag ska nu opereras igen och dom ska dels skära av nervtrådar och även operera bort min ena bitestikel. 

    Har haft ett riktigt helvete under ett års tid, då jag knappt kunnat ha sex, knappt kunnat runka ens. Svårt att sova och får ligga med en kudde under ena knät för att pungen inte ska komma i kläm, då jag alltid sover på mage. Får även ont av att sitta då det trycker mot muskeln under pungen där nervtrådarna går.

    Känner mig ganska så lurad över att jag inte fick veta att det faktiskt kan komma bieffekter och att det kan komma många år senare också. Även idag om man går in på hemsidor på sjukhus som utför sterilisering, så står det aldrig något om att det faktiskt inte är ovanligt med biverkningar. Ca 15% av alla män får det.

    Jag ångrar detta ingrepp fruktansvärt mycket idag och skulle verkligen vilja ha det ogjort.

  • Anonym (Undrar)
    Kallekula19 skrev 2019-11-27 14:03:07 följande:

    Hej jag steriliserade mig för ganska precis 10 år sedan, då jag var 39 år.
    Fick då höra att det inte fanns några biverkningar. 
    Efter operationen var jag öm och det gjorde lite ont i någon vecka men inga problem alls.

    För ca 4 år sen började jag få ont i ena testikeln då jag hade sex, speciellt om det gick lite "hårdare" till. Det ömmade men gjorde inte ont efter, utan bara under tiden vi hade sex. Men egentligen inga större problem heller. Jag var nöjd över att jag hade gjort operationen.

    Men för ca ett år sen vaknade jag upp med enorma värkar i ena kulan. Gick till läkaren och fick äta penicillinkur i flera omgångar då dom trodde jag hade bitestikelinflammation, vilket jag inte hade. Dom hittade ett spermatocele vilket är som små klumpar där vätska samlas och kan göra riktigt ont.

    Sen fortsatte smärtan och jag började även få som nålstick som stack upp mot magen/ljumsken, vilket var väldigt obehagligt. 6 månader senare så började även smärtan gå från pungen och området runt spermatocele, ner i muskeln under pungen och ut i benet. Alltså strålningar som kan liknas vid diskbråck.

    Så då utredde dom min rygg och även höften kollades.
    Ja jag har blivit grundligt undersökt och nu har dom kommit fram till att det antagligen är bieffekter av steriliseringen som jag fått och som ca 15% av alla män får av sterilisering. 

    Jag ska nu opereras igen och dom ska dels skära av nervtrådar och även operera bort min ena bitestikel. 

    Har haft ett riktigt helvete under ett års tid, då jag knappt kunnat ha sex, knappt kunnat runka ens. Svårt att sova och får ligga med en kudde under ena knät för att pungen inte ska komma i kläm, då jag alltid sover på mage. Får även ont av att sitta då det trycker mot muskeln under pungen där nervtrådarna går.

    Känner mig ganska så lurad över att jag inte fick veta att det faktiskt kan komma bieffekter och att det kan komma många år senare också. Även idag om man går in på hemsidor på sjukhus som utför sterilisering, så står det aldrig något om att det faktiskt inte är ovanligt med biverkningar. Ca 15% av alla män får det.

    Jag ångrar detta ingrepp fruktansvärt mycket idag och skulle verkligen vilja ha det ogjort.


    Hur kan man rent logiskt/medicinskt förklara dessa problem med steriliseringen? En kompis steriliserade sig för ett antal år sedan. Några år senare blev han impotent. Han har dock inte satt dessa saker i samband med varandra, utan impotensen förklaras med ryggproblem/diskbråck. Intressant att du menar att sterliseringen gav diskbråcksliknande symptom.
  • Kallekula19

    Nu är inte jag någon läkare så jag kan inte förklara som en läkare kan.

    Men det jag menade med strålningen ut i benet är att det känns ungefär likadant, då jag själv haft diskbråck för många år sen som minns jag känslan. Och det var även därför dom röntgade ryggen för att se om det berodde på ryggen eller inte. Uteslutningsmetoden, kan man väl kalla det.

    Men det är tydligen samma nerver som går från ljumsken som börjar uppe vid magen och som sen går vägen förbi könsorganet ner i muskeln under pungen och sen ut i benet. Det är även där jag har som stickningar, som nålstick.

  • Anonym (Hemskt)
    Kallekula19 skrev 2019-11-27 14:38:52 följande:

    Nu är inte jag någon läkare så jag kan inte förklara som en läkare kan.

    Men det jag menade med strålningen ut i benet är att det känns ungefär likadant, då jag själv haft diskbråck för många år sen som minns jag känslan. Och det var även därför dom röntgade ryggen för att se om det berodde på ryggen eller inte. Uteslutningsmetoden, kan man väl kalla det.

    Men det är tydligen samma nerver som går från ljumsken som börjar uppe vid magen och som sen går vägen förbi könsorganet ner i muskeln under pungen och sen ut i benet. Det är även där jag har som stickningar, som nålstick.


    Fan vad hemskt, hoppas att blir bättre
  • Anonym (Undrar)
    Kallekula19 skrev 2019-11-27 14:38:52 följande:

    Nu är inte jag någon läkare så jag kan inte förklara som en läkare kan.

    Men det jag menade med strålningen ut i benet är att det känns ungefär likadant, då jag själv haft diskbråck för många år sen som minns jag känslan. Och det var även därför dom röntgade ryggen för att se om det berodde på ryggen eller inte. Uteslutningsmetoden, kan man väl kalla det.

    Men det är tydligen samma nerver som går från ljumsken som börjar uppe vid magen och som sen går vägen förbi könsorganet ner i muskeln under pungen och sen ut i benet. Det är även där jag har som stickningar, som nålstick.


    Kan det vara så att sterliseringen har skadat nerver som gör att du får smärtor? Var orsaken till att du inte kunde ha sex att det gjorde ont eller att potensen svek?
  • Kallekula19

    Jag vet faktiskt inte hur det medicinskt fungerar.

    Att jag knappt kan ha sex längre beror på att smärtan är vansinnigt hög på själva bitestikeln, på spermatocele knölarna som gör vansinnigt ont. Så fort pungen kommer i "gungning" eller hur jag ska förklara det så gör det riktigt ont. Om jag tex runkar och håller i pungen med ena handen så gör det mindre ont. 
    Själva nålsticken hindrar mig inte från att ha sex, dom är mer obehagliga.

  • Anonym (Undrar)
    Kallekula19 skrev 2019-11-27 15:01:02 följande:

    Jag vet faktiskt inte hur det medicinskt fungerar.

    Att jag knappt kan ha sex längre beror på att smärtan är vansinnigt hög på själva bitestikeln, på spermatocele knölarna som gör vansinnigt ont. Så fort pungen kommer i "gungning" eller hur jag ska förklara det så gör det riktigt ont. Om jag tex runkar och håller i pungen med ena handen så gör det mindre ont. 
    Själva nålsticken hindrar mig inte från att ha sex, dom är mer obehagliga.


    Jobbigt, hoppas du får hjälp och bot
  • Anonym (AG)
    Kallekula19 skrev 2019-11-27 15:18:16 följande:

    Tack, ja det är varit ett år av helvete .

    Hoppas verkligen operationen, kommer hjälpa mig med detta.


    Hej.

    Hur har det gått för dig efter dina komplikationer?
  • Anonym (Mina biverkningar)

    Är man och steriliserad. Trots en del biverkningar ångrar jag det inte. 

    Jag fick en infektion efter ingreppet, vilken var smärtsam, men gick bort efter antibiotika. Doktorn gav mig smärtstillande som hette Oxynorm med det men jag blev helt väck på dem så jag kunde inte ta dem.

    Det var en akut biverkan. Långtidseffekt är att det gör lite ont vid ejakulation vilket sabbar orgasmögonblicket lite, då det är MMMh-aj-mmmmh-ajajaj-mmm. En underlig känsla som jag tror någon med BDSM-fantasier hade kunnat uppskatta men inte riktigt för mig. Så det bästa tiden under sex skjuts fram och blir till precis innan där det förr var trevligast.

    En annan grej är att risken för prostataproblem ökar, så det är viktigare att få in sina rekommenderade 20 eller fler ejakulationer på en månad vilket de allra flesta kvinnor inte är särskilt pigga på att hjälpa till med efter nyförälskelsen släppt, så det blir en del runkande tyvärr. Är du en sådan typisk familjelivsmadam som blir jättearg på att din make runkar till porr men samtidigt inte vill ha sex med honom särskilt ofta så är nog risken för prostataproblem efter din makes sterilisering väldigt förhöjd. Så INTE uppmana till att sterilisera och förbjuda runkande samtidigt. 

  • Anonym (Balls)

    Jag googlade runt lite löst men hittade inget speciellt om biverkningar förrän jag va här inne och läste Rynkar på näsan

  • Anonym (AF)
    Anonym (stefan) skrev 2009-06-17 15:25:34 följande:

    Steriliserade mig 7 jan o det var det bästa jag gjort ..då jag vet att jag är klar med avlandet !! var ganska öm "där" i några dagar men annars inga problem alls och nu kan jag inte på något sätt känna skilnaden mot innan mer än att jag slipper oroa mig för graviditeter o det är underbart :) det tog en förmidda men själva tiden på operation bara sisådär 20 min !! Kan varmt rekomenderas !! MVH Stefan


    Vad händer när du får utlösning? Är det precis som innan eller är det någon skillnad?

    Konsistens? Intensitet? Annat?
  • Anonym (Blåst)

    Inga fysiska problem efter sterilisering.
    Ingen märkbar skillnad på sats eller så.
    Frun ville inte använda sätta in ny spiral och det var bökigt med kondom. Mer sex efter sterilisering? Det fortsatt att bli mindre och Ingen som helst nytändning.

  • Anonym (Mina biverkningar)
    Anonym (AF) skrev 2022-03-15 22:03:31 följande:
    Vad händer när du får utlösning? Är det precis som innan eller är det någon skillnad?

    Konsistens? Intensitet? Annat?
    Utlösningen blir mindre i mängd, klarare (då den inte innehåller spermier längre utan bara sädesvätska) och lite mer lättflytande.

    Så inget för den som är fixerad vid stor sats.
Svar på tråden Problem efter manlig sterilisering?