• bettan

    Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!

    Ja vad kan man göra .....hon har precis fyllt 18 och jag lovat henne hela studiebidraget, 1050:- , förut fick hon 700:- /mån( lite kanske men har 3 barn till och ensamstående , så det är knapert ).
    Nyss damp underhållsbidraget ner i hennes namn , 1273:- . hon vart överlycklig och vägrar "ge" mig dom , (har haft underhåll sen hon va 5 år , och ingen alls kontakt med pappan).
    Har försökt att förklara att det är faktiskt omöjligt att ge henne dom också , ska ju täcka till sånt som går åt i hushållet..shampoo , mat , batterier , bindor , försäkringar , internet ..ja allt möjligt som kostar som hon kanske inte tänker på.

    Kollade konsumentverkets hemsida , och om jag kollade rätt så "kostar" en 18 åring nästan 3500:- mån , sånt som är nödvändigt..har försökt att förklara allt men hon tycker det är hennes pengar , önskar jag hade råd att ge henne dom , men det går inte , och om jag känner henne rätt så sprätter hon iväg pengarna på nolltid . Han säger att hon ska köpa shhampoo å sånt själv...men det ska ju täcka så mkt mer!

    Hon fick 10 000 ;-av sin styvpappa , som hon inte ens umgås med....skulle ju vara ett litet startbidrag att spara tills hon ska flytta eller körkort eller nåt sånt . Hon brände pengarna på 3 veckor !

    Vad !? hjälp . Hon tycker nog att jag är snål eller tror att jag bara vill ha pengarna...men har verkligen försökt att förklara hur pengarna ska räcka.

    Ska hon gå från 700:- till 2300:- i mån och jag/resten snåla ännu mer???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 22:15
    oj vad många svar :) .
    Har pratat med henne ang. vad allt kostar..men det går inte in..hon tycker jag tar HENNES pengar...jag hatar att bråka om pengar ,ska försöka komma fram till en summa som ska täcka lite hygienartiklar mm , på prov !så hon får lära sig att hantera pengarna ! sen ska jag lägga på en summa som "hyra" så det blir samma summa som underhållet , bra ?

  • Svar på tråden Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!
  • Lexikon

    Ge henne pengarna men då ska hon betala allt ifrån schampoo till bindor och kläder själv, samt ge dig en tusenlapp varje månad om hon inte vill handla mat på egen hand.

    Vill hon inte ge dig tusenlappen till mat så säg att hon får en egen hylla i kylskåpet, dit kan hon handla vad hon vill men hon får inte lov att äta "er" mat som hon inte har betalat.

    Tilläggas ska att jag själv flyttade hemifrån som 16-åring (då för att läsa gymnasie på annan ort) och jag kunde utan problem leva på de summorna du nämner, om man räknar bort hyran. Vill hon ha mer ekonomiskt svängrum får hon skaffa sig ett extrajobb.

  • Maggiepuh

    Har inte läst alla svar, men förklara att i så fall får hon betala en del av ex hyran, maten. Hon är ju myndig nu och ska lära sig att ta vara på pengar och veta alla de dagliga utgifterna en normal familj har.

  • Maarit

    Har endast läst TS.

    Du kan säga att här kostar det att bo. Hennes pappa har tidigare betalat för henne direkt  till dig nu får hon göra det själv eller så får hon flytta. Ni kanske blir tvugna att flytta till mindre och då får hon inget eget rum.

    Du får sätta hårt mot hårt.

  • Anonyhm

    Vaf an är detta? Studiebidraget är HENNES pengar. Punkt slut! 

  • enny signatur

    tja on ar ju rätt till pengarna, men det är väl bara sluta köpa hygienprylar ohch sådant om det var där skon kälämmer? Du kan int eneka mat och bostad, men i övrigt å...

  • Alisa

    Underhållet ska även täcka de driftskostnader som ökar pga hon bor där. Dela elräkningen på antalet personer som bor där, matkostnaden osv osv. Så hon förstår att de pengarna verkligen ligger i underkant var barn egentligen kostar och att då får hon betala dem själv om hon ska ha de pengarna.


    Maarit skrev 2010-05-31 12:18:00 följande:
    Har endast läst TS.

    Du kan säga att här kostar det att bo. Hennes pappa har tidigare betalat för henne direkt  till dig nu får hon göra det själv eller så får hon flytta. Ni kanske blir tvugna att flytta till mindre och då får hon inget eget rum.

    Du får sätta hårt mot hårt.
    Jättebra.
  • mammsilon

    hej ts..så här har det varit för mig.


    när jag var 16 fick jag hela mitt barnbidrag men då fick jag stå för en del kläder själv. tex dyrare kläder eller om jag ville göra saker som kostar mer. Min mamma har fått underhållsbidrag men dom har jag aldrig fått tillgång till och det har jag inte ens frågat om eftersom det inte är mina underhålls pengar. därimot började jag sommarjobba när jag var 16 och fortsatte sedan jobba varannan helg och lov från att jag var 16, så jag har aldrig behövt vara beroende av någon annan. Jag flyttade till egen lägenhet året jag skulle fylla 18 (jag ville det själv plus jag hade fast jobb) och eftersom jag jobbade så mkt på helger och lov osv så fick jag en fast tjänst efter studenten. Jag vet inte hur ni andra uppfostrar era tonåringar men jag har alltid fått lära mig att ta ansvar och vad saker och ting kostar, aldrig glidit på någon räkmacka utan har fått kämpa mig fram här i livet och det är jag jätte glad över idag.

  • P i x i e
    melamikaela skrev 2009-11-25 20:23:46 följande:
    Bodde hemma tills jag var 17 och jag fick varken studiebidrag eller underhållnadsbidrag. Fattade när jag kom upp i yngre tonåren att det faktiskt inte är billigt att driva ett hushåll, med tre ungar, så när mamma gav mig hälften av studiebidraget varje månad, så sparade jag det oftast. Resten använde hon ju till att betala mat, internet, hyra, räkningar osv.

    Nu är jag 18 och får både studiebidrag och underhållnadsbidrag, då jag inte längre bor hemma, utan med min sambo. Tycker du ska förklara för din dotter att det kostar mer än vad man tror. Själv blev jag lite paff när man skulle börja storhandla för sina egna pengar osv.
    Men då står du fortfarande skriven på din mammas adress va, om du får underhållsbidraget?
    För det får man väll bara om man efter 18 år pluggar och bor hemma, eller är jag ute och cyklar nu?
    and then I told myself - of course I deserve it!
  • enny signatur
    Hedebris skrev 2009-09-27 12:00:22 följande:
    ja, men låt henne behålla pengarna, inte mer än rätt.

    men ge henne ett villkor. Att hon betalar sin del av hyran, telefonen, tv:n, försäkringar, mat osv osv. Och OM pengarna inte räcker får hon skaffa ett extrajobb eller hjälpa till hemma. Tror hon ångrar sig ganska snabbt och får en uppfattning om vad saker kostar.
    fast mamman ska ju betala lika mycket för barnetskostnader dvs 1200. Det borde väl extrakostnad i hyran täckas av? Däremot bör ju inte all mat ingå.
  • raggarprinsessan
    Snurren skrev 2011-05-31 23:45:23 följande:
    Tråden är ju ganska gammal, men det skulle vara trevligt med en uppdatering. HUR GICK DET????
    TS verkar vara avreggad hennes namn står bara med fetstil

    skulle också velat haft en updatering
    allt ordnar sig www.raggarprinsessansmatblogg.blogg.se kolla där
  • pandish1234567

    Studiebidraget är hennes, punkt, fattar ni dåligt eller?


    Enligt lagen har jag och era döttrar även rätt till underhållet, pengarna går till MITT konto, ingen annans, mor min har även försörjningsskyldighet, SÅ JAG VILL INTE HÖRA NÅT OM ATT DET SKA BETALAS HYRA!


    Dock kan du/ni förvänta dig/er mycket av dottern om hon nu är myndig, jämt fördelda hussysslor, städning, matlagning osv. Och du har ju då egentligen ingen skyldighet att köpa splitternya datorer och telefoner och sånt.


    Jag förstår dock att ni kan disskutera kring underhållet då jag har samma problem hemma med min mamma (jag är 18). Jag tycker det är konstigt att vi har laglig rätt till underhåll medan ni har skyldighet till försörjning.


    Jag kan säga att jag är ingen slösamaja, jag sparar pengarna, har ett extrajobb och sparar pengar inför en stor resa, och jag vet trots vad min mamma säger att vi har det ganska bra (hon klagar bla på att det har kostat mycket den här månaden, inte mitt fel att hon  bjudit hit hela släkten liksom). 


    MEEEN!!! Något i åtanke, min mamma betalade mitt körkort, vilket leder till att jag kommer att ge henne underhållet, jag tolkar det lite som att jag har betalat mitt körkort. Så om era döttrar eller söner eller vad det nu var ska ha körkort, ha detta i åtanke, ska dom ha underhållet, så ska dom tametusan visa att de kan göra vad som krävs i ett hushåll med sysslor, och då antingen betala körkort själv eller ge underhållet.


     


    hejhoppgummi*****

  • mr me
    pandish1234567 skrev 2014-07-25 00:38:12 följande:
    Enligt lagen har jag och era döttrar även rätt till underhållet, pengarna går till MITT konto, ingen annans, mor min har även försörjningsskyldighet, SÅ JAG VILL INTE HÖRA NÅT OM ATT DET SKA BETALAS HYRA!
    Underhållsbidraget är ju just en del av den försörjningsskyldighet du talar om. Den ska gå till dotterns försörjning, inte till hennes nöjen.

    Förövrigt är denna tråd fem år gammal så man får förmoda att det har löst sig vi det här laget...
Svar på tråden Min 18 åring vill ha underhåll och studiebidrag...har inte råd me det!