• stinaflina

    Smink i skolan, vid vilken ålder?

    Idag ville min nioåriga dotter ha mascara på sig i skolan.
    Jag tycker hon är för liten och det känns inte alls okej.
    En klasskompis till henne har smink i skolan och det är vanligt i 4:an och 5:an i hennes skola och i 6:an har alla tjejer de.

    Vill bara höra vad ni har för erfarenheter och åsikter om detta!?
    Är det skillnad för er med endast lite mascara, kajal, eller hela kittet med ögonskugga och grejer?
    Om ni blir bjudna på fest, skulle er dotter få ha smink på sig då och vid vilken ålder?

    Kan tillägga att min dotter provat att sminka sig här hemma någon enstaka gång och det tycker jag är helt OK!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 10:22
    Tack för alla era kommentarer!! Så mycket bra är sagt!!

    Ja, vad är det egentligen för skillnad på att bära smink hemma, på fest och i skolan?

    Min uppfattning är att hon ser hur hennes ansikte förändras med smink, "poserar" framför spegeln osv. Lite läskigt för ett modershjärta...min "lilla" flicka... :) Det är även en större samhälls och massmedial påtryckning om utseendet än nånsin.

    Som någon skrev är det ju i denna åldern det är så viktigt att känna sig som en i mängden och att inget ska sticka ut.

    Vem sminkar man sig för? Vem sminkar ni er för?

    Det sista är ännu inte sagt i diskussionen om smink här hemma ialla fall... :) Men, jag kommer fortsätta tycka och tala för att jag tycker hon är för liten. Det är även ett bra ämne att ta upp på föräldramötet som nån nämnde även om jag inte tror man kommit nånvart med de. Det finns ju uppenbarligen föräldrar som tyker det är OK att man sminkar sig i 3:an.

    Hur skulle ni se till ett sminkförbud i skolan upp till sexan?

    Jag är ialla fallglad över att vi har ett gott och öppet förhållande jag och döttra och det känns som att vi kan prata om allt på ett bra sätt. Det underlättar massor.
    Men just i detta fall känns det som att jag sätter ett förbud som hon inte riktigt kan acceptera och som jag inte kan motivera med mer än att jag tycker hon är för ung. Och när man är 9 år så pendlar man ju mellan att vara barnet och den unga tonåringen, tidigare än nånsin förr kanske??

  • Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?
  • BlommyNess12

    Jag började väl sminka mig när jag var 10. När jag var 14 slutade jag sminka mig, och nu sminkar jag mig bara på julafton eller om det är något ultraspeciellt typ.

  • stinaflina
    TiLo skrev 2009-11-04 10:36:45 följande:
    då är det "bara" du står på dig!
    Sant!
  • Sandra09

    Jag har läst alla inlägg tänkte ba lägga till min åsikt.

    Jag tycker inte barn ska måste tänka på smink. Skillnad på att sminka sig hemma för skojs skull och göra det för skolan är för mig 2 väldigt olika saker. Hemma blir det ju mer som en kul grej, om man börja sminka sig för skolan tror jag det blir ett måste. Att om hon inte sminkar sig sen så
    känner hon sig inte nog "snygg" osv. Barn är fina och underbara och behöver inget smink alls.

    Jag tycker ju senare destå bättre. Jag började sminka mig i 7:an - 8:an och då bara med maskara. Och sen kunde man ju inte sluta. Då var det ju lixom standard. Man ville inte visa sig utan smink nånstans. Och visst
    alla är ju inte så men vägen dit är lätt att hamna på. Nu har jag dock kommit över det och tycker jag är fin utan smink.

    Jag som vuxen sminkar mig för att se fräschare ut men det gör ju inte barn. De är ju fräscha. De har inga mörka ringar och rynkor. =)
    Så varför ska de behöva smink?

  • stinaflina

    Tack Sandra för en viktig synpunkt!

    Har inte tänkt på det här med att har man en gång börjat med smink och använder det vardagligen...så är det svårt att en dag komma utan smink.
    Det blir ett krav.
    Själv har jag aldrig smink...eller max 10 ggr per år. Tror det hjälper mej i min och min dotters konversation. Sen att vi aldrig pratar om utseende eller t.ex vikt i vårt hem tror jag är viktigt. Alla är vi fina som vi är...helt "el naturell" och som naturen har skapat oss...

  • Lallamen

    Hos oss är det faktiskt smink"förbud" t.om. femman. Tycker det är ganska vettigt och när det är lika för alla slipper det bli någon stor strid om när och varför får hon och inte jag...?

  • Tette86021

    Första gången jag sminkade mig gick jag i 3-4 och jag såg inte klok ut, har kort på det som min mamma tok, såg faktiskt ut som ett fnask haha
    Men det var enbart på lek hemma med min kompis. Minns att jag tyckte att det var kul att göra sig fin och testa på och kladda och ha mig.

    I 5:an började jag gå med mascara i skolan

    I högstadiet började jag sminka mig rejält... mycket puder, avrakade ögonbryn som jag fyllde i med svart/brun penna och flera lager mascara *ryser* USCH

    Nu använder jag bara mascara och ibland kajal och rouge... Under vintertid använder jag även brunkräm (diskret brunkräm) för att jag blir så jäkligt blek.. Eller så solar jag solarium..

    Hur som

    Har en lillasyster på 5 år som börjat intresserat sig för smink. Honhar en sån där sminklåda man kan köpa på leksaksaffärerna och det tycker hon är jätteroligt. Hon gör det ju bara på lek hemma och vill vara fin och leka prinsessa.
    ser inge fel i det!

    har en dotter på 2 år, hon får använda nagellack ibland, hon tycker att hon är fin då och ser så stolt ut!

    Eftersom att jag sminkar mig så vill hon det också. Hon brukar stå nedanför och tjata om lite rouge och då drar jag lite på hennes kinder också.

    Jag vet inte hur jag kommer reagera den dagen hon vill börja sminka sig. Om hon är 9 år och går i 3an så kan jag tillåta lite mascara.. Vet själv hur viktigt det är att vara en i mängden när man är i dom där känsliga åldrarna. Men det känns lite tidigt men som någon annan också skrivit så finns det större saker att bekymra sig över /bråka om än smink...

    Men jag kommer aldrig låta henne sminka sig och se ut så som jag gjorde ihögstadiet:P

    jag sminkar mig först och främst för min egen skull, känner mig finare och fräschare med smink=)

    jag tror inte att småtjejerna sminkar sig av någon speciell anledning som pojkarna i skolan eller så.. tror mer att det är en kul grej/lek eller vill göra som mamma och kanske vill vara lite vuxen..

    Man kan leka med dockor och bygga kojor även fast man har lite mascara på sig. Jag ser inte att man rövar bort ett barns barndom när man låter dom använda lite smink då och då.

  • Uppöveröronenförälskad
    Hallonbåten skrev 2009-10-07 09:08:47 följande:
    Jag tror att jag hade låtit en nioåring ha lite mascara om hon hade velat det, och om kompisarna hade börjat. Det är ju inte så att det är skadligt med smink. Man får absolut inte glömma hur viktigt det är att följa med i kompisarnas trender i den här åldern. Att ha fel kläder eller smink kan ju tyvärr göra att man blir utanför eller mobbad. Kommer själv ihåg hur det var.
    nämen nej stopp hallååå!!!
    Det är ju vi vuxna, föräldrar, förebilder som ska ge trygghet och tala om att "bara för att han eller hon får eller gör på det sättet" är det inte nödvändigtvis så det ska vara!
    Om vi inte kan stå emot grupptryck hur ska vi då kunna visa att vi står bra som vi står som vi är och utan grupptryckets stöd.
    Jag tycker att barn inte ska sminka sig. När man börjar bli tonåring hör det väl till att prova då man börjar glida ifrån att vara barn och bli mer vuxen. Hemma tycker jag att barn kan sminka sig om de leker, då ingår det i en lek men de visar inte upp sig för någon och "slipper" också få bekräftelse för själva sminkandet.
    Låta barn sminka sig  när de ska på fest eller till vardags tycker jag ger helt  fel signaler. Att föräldrar inte är mer trygga i sig själva än att låta de små flickorna få sminka sig "som alla andra" är katastrof.
  • Danitra

    Det är ju ingen stor grej att barn har lite smink på sig, så länge det inte är skitsmink som skadar huden. 


    I den åldern (9-10 och uppåt) så börjar man ju allt mer leka vuxen, prova vad det innebär osv. Sminkandet är inget mer än det, en lek som man låtsas är på allvar. Dom kommer inte sluta vara barn för att dom har lite mascara.
    Och vad tror ni ett förbud hjälper? Tror ni att dom kommer vara mer barn för att dom blir förbjudna att ha smink?
  • Stargirl

    Jag har ingen dotter men en son som är snart 9 år. Hans klasskamrater sminkar sig på disco och kalas med läppglans och mascara. Har aldrig sett ngn i klassen ha smink till vardags.

    Jag tror att jag skulle säga att högstadiet är en bra gräns för smink i skolan. Det är en tydlig gräns. Men kanske ändrar jag mig när min dotter kommer upp i ålder och inte tycker det är så farligt.


    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Uppöveröronenförälskad

    Men vad är det för signaler man ger barnen om man bekräftar att det är ok att sminka sig som, i det här fallet nio åring. Inte rätt väg att gå om man vill ge barnet bra självkänsla och tro på att man är bra som man är.  Barn får inte bra självkänsla automatiskt utan det måste vuxna omkring dem jobba med och hjälpa till med.

  • Danitra
    Uppöveröronenförälskad skrev 2010-01-05 17:30:08 följande:
    Men vad är det för signaler man ger barnen om man bekräftar att det är ok att sminka sig som, i det här fallet nio åring. Inte rätt väg att gå om man vill ge barnet bra självkänsla och tro på att man är bra som man är.  Barn får inte bra självkänsla automatiskt utan det måste vuxna omkring dem jobba med och hjälpa till med.
    Jo, men jag tror inte att det står och faller med ett sminkförbud. 
    Signalen man skickar är ju snarare att man litar på barnets egen smak och omdöme. Om man däremot tjatade om att barnet BORDE sminka sig så är man illa ute men det tror jag få gör.
  • amalie79

    Jag skulle önska att man väntade till högstadiet, ungefär. Sjuan...Men det är väl en önskedröm i dagens läge : )

  • Jolloa

    Jo jag är själv ett barn inget ont menat men jag kan  svara på era frågor...
    Man smikars sig för att vara mer populär!
    Exakt! Förvånade? nej, mer en hälften sminkar sig i 5 men alla tjejer i 6 sminkar sig.
    Dom tycker det är coolt. Men snarare ur töntigt! Skrikandes


    Tack för mig!Drömmer

  • amandacupcake

    Hej! Jag är själv i den åldern (fast 11 år) Jag tycker att sminket är +11 i skolan +9-10 på fester. Lite läppglans är ingen fara. Det är vad jag tycker.

  • amia01

    Handlar inte om att förbjuda smink eller inte, utan om att barnen måste veta att dom är precis lika bra med eller utan smink. Varför vill dom sminka sig? Vad är fördelarna/nackdelarna? Varför är det viktigt?
    Har själv en dotter på 10 år, som ibland sminkar sig lite när det är fest. Men hon har inte något behov av att sminka sig till vardags, oavsett kompiser i skolan. Hon är väldigt medveten om varför vissa barn sminkar sig och varför hon valt att inte göra det. Skönt när man lyckats ge sina barn självkänsla att göra sina egna val.

  • Sigvertch

    Jag själv fick smin av min mamma när jag gick i 4an. Typ lite mascara och läppglansGlad >för henne va det nog lugnt om jag använde sminket jag hade i skolan, Men jag började inte med det förräns jag gick i 6an. och då använde jag bara mascara. Och sedan fick jag lite mer smink av mamma, ett transparant puder och en liten ögonskuggspalett med typ 4 färger från H&M eller något. Jag började köpa lite smink för mina egna pengar och jag hade en period i 7an ungifär då jag inte vill vara utanför huset utan smink. Och king på att applicera rätt va jag ju inte häller. Men nu så använder jag knappt smink i skolan, utan bara lite concealer. Foundationhar jag aldrig använt för det behöver jag inte. Min mamma lägger sig inte i så mycket utan ger bara synpunkter om hon tycker att jag har för mycket smink, ex för vingad kajal osv.
    Mitt tips skulle va att ge din dotter något litet att börja med, och sedan lite till utifrån det du tycker att hon behöver. Om din dotter får mycket hudproblem såsom acne eller ngt kan du ju ge henne Foundation, men om hon inte får det kanske det räcker med en bb Cream eller nåt.
    Det är viktigt att komma ihåg att många använder smink endas för att stärka sitt självförtroende. Och det e de ju inget fel på. Men att som förälder kunna säga till om man tycker att ens barn använder för mycket smink eller för ofta måste man kunna göra! Sätt gränser! Gör inte smink till något förbjudet, men inte heller till någon big deal. ta det lite i taget och lita på att hen klarar av ansvaret.

  • Annaïck

    Jag tycker att smink hänger ihop med puberteten och att man börjat intressera sig av killar. Min 9-aring sminkar sig lite hemma pa kul med kompisen men far inte ga ut bland folk och se sminkad ut. Speciellt mascara ser ju jättekonstigt ut pa sma barn. Vill inte att min dotter ska se ut som en Lolita! 

  • Anonym (Ta den mesproppen på allvar)
    viseversa skrev 2009-10-07 10:16:50 följande:
    Jag ser helst att dom inte sminkar sig innan 14års ålder iallafall. Men det kan man ju prata om när den tiden kommer. Men skulle min 9åring ha smink på sig så släpper jag inte iväg henne utaför dörren försns hon tagit bort det.

    Jag sminkade mig inte vid den åldern. Och anser inte att BARN ska sminka sig oavsätt. Inte ha nagellack och kortkorta tjolar heller(vilket man ser allt för ofta). Men nagellack är inte lika illa som smink iallafall. Men helst inte det heller.

    Man kan ha kul utan att sminka sig också. Och skulle mina döttrar få smink i present på tex julafton av någon släckting(ehm faster) så skulle dom inte få behålla det.

    Jag är helt emot könsindelningarn med att småflickor ska vara söta och fina och sminka sig. Jag är helt emot att barn ska se som små minuvuxna i huvud taget.

    Och det är jag som mamma som ska sätta stopp för utseendefixeringen. Jag kommer säga nej med ursäckten om att en 9åring inte ska behöva bry sig om sånt. Herregud dom ska ju leka och bygga kojor fortfarande.

    Tycker redan dom piskas att växa upp allt för fort nu för tiden. Jag känner en 11åring som aldrig sminkat sig någonsinn fast alla aldra tjejer i klassen gör det.

    Och hon är tots det en av dom omtyckta i klassen. Just för att hon är som hon är och inte för att hon har kletat ansiktet fullt med vuxenprodukter som inte hör hemma i barns ansikten i huvud taget.

    Men det är ju jag det. Men jag blir inna berörd när jag ser småflickor gå runt och se urt som spacklade troll. Jag fattar inte hur deras föräldrar tillåter dom att gå ut så i huvud taget!

    Men det är ju inte mina barn. Men tack och lov har jag valet att göra det JAG anser bäst för MINA barn då. Sen får man hoppas att andra föräldrar vet vad dom gör med sina barn.
    Vems ansikte och naglar pratar vi om egentligen?
    Ditt eller dotterns? 
    Anser du att du " äger" dina barns Face??
    Isf LÄR dig stava först så kanske du blir respekterad!
    SLÄkTING !!
    Överbeskyddande, fjantiga morsor är det värsta  som finns! De låter knappt sina ungar fisa förrän de fnittrar " Men usch då. Lilla Lsa! Såå får du väl inte göra!"
    Tråden är gammal så,
    att din dotter kanske får lov att gå utanför dörren nu utan lov? 
Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?