• Nufsan

    1. ~ ¤ ~ Fertility Friend Graduates 16 ~ ¤ ~

    Välkomna tjejer!

    Här i tråden Fertility Friend Graduates samlas vi som "tagit examen" från Fertility Friend www.fertilityfriend.com och Fertility Friend-tråden, men ändå vill fortsätta träffas och prata här om allt möjligt som rör våra graviditeter!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 20:05
    Bebis och BF-tråd =)
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m50330667.html

  • Svar på tråden 1. ~ ¤ ~ Fertility Friend Graduates 16 ~ ¤ ~
  • Duntoffla
    Trolltoka skrev 2010-02-06 11:35:23 följande:
    Tror det går ganska bra Gör väl som jag och försöker komma in i de nya rutinerna som tvåbarnsmor (vilket jag insåg inatt inte alls är så lätt...)
    Det kan jag tänka mig att det inte är lätt. Hade inte hon en blogg också?
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • fialia78

    Halloj tjejer.
    Jag har gått in i v6 nu och vet att man måste vara lite mer försiktig med vad man äter osv. Men jag undrar hur mycket kaffe man får dricka utan att det är någon fara??
    Jag blir väldigt sugen på det ibland. Men vågar ju knappt dricka det.

  • Duntoffla
    fialia78 skrev 2010-02-06 12:33:01 följande:
    Halloj tjejer. Jag har gått in i v6 nu och vet att man måste vara lite mer försiktig med vad man äter osv. Men jag undrar hur mycket kaffe man får dricka utan att det är någon fara?? Jag blir väldigt sugen på det ibland. Men vågar ju knappt dricka det.
    Jag har för mig att rekommendationen är max 3 koppar om dagen. Själv klarar jag inte länge av kaffe alls. Får se när suget återkommer
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • fialia78
    Duntoffla skrev 2010-02-06 12:40:54 följande:
    Här står det www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/G.../ "När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."
    Åh tack.
    Då kan man alltså dricka en kopp till
    Jag dricker ju i glas så det blir ju lite mer än 1 ½ dl i dom, fast jag har mycket mjölk i också.. Men två sånna är nog inget problem iaf. Skönt att veta.
  • Duntoffla
    fialia78 skrev 2010-02-06 12:46:12 följande:
    Åh tack. Då kan man alltså dricka en kopp till Jag dricker ju i glas så det blir ju lite mer än 1 ½ dl i dom, fast jag har mycket mjölk i också.. Men två sånna är nog inget problem iaf. Skönt att veta.
    Ingen fara. Jag drack kaffe nästan hela gravven förra gången. Höll mig till rekommendationerna. Ofta tar man och glömmer sen bort, tar nytt osv. Dricker nog sällan mer än 3 koppar i vanliga fall. Har också mjölk i
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • fialia78
    Duntoffla skrev 2010-02-06 12:50:36 följande:
    Ingen fara. Jag drack kaffe nästan hela gravven förra gången. Höll mig till rekommendationerna. Ofta tar man och glömmer sen bort, tar nytt osv. Dricker nog sällan mer än 3 koppar i vanliga fall. Har också mjölk i
    Visst är det så. Har bestämt att om jag inte mår illa eller får avsmak av kaffet så tänker jag hålla mig till två koppar om dagen.
    Är så orolig att man ska få mf så jag vill ju inte göra nåt som kan påverka negativt. Kaffe är ju en sån sak vad jag har förstått.
  • Svampp

    Igår var jag och såg knodden hoppa och ha sig för fullt i magen! Helt otroligt att man till och med kunde se att den har fem fingrar och näsben! 6,0 cm var den... var såå underbart att se! Och sen åkte vi hem till farmor, farfar och farbror och berättade och tror inte jag sett farmor så pigg och allert på 5-10 år som efter vi hade berättat att vi ska ha barn {#lang_emotions_laughing}

  • Duntoffla
    fialia78 skrev 2010-02-06 12:59:25 följande:
    Visst är det så. Har bestämt att om jag inte mår illa eller får avsmak av kaffet så tänker jag hålla mig till två koppar om dagen. Är så orolig att man ska få mf så jag vill ju inte göra nåt som kan påverka negativt. Kaffe är ju en sån sak vad jag har förstått.
    Jag har fått för mig att det är mer för att barnet får koffein i sig=stressat/piggt
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • JoJo02
    Duntoffla skrev 2010-02-06 14:09:01 följande:
    Jag har fått för mig att det är mer för att barnet får koffein i sig=stressat/piggt
    Jag trode det var för att de kan bli små, alltså att för mycket koffein kan hämma tillväxten. Inte korta men låg födelse vikt.

    Förra graven var jag jättesugen på kaffe hela tiden. Växlade mellan vanligt och koffeinfritt när jag kom upp i dags ransonen. Nu är jag inte alls lika sugen, så nu blir det bara 1-2 koppar per dag. Men om man överskrider någon gång ibland är det ju ingen fara, men man bör väl inte "överdosera" varje dag.
  • Duntoffla
    JoJo02 skrev 2010-02-06 15:04:21 följande:
    Jag trode det var för att de kan bli små, alltså att för mycket koffein kan hämma tillväxten. Inte korta men låg födelse vikt. Förra graven var jag jättesugen på kaffe hela tiden. Växlade mellan vanligt och koffeinfritt när jag kom upp i dags ransonen. Nu är jag inte alls lika sugen, så nu blir det bara 1-2 koppar per dag. Men om man överskrider någon gång ibland är det ju ingen fara, men man bör väl inte "överdosera" varje dag.
    Ah, så är det kanske? Jag bara hobbyanalyserar lite

    Jag försökte dricka kaffe häromdagen men det smakar aska just nu. jag är ju värsta lattemamman i vanliga fall
    Svampp skrev 2010-02-06 13:52:24 följande:
    Igår var jag och såg knodden hoppa och ha sig för fullt i magen! Helt otroligt att man till och med kunde se att den har fem fingrar och näsben! 6,0 cm var den... var såå underbart att se! Och sen åkte vi hem till farmor, farfar och farbror och berättade och tror inte jag sett farmor så pigg och allert på 5-10 år som efter vi hade berättat att vi ska ha barn
    Vad mysigt! Hittade du några kläder?
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • bumbi 84
    Svampp skrev 2010-02-06 13:52:24 följande:
    Igår var jag och såg knodden hoppa och ha sig för fullt i magen! Helt otroligt att man till och med kunde se att den har fem fingrar och näsben! 6,0 cm var den... var såå underbart att se! Och sen åkte vi hem till farmor, farfar och farbror och berättade och tror inte jag sett farmor så pigg och allert på 5-10 år som efter vi hade berättat att vi ska ha barn
    Å vad mys att få se del lill*
    Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Bf ♥100716♥
  • Svampp

    Duntoffla: Ja, jag hittade ett par jeans, ett par mysbyxor (som ändå går att ha på jobbet om jag har en längre tunika eller så till tror jag), ett linne och en långärmad tröja. Och som bonus på en redan lyckad dag sa sambon att jag får alltihopa i födelsedagspresent i förskott (fyller om några veckor)!

  • Duntoffla
    Svampp skrev 2010-02-06 17:51:46 följande:
    Duntoffla: Ja, jag hittade ett par jeans, ett par mysbyxor (som ändå går att ha på jobbet om jag har en längre tunika eller så till tror jag), ett linne och en långärmad tröja. Och som bonus på en redan lyckad dag sa sambon att jag får alltihopa i födelsedagspresent i förskott (fyller om några veckor)!
    Kul att du hittade lite! Jag satt igår och kollade på lite mammakläder på nätet. Men är inte tillräckligt stor för dem än. Däremot blir det nog några långa linnen snart.
    Du och Jag ver2 skrev 2010-02-06 20:53:36 följande:
    Svampp - härligt!!! Å kul med sånna reaktioner!!!! Hm, vi lär ta tag i och berätta för sambons sida snart!!! Håller tummarna att allt ser bra ut på onsdag (UL) så berätter vi efter det.
    Håller tummarna benhårt! Det kommer att gå bra ska du se. Är det redan stora UL?
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • JoJo02
    {#lang_emotions_frown} jag får inte göra stora ul förrän v.20, känns som en evighet bort.
  • Duntoffla
    JoJo02 skrev 2010-02-07 11:12:40 följande:
     jag får inte göra stora ul förrän v.20, känns som en evighet bort.
    Tänkte väl att det var himla tidigt. Jag gör mitt RUL i vecka 19. En hel månad kvar...
    Hallon i magen BF 100805 septemberflikkan.blogspot.com
  • Du och Jag ver2

    Duntoffla - nä, ska träffa läkaren på spec mvc då, å då ska de kolla så det inte är två därinne (nackdel om det skulle vara så för min livmoder). V13 på onsda. Rul ska jag på i v 17 (16+6). Så en dryg månad kvar tills dess. Men känns oki då jag redan gjort två UL innan det ju!

    Dock skulle jag såklart hellre ha en normal graviditet å då få bara ett UL lär jag ju säga...


Svar på tråden 1. ~ ¤ ~ Fertility Friend Graduates 16 ~ ¤ ~