• Nintendo

    Vi som vill föda hemma

    Här samlas vi som har funderingar eller planerar att föda hemma.

    Människor som är emot hemmafödslar eller bara vill komma med negativa kommentarer undanbedes.

  • Svar på tråden Vi som vill föda hemma
  • Monsterpannkaka

    Åh, så spännande =) Jag väntar min första, beräknad i april och hade tänkt mig en förlossning utan någon vidare smärtlindring, kanske lite lustgas.. har tänkt många gånger på en hemförlossning men eftersom jag inte vet hur förlossningar set ut tidigare i släkten och sådant, så vågar jag mig inte på det med första. kanske med de kommande dock? (:

    jätte spännande diskussion och jätte kul att följa hur ni resonerar och planerar

    mvh
    anna

  • Fru  Grön
    ääni skrev 2009-11-27 21:48:36 följande:
    Jag planerar att föda alla mina barn på sjukhus. Men jag är ändå nyfiken på hur hemmafödslar går till. Tar ni hem någon speciell utrustning, t ex syrgas? Nyfiken...
    min bm hade en väska full med utrustning, vi som föräldrar behövde bara ordna rena handdukar etc att torka kladd med, och en kastrull kokande vatten till saxen :)
  • Fru  Grön
    Blgebo skrev 2009-11-27 21:29:36 följande:
    De flesta barn kollar man inte syresättningen på vid förlossningen. Det är bara "dåliga" kurvor man kollar ph och laktat på, där man vill veta om man ska snitta/lägga sugklocka, eller låta förlossningen fortsätta. Alltså har man innan provet tagits, fått en indikation från fosterljuden att ngt inte är bra, eller att förloppet drar ut på tiden/avstannat. Man har diagram där man kan fylla i normalförloppet, och ser man att man avviker från det så agerar man. Hemma lyssnar man också av fosterljuden givetvis, och märker man att de ligger för lågt, eller att det ex. tar för lång tid för fosterljuden att hämta sig efter värk, så åker man in. De flesta som föder hemma har en barnmorska närvarande, ofta är det tom. två barnmorskor, och de brukar ha lång erfarenhet! De märker om ett förlopp inte går framåt som det ska. Det är inte många barn som inte andas själva. Man kan ventilera ett barn på mask hemma också om det skulle behövas. Men oftast räcker det ju med att stimulera barnet så kommer det igång av sig självt. Kom ihåg att vi pratar normalgraviditeter, och fullgångna barn. Där är det mycket få som har problem med andningen. Ett fixerat barn borde inte kunna hamna i tvärläge av en värk. Värkarna pressar ju barnet neråt... Däremot kan det rotera fel med huvudet i bäckenet och ställa in sig ogynnsamt i förhållande till bäckenets mått, vilket kan utgöra ett förlossningshinder. Det borde inte bli ngt urakut tillstånd av det, men vad vet jag...
    bra svar! många som inte är insatta i hemförlossning glömmer att det just är normalgraviditeter, förlossning kring rätt datum, normalt förlossningsförlopp etc som ska gälla vid hemförlossning, och att man i andra fall åker in till sjukhuset INNAN det blir akut.
  • Blgebo

    Nu har jag varit till gyn idag..fick veta vad det är kön på bäbisen! (har gjort fvp, och tidigare inte velat veta, men nu hade jag bestämt mig för at jag vill det) Känns faktiskt ännu bättre med hemförlossning nu, iom. att det kön jag väntar är starkare och klarar mer än det motsatta i det skedet av livet
    Nu gäller det bara att liten vänder sig, eftersom h*n ligger i säte... fast jag är bara i v. 29 än så länge så än finns det plats att vända sig! Har ingen lust att föda ett säte hemma.

  • Nintendo
    Blgebo skrev 2009-12-01 14:45:36 följande:
    Nu har jag varit till gyn idag..fick veta vad det är kön på bäbisen! (har gjort fvp, och tidigare inte velat veta, men nu hade jag bestämt mig för at jag vill det) Känns faktiskt ännu bättre med hemförlossning nu, iom. att det kön jag väntar är starkare och klarar mer än det motsatta i det skedet av livet Nu gäller det bara att liten vänder sig, eftersom h*n ligger i säte... fast jag är bara i v. 29 än så länge så än finns det plats att vända sig! Har ingen lust att föda ett säte hemma.
    Då håller vi tummarna för att bebis snart vänder sig! :)

    Imorgon ska jag ringa och prata med en kvinna som har fött sina två sista barn hemma (har fyra) och ställa tusen frågor och höra med henne om hur det fungerar. Hon skulle även berätta vilka bm hon har haft så om någon av dom var bra kanske jag tar kontakt med dom. :)
    Ska bli skönt att prata med någon som har fött hemma två gånger och har ordentlig erfarenhet. Är så nyfiken!
  • Viblir4

    kul med en föda hemma-tråd. vår andra son föddes hemma i oktober, allt gick fint!

  • Nintendo

    Här går det segt. I Skåne får man ingen ersättning för att föda hemma och vi har helt enkelt inte pengarna till att betala en bm själva. Kollar runt nu efter vägar att få pengar på iaf, verkar kanske som att det finns en chans ändå.

  • Fru  Grön
    Viblir4 skrev 2009-12-14 22:13:48 följande:
    kul med en föda hemma-tråd. vår andra son föddes hemma i oktober, allt gick fint!
    grattis!
  • Ullis 10

    Men det är ju svårt att få annan sjukvård hemma också, inte speciellt kostnadseffektivt?

  • Lexikon
    Ullis 10 skrev 2010-04-29 10:31:51 följande:
    Men det är ju svårt att få annan sjukvård hemma också, inte speciellt kostnadseffektivt?
    I Stockholm har man sett att hemförlossningar inte har inneburit någon merkostnad för landstinget. Förlossningsvården är nog snarare strukturell än ekonomisk, de sparar faktiskt pengar på de som föder hemma eftersom de inte stannar massa dagar på BB och mer sällan får komplikationer.
  • Momag

    Hej! Ser att tråden är gammal, men kanske någon läser ändå? Snart dags för tredje barnet att titta ut. Fött de två första på sjukhus, men sist hann vi knappt fram. Nu har regionen sparat och man får inte längre stanna mer än sex timmar efter förlossningar är klar. Ganska motbjudande tanke att sätta sig i bilen och fara hem igen så snart. Många har otur och problem med att det är fullt och måste köra väldigt långt bort för att få en plats... Jag vill inte riskera att föda i bilen.

    Så, eftersom jag fött barn utan komplikationer två gånger, förbereder jag mig på att föda hemma. Vad ska jag tänka på? Vad behöver vi? Hur ska vi förbereda oss? Ni som har erfarenhet?

  • Soccermom
    Momag skrev 2015-01-27 12:56:59 följande:

    Hej! Ser att tråden är gammal, men kanske någon läser ändå? Snart dags för tredje barnet att titta ut. Fött de två första på sjukhus, men sist hann vi knappt fram. Nu har regionen sparat och man får inte längre stanna mer än sex timmar efter förlossningar är klar. Ganska motbjudande tanke att sätta sig i bilen och fara hem igen så snart. Många har otur och problem med att det är fullt och måste köra väldigt långt bort för att få en plats... Jag vill inte riskera att föda i bilen.

    Så, eftersom jag fött barn utan komplikationer två gånger, förbereder jag mig på att föda hemma. Vad ska jag tänka på? Vad behöver vi? Hur ska vi förbereda oss? Ni som har erfarenhet?


    Kontakta en hembarnmorska till att börja med, så kan hon hjälpa dig vidare. Om ni ska bekosta det själva (dvs inte har turen att bo i Sthlm) är det i princip det enda du behöver göra, förutom att fixa iordning lakan/handdukar och ett underlägg att skydda sängen/madrassen med. Bm har med sig allt annat som behövs. Även om man inte får det bekostat kan det förstås vara bra att se efter om man uppfyller riktlinjerna för att få det bekostat, eftersom det minskar risken för knas. Tex ska huvudet ligga nedåt, man ska föda vid bf +- 2 v osv.

    Lycka till!
Svar på tråden Vi som vill föda hemma