• About golden years

    Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.

    Tänkte starta en tråd för oss som lider av magmunsbråck eller andra refluxsjukdomar.
    Det borde ju finnas fler än jag här inne som fått denna diagnosen och lider mycket av halsbränna/sura uppstötningar.

    Själv fick jag diagnosen igår och har misstänkt länge att jag hade ett bråck då min mamma har samma och vi haft samma sytom.

    Äter just nu mest gaviscon/rennie/inside och det räcker för tillfället. Hoppas slippa omeprazol/losec så långt som det går.

    Så, hur är det för er andra?

  • Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.
  • akack

    Hej, fick mina problem för två år sedan och fick reda på att jag har ett diafragmabrock för ca 1,5 år sedan, har ätit esomeprazol sedan dess utan nå större förbättringar, det har snarare blivit värre. Var till hälsocentralen nu i veckan och fick en remiss till en ny gastroskopi för att kolla om det är värt att operera. Stressen är svår att dra ner på när man har två småbarn, annars har jag försökt allt, hoppas verkligen att dom kan hitta något för mig.

  • Emmask

    Jag har också detta med mig i generna. Dock kan jag (när jag inte är gravid) hålla det i schack genom att inte äta för fet mat och i synnerhet inte kombinera fet mat med alkohol. Då är jag körd. Har ni några andra tips?

  • Jenny1994

    Jag har haft problem med halsbränna/sura uppstötningar sedan jag gick i högstadiet, så i år är det ungefär 8 år som jag har levt med detta.
    Jag började träffa en läkare i februari i år och vi hittade då att jag har GERD vilket jag troligtvis föddes med. Detta kom lite som en chock för mig då jag hela tiden levt i tron om att det bara är halsbränna som är tillfällig och kommer att gå över, som småningom, med rätt medicinering och rätt kost. Men i detta fallet så slutade det med att jag får fortsätta med omeprazol för resten utav livet och får anpassa dosen efter behov.

    Nu äter jag omeprazol två gånger om dagen, 20 mg morgon och 20 mg på kvällen och det fungerar bra. Jag glömmer aldrig någon tablett och det är sällan jag behöver ta någon extra. Det är framförallt när jag slarvat med intaget utav mat som jag blir sämre eftersom att jag är rökare och det på så sätt gör mig mer "sur" i magen.

    Jag har även börjat få hjärtklappningar, vilket jag har haft tidigare. En sjuksköterska jag pratade med idag tror att det kan bero på refluxsjukdomen och sa att jag skulle ta upp detta med min läkare för att kolla upp detta noggrannare, är det någon här som har erfarenhet om någonting liknande?

  • Sylvia1970

    Hej jag lider också av magmunsbrock, och undrar varför de inte finns någon bättre hjälpa än bara äta omperazol som långaloppet bara hjälper om man tar de lugnt och tar omperazol 30 min innan frukost.Så man lider av det under arbetsdagarna,och kan ej slappna av.Vad gör man?

  • Chiangel

    Nu är man här igen....på toaletten....mitt i natten. Inte för att man behöver göra ngt där ,men för att man vet inte vad man ska ta sig till. Smärtorna i bröstet strålar ut mot rygg och armar. De tilltar och jag måste resa mig och gå....bara gå och gå och gå. Känner mig vimmelkantig tillslut och stannar till vid balkongdörren. Jag öppnar den i hopp om att frisk luft ska hjälpa....men det är för kallt och spänningen i kroppen tilltar. Jag fortsätter men vandring ut i köket, öppnar kylskåpet och tar ut ett rött paket mjölk. Jag vrider ansiktet åt vänster och det hugger till. Nu måste jag vrida hela kroppen för att hämta glaset som står på diskbänken vid min sida.

    Efter en stund mildrar Smärtorna. Vad hade jag nu ätit och druckit under dagen? Inte mycket de sista timmarna innan sängdags. Det var avgörande ....

    Jag slängde i mig en halv banan för att vara på den säkra sidan innan jag provade att lägga mig ner igen.

    Inte på sidan och inte på mage....mina 2 favoritlägen.

    Sträckte jag upp armarna kändes det igen.

    Där låg man till slut på rygg med armarna på sidan....som en mumie.

    Jag fick mitt hiartusbråck vid 18. Minns att jag vaknade av smärtor i bröst och rygg jag inte förstod. Ringde min mamma i panik och tårar.

    Idag kommer Smärtorna mer ofta då jag har gått upp i vikt.

    En bättre kost är allt det handlar om.

  • Nilla45

    Hej!  Jag förstår att du funderar --- jag är nu 72 år snart och har haft ett hiatusbråck i ungefär 15 år. Innan jag visste vad det var, kunde det bli stopp helt och hållet och det krampade som vid en hjärtinfarkt.  Jag har gått igenom flera gastroskopier, har varit på Danderyds sjukhus och mätt tryck och annat och fick gå med en slang genom näsan i ett dygn och trycka på en mätare när jag kände surt innehåll.  Jag har fel på sväljningsfunktionen och  bråcket är oftast  öppet och vill pumpa upp surt innehåll från magen. Förut klarade jag mig med Pepcid och annat, men nu äter jag Omeaprozol, 20 mg två gånger om dagen och det är en bra dos för mig. Känner sällan av det, men vid sista gastroskopin märkte de att bråcket blivit större, det var 8 cm nu. Eftersom jag är s.k "kommen till åren " vill de inte operera, för det är en för stor operation och jag lider av migrän och skulle jag inte få kräkas, då vet jag inte vad som skulle hända.....Har en vän som blev sämre, då hon fick andningsproblem och i och med det började hjärtat skena....därför finner jag ingen orsak att vilja operera.  Mitt råd till dig är att få en remiss till en logoped !!  Det var det bästa jag fått.....dem kan förklara hur styrningen går till när man äter och vad man kan göra för att underlätta. Jag fick en helt annan förståelse och sen har jag märkt vilken mat som gör att det blir värre. Kolsyrat är en stor bov för mig och det gäller att tugga ordentligt....Nu funkar det relativt bra , men de kollar med gastroskopi vid minsta förändring, när jag hör av mig.  Man kan märka att det inte alls stämmer eller hjälper.  Ge dig inte och nu vet jag inte varför du är emot den här medicinen, men jag äter många andra och den här har inga stora biverkningar för mig. Förut ville jag inte ens gå bort till vänner för att äta, då jag aldrig visste hur det skulle gå. Nu klarar jag det för det mesta.... Om magsyran istället får komma upp i strupen, så kan det bli inflammationer, eftersom den är oerhört frätande.....hellre motar jag Olle igrinden...Hoppas du hittar någon lösning och du får gärna höra av dig....Jag har som sagt stor erfarenhet...kram till dig <3

  • Pauie

    Hej. Jag fick problem av kramper och kräkningar när jag var 17 pga för mkt stress. Läkarna försökte förklara bort mina kramper, knivhugg, plötsligt illamående och kräkningar. Efter över tio olika akutbesök så beslutade man att ta tag i mina problem, då var jag 19 när jag gjorde min första gastroscopi och fick reda på att jag haft ett litet hiatusbråck, jag hade dock inga sura uppstötningar så medicinerade aldrig. Men min tillvaro blev stressigare och vid 20 fick jag mina sura öppstötningar och fick då börja med omeprazol, började med 20 men fick öka till 40, hjälpte oxå bara med hela tabletten ist för o ta två st 20 mg och tog den på kvällen så magen var okej dagen efter. Dock så mådde jag skit dagen efter om jag missade en tablett. Kunde inte äta av illamående, spydde, hade kramper, och tabletten älskade att sätta sig på tvären i halsen så man fick ännu värre halsbränna än nånsin för det e medicin. Detta funkade inte så slutade ta den helt när jag va 26. Har haft mer problem med halsbränna efter detta där det slutat med att jag spytt för jag har så sur magsyra som kommer upp. Maten som jag ätit vill komma upp när jag bara ska rapa så det e många gånger jag ?spyr i munnen?. Pinsamt som fan :( huggningar, kramper eller illamående och kräkningar fortsätter. Många gånger har jag så sur magsyra att jag fått ganska många sår i matstrupen som sen utvecklats till lite halvt sväljproblematik som konstigt nog kommer och går när den känner för det. Jag känner oxå allt som går ner i magen, hur det flyttar sig, om jag inte fått ner nått ordentligt eller när halsbrännan kommer upp. Jag funderar starkt på operation men är ganska rädd för komplikationerna efter. Som att man förlorar spyförmågan, e det inte jobbigare med illamående som gravid eller när man e magsjuk, kan bara tänka mig hur mkt kramp man har om man inte får upp det. Sen finns ju risken för att man går ner i vikt i början, jag ligger redan så lågt så går jag ner mer ger mitt hjärta med sig, det har redan bråkat med mig när jag gick ner för mkt en gång. Och tack vare min stora problematik har jag fått ätstörningar, jag svälter hällre eller hoppar över maten ibland för jag e rädd o få problem men då får jag ju andra problem som sura uppstötningar om jag börjar äta nått o det inte är mildt för så har jag för hög magsyra så det är bara det som kommer upp när jag äter dåligt. Tror dock efter jag läst lite att operation är mitt enda svar att bli bra, man känner sig handikappad med detta och magproblem är nog den jobbigaste smärtan, jag e 28, har artos i båda knäna, svag scolios som hindrar mig att gå, stå eller arbeta i mer än tio minuter tills jag får smärta, ändå tycker jag hiatusbråcket ger mest och värst problem i vardagen, det andra vet jag kommer va där oavsett vad men magen är opolitlig. Tack för era historier, har fått mer perspektiv på min sjukdom och om det e värt en operation. Må bäst alla ???? och håll tummarna, ringer läkaren om några timmar så får vi se resultatet :)

  • frazze63

    Var på gastroskopi igår och den visade ett stort magmunsbråck. Eftersom jag har mycket besvär trots medicinering så frågade jag om operation var tänkbar, men läkaren svarade mig att refluxoperationen är LIVSFARLIG! Kändes ju inte så roligt att höra precis....

  • trekatter3

    Hejsan! Har nyligt fått diagnosen hiatusbråck. Har mycket besvär av det. Kan periodvis inte svälja alls. Reflexerna finns helt enkelt inte där. Kan inte äta utan det enda jag får i mig är apelsinjuice. Hoppas på operation. Får besked om det den 9e februari.

  • Certo

    Är det någon med hiatus (magmuns)-bråck som har hört om 


    "IQoro® är utvecklad för personer som har problem med att andas, äta, tala eller le d.v.s. funktioner i ansikte, mun, svalg, övre luftvägar, matstrupe eller diafragma.

    Svalgtränare för neuromuskulär behandling


    IQoro® är en svalgtränare för neuromuskulär behandling som via munhålan aktiverar nervsystem till och från hjärnan och gör det möjligt att stärka muskulatur samt förbättra och återfå kontrollen över olika funktioner."


    Misstänker att jag har hiatusbråck men vill helst undvika att ta medicin. 

Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.