• vinterblomma

    Vid 40 - är det bättre att lägga ner sökandet efter en partner och förbli singel??

    Har precis fyllt 40 och är rätt nöjd med mitt liv med undantag för att jag är singel och barnlös. Men efter att ha testat diverse datingsidor de senaste åren har jag börjat inse att det inte fungerar. (för mig i alla fall) Och så är det ju så att när man nått min ålder är det krasst så att det inte finns så många andra "över" så att säga. Det finns inte några lämpliga män i min omgivning och jag vägrar bidra till att någon är otrogen.

    Vad tycker ni? Är det bättre att nöja sig med det man har eller ska man fortsätta söka i all oändlighet?

  • Svar på tråden Vid 40 - är det bättre att lägga ner sökandet efter en partner och förbli singel??
  • idiblon yes

    Om man söker efter något så letar man efter specifika egenskaper och lär bara bli besviken.

    Om man slutar leta så kanske man trillar över en skatt, och inte kan man klaga på en skatt för där har man aldrig ens haft några krav.

    Så tänker jag. Det största felet människor gör är att leta.


    FL är guld.
  • Diskutanten

    Såpass mycket om Filosofi kan jag: Det är inte "Filosofi" så som det (be-)skrivits och diskursivt utvecklats
    på den här tråden!

  • vinterblomma
    Diskutanten skrev 2011-01-30 18:04:31 följande:
    Såpass mycket om Filosofi kan jag: Det är inte "Filosofi" så som det (be-)skrivits och diskursivt utvecklats
    på den här tråden!
    Förvisso, ville inte lägga den i singel kategorin då den är stendöd. (verkar ha ett inlägg ungefär var fjärde månad). Min grundtanke med frågan var egentligen "är det ok att lägga ner sökandet efter en partner?" Varför/varför inte? Sen har tråden gått år lite olika håll men om du tycker att den ska ligga nån annanstans får du gärna komma med förslag.

    Kram
    Glad för det mesta!!!
  • vinterblomma
    Esther M skrev 2011-01-29 09:43:06 följande:
    Om du menar mig, så skulle jag kväva sådant i sin linda. Om jag skulle bli förälskad skulle jag avlägsna den personen från mitt liv.
    så har jag också resonerat men det handlade (i alla fall för mig) om att jag vågade inte bli sårad igen. Då lät jag hellre bli  att falla för någon.
    Glad för det mesta!!!
  • Nyfiken gul
    vinterblomma skrev 2011-01-30 21:17:20 följande:
    så har jag också resonerat men det handlade (i alla fall för mig) om att jag vågade inte bli sårad igen. Då lät jag hellre bli  att falla för någon.
    men sårad blir man ju i ALLA förhållanden även dom som är riktigt bra...  helt enkelt för att vi alla är människor med fel och brister...

    Min man och jag älskar varandra av hela vårt hjärta men vi ryker ihop och sårar varandra sjukt mycket för att vi inte tänkert efter och beter oss korkat.... och visst har vi båda gått rejält över gränserna och verkligen SÅRAT varandra men eftersom vi ändå älskar varandra också så har vi tagit oss igenom det och gått vidare.

    Så egentligen handlar det ju inte om att såra varandra i sig - utan om att kunna ta sig igenom just det som sker där och då.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • vinterblomma
    Glädje58 skrev 2011-01-30 19:47:18 följande:
    Ts, har du blivit nåt klokare på de två månader som har gått sedan trådstarten?
    Nja, har kommit fram till att jag inte vill leva själv men har fortfarande ingen aning om hur man träffar någon längre. Efter att ha funderat igenom de alternativ som finns börjar jag nästan tycka att det är synd att äktenskap inte arrangeras (skojar)

    Får tyvärr mest samma råd som jag fått de senaste åren från omgivningen. Och nej, tänker inte gå en kurs för skepparexamen. Sen tror jag inte att det egentligen är bra för mig att hela tiden leta efter någon. Vet att många tycker att man ska sluta leta och då kommer den "rätte" helt plötsligt att dyka upp. I min värld är det lika troligt som jungfrufödelse, hur ska man kunna träffa någon när hela ens omgivning bstår av par och andra singeltjejer?

    Nej, nu har jag gnällt klart. Det är ganska tydligt att jag inte är ett dugg klokare...
    Glad för det mesta!!!
  • Glädje58
    vinterblomma skrev 2011-01-30 21:27:31 följande:
    ...Nej, nu har jag gnällt klart. Det är ganska tydligt att jag inte är ett dugg klokare...
    Vad härligt att höra ts   Glad

    För jag tror inte att man ska vara för klok när det gäller sådana saker.

    Jag skilde mig för två år sedan och har inte trättat nån ännu. Jag har väl inte riktigt känt mig redo förrän nu. Under dessa två år har jag däremot satsat på mig själv. Håller på att utbildar mig, tränar på gym, läser en del litteratur om utveckla sig själv. Först och främst för min egen skull men även för att höja mina chanser att få träffa någon ny kvinna i mitt liv. För vilken kvinna väljer en soffpotatis med en öl i ena näven och en skål chips på magen framför teven. Är det inte sport så är det dataspel.

    Så tycker jag att du också ska tänka. För handen på hjärtat ts, inte vill du innerst inne förbli singel resten av livet? Se till att du mår bra med dig själv, det du jobbar med, vad du gör på fritiden, vad du äter, motion. Allt det här är viktigt. När du mår bra med dig själv kommer det lysa om dig och då ökar du chanserna att träffa någon. Visst jag börjar sakna någon riktigt mycket just nu men jag ser till att fylla min tid med annat roligt eller intressant under tiden.

    kram
  • Diskutanten
    vinterblomma skrev 2011-01-30 18:10:55 följande:
    Förvisso, ville inte lägga den i singel kategorin då den är stendöd. (verkar ha ett inlägg ungefär var fjärde månad). Min grundtanke med frågan var egentligen "är det ok att lägga ner sökandet efter en partner?" Varför/varför inte? Sen har tråden gått år lite olika håll men om du tycker att den ska ligga nån annanstans får du gärna komma med förslag.

    Kram
    Jag förstår. Det här med Filosofi ... är ju inte alldeles glasklart heller ...
    Noghända är jag för färsk på Familjeliv fortfarande för att uppfatta ämnesindelningar etc.
    Och jag kan hålla med dig: Saken du vill »prata om» kan, eller kunde, kanske bära bättre frukt här (?) ...

    Själv är jag vad Ämnet anbelangar "vid 40" och har egentligen det så kallade "sökandet efter en partner nedlagt" sedan jag vet inte hur många år ... och funderar inte heller, för övrigt, i termer av att "förbli singel" eller inte. Livet är som det är ... cyniskt och krasst nog. That's It!
    Klockan går förvisso ... Men 'singel' är man ju ändå inte - något annat finns trots allt (ändå) hela tiden närvarande. Såtillvida detta något annat är någon annan "partner, person etc.", är väl en Filosofisk fråga ...
     
  • pixel
    Glädje58 skrev 2011-01-31 10:51:32 följande:
    Vad härligt att höra ts   Glad

    För jag tror inte att man ska vara för klok när det gäller sådana saker.

    Jag skilde mig för två år sedan och har inte trättat nån ännu. Jag har väl inte riktigt känt mig redo förrän nu. Under dessa två år har jag däremot satsat på mig själv. Håller på att utbildar mig, tränar på gym, läser en del litteratur om utveckla sig själv. Först och främst för min egen skull men även för att höja mina chanser att få träffa någon ny kvinna i mitt liv. För vilken kvinna väljer en soffpotatis med en öl i ena näven och en skål chips på magen framför teven. Är det inte sport så är det dataspel.

    Så tycker jag att du också ska tänka. För handen på hjärtat ts, inte vill du innerst inne förbli singel resten av livet? Se till att du mår bra med dig själv, det du jobbar med, vad du gör på fritiden, vad du äter, motion. Allt det här är viktigt. När du mår bra med dig själv kommer det lysa om dig och då ökar du chanserna att träffa någon. Visst jag börjar sakna någon riktigt mycket just nu men jag ser till att fylla min tid med annat roligt eller intressant under tiden.

    kram
    Det här är jättegammalt, ett år, men tyckte det var så bra skrivet! Gav mig lite nytt hopp...inte just om att träffa någon, men att ta tag i livet, börja träna, må gott...sry att jag drog upp gammal skåpmat, men jag är ny här så nytt för mig :p
  • KungligtSnygg
    pixel skrev 2012-01-11 03:22:16 följande:
    Det här är jättegammalt, ett år, men tyckte det var så bra skrivet! Gav mig lite nytt hopp...inte just om att träffa någon, men att ta tag i livet, börja träna, må gott...sry att jag drog upp gammal skåpmat, men jag är ny här så nytt för mig :p
    Det här måste jag kommentera. 

    Ja. Det är lättare att träffa någon när man mår bra.

    Glöm dock inte att det måste finnas ett SAMMANHANG där man har möjlighet att träffa någon.

    Hur fantastisk man än är kommer man inte träffa någon på skogspromenaden eller på Ica, det är även för mig lika troligt som jungrufödsel, att det bara händer så där. Var lite realistiska.

    Jag funderar i samma banor som TS. Jag har inget svar. Möjligen ett: Flytta till ett land som är mer socialt än Sverige. Australien tex. Där finns sjyssta aktiva män, även de som är lite äldre. De är sociala och uppvaktande. De bjuder in dig i gemenskapen. 
  • storstrumpan

    40 är ju ingen ålder. Jag tycker definitivt inte att du ska ge upp idén på att träffa någon, men ta det lite lugnt. Jag har själv varit aktiv på mötesplatsen från och till och har träffat många trevliga kvinnor. Dessvärre ingen som det blivit någonting mer än vänskap med. Jag upplever det som att det är lättare att träffa någon om man inte är så desperat. Sen är presentationen grymt viktig på dejtingsidor, det gäller att göra ett bra första intryck men ännu viktigtare är att kunna leva upp till det senare...

    Och precis som tidigare skrivits: Det är jäkligt svårt att attrahera en annan människa om man inte själv är i harmoni och trivs med sig själv.

    Lycka till!     

  • cattus

    Jösses, det finns ju massor med ensamma människor, de som inte hittat en partner, de som skilt sig och alla de som kommer att skilja sig. Folk skyltar ju bara inte med det..så våga prata med folk, gå en skojig kurs då har du roligt och kankse hittar du någon annan som också är ensam och då har ni ju också ett intresse ihop..

  • Meddelande borttaget
  • svadia

    Hallå där! Så, är det bättre att sluta leta efter en partner och omfamna singellivet? Tja, allt beror på dina preferenser och omständigheter. Att vara singel kan erbjuda frihet och självupptäckt, vilket gör att du kan leva en bohemisk livsstil. Du kan fokusera på personlig tillväxt, utforska dina passioner och bygga självständighet. Å andra sidan, att vara i en engagerad relation ger sällskap och stöd, vilket skapar vackra minnen med en partner. I slutändan är valet ditt ? följ det som ger dig lycka och tillfredsställelse. Kom bara ihåg att prioritera ditt eget välmående och omfamna din inre bohemisk

Svar på tråden Vid 40 - är det bättre att lägga ner sökandet efter en partner och förbli singel??