• phillie12

    Hur ont gör Äggplock?

    Hej alla! 

    Jo, nu är vi äntligen igång med vårt första IVF! (Eller rättare sagt, vi väntar på mensen så att vi kan köra igång med korta metoden.)

    Det jag är mest orolig och nervös inför är som så många andra äggplocket! Jag tycker man läser så mycket olika, vissa tycker inte att det är så farligt och andra tycker att det är riktigt obehagligt. Men de allra flesta verkar tycka att det känns som mensvärk EFTERÅT.

    Nu undrar jag: HUR känns det? Alltså under själva ingreppet? Om ni kan beskriva känslan när nålen penetrerar slidväggen? (Huva, det känns obehagligt att skriva det.)
    Jag gillar att förbereda mig mentalt och inbillar mig att det är lättare att hantera smärtan om man vet vad som väntar...

    Tack för hjälpen alla godingar!  

  • Svar på tråden Hur ont gör Äggplock?
  • FruG

    Jag har gjort 9 st äggplock och skulle det vara så hemskt så skulle man inte göra om det 9 gånger

    För mig har det känts olika varje gång så det går inte att jämföra en gång med en annan. Men vid ett äggplock punkterade de 40 st äggblåsor och då tog det ganska lång tid och det var nog jobbigare än att det gjorde ont. Har de gånger jag fått väldigt mycket äggblåsor även fått nåt annat med morfinet som gör att man blir mer groggy och borta och dessutom tappar en del av minnet så jag minns inte så jättemycket egentligen.

    De äggplocken då jag fått "normalt" med äggblåsor, typ 5-15 st har äggplocken inte alls vart så jobbiga. Visst känns det när de sticker igenom nålen men man e ju bedövad så det är ingen större smärta. Men som några skrivit så känns det nästan mer när de suger ut vätskan.

    Men försök att inte vara orolig för så farligt är det verkligen inte!! Skulle det vara så hemskt som man kan tro innan första äggplocket så skulle man ju inte göra om det igen... Jag har ju gjort det 9 gånger

    Lycka till!

  • April77

    Efter smärtlindringen som jag fick innan äggplockninge kändes allt ok, = hade inte börjat med äggplockningen. När läkaren väl börjar plocka, började jag störtgråta, en sjuksköterska hör jag i periferin säga, "Vi ska nog ge dig lite mer smärtlindring". Har inget minne att jag hamnade i sängen, med en binda mellan bene.

    Så för mig gjorde det väldigt ont. Rynkar på näsan

    Men jag gör det för kärlekens skull, men att det skulle göra så ont!


    Hösten 2010
  • Thuleslapper
    Heavenly skrev 2011-01-10 15:22:10 följande:
    Hej! Gjorde också korta metoden o var super nervös för äggplock!! Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg så jättemycket från själva äggplocket var så pass groggy, de är ganska frikostiga med morfinen Tungan ute
    Efteråt kändes det som rätt stark mensvärk man e öm och svullen ett par dagar men det går över. Vilket sjukhus går du på? Jag går på Huddinge sjukhus.
    Har gjort ett färskförsök utan resultat ett fet 2 månader senare blev gravid men fick ma i 18e veckan. Nu e jag igång igen och fick tillbaka ett litet embryo idag så nu e d bara att hålla tummar och tår.
    Lycka till!!!
    kram
    Håller tummarna för att det går vägen denna gång

    TS: Jag är ganska smärtkänslig och höll på "att dö av smärta" när jag gjorde Echovist-undersökningen så jag kände nog som du gör.... nervös och rädd som attan för att det ska kännas likadant
    Försök att räkna med att det känns för det gör det men tack vare stesolid+alvedon+morfin så klarar man av smärtan bra.
    Min läkare skulle sätta lokalbedövningen på 4 ställen i slidan, jag kände endast av de 2 första sticken
    När han sedan började punktera / suga ur äggen så kändes det lite lite...

    Lycka till nu när det är dags
    Kram
  • mmiaa

    Första ÄP gjorde vansinnigt ont, andra gick bättre pga att mina äggblåsor var mer mogna då samt att det var en annan läkare som gjorde äggplockningen, lite lättare på hand...
    Hoppas såklart att det tredje går ännu bättre!

  • phillie12

    Tack så mycket för era svar allihopa! :) Jag tar mig nog igenom det, a woman's got to do what a woman's got to do! :)
    Kram på er! 

  • mmiaa

    Det går säkert bra ska du se! Fokusera mycket på andningen, det hjälpte mig andra gången, långa djupa andetag. Sen är det ju över på 10-15 kinuter, kan också vara skönt att veta

  • norpan78

    För mig kändes det i stort sett ingenting. Kändes bara ett litet tryck när han stack igenom nålen. Hoppas allt går bra för dig me !!!

  • smurfen7621

    Första gången tyckte jag bedövningen kändes, alltså sticken man fick. Resten kände jag ej av. 2a gången kände jag ingenting, blev jätte drogad. Det va nästan läskigt eftersom min man sa att jag tittade o pratade men jag har inget minne av det. Dock hade jag väldigt ont i magen efteråt i ca 5 dagar.

  • Emmalina1981

    Jag har gjort 3 äp, de två sista valde jag att bli sövd under. Sjukskriven en vecka efter varje ingrepp. Mkt ont. Rekomenderar att sova!

  • Emmalina1981
    bodimit skrev 2011-01-15 20:18:24 följande:
    Det gjorde ont iallafall. men inte lika ont som att föda barn!!!
    hjälp.
  • Mytime85

    Såg att någon "valt" att bli sövd under äggplocket, får man göra de? Isf e ju de ett vääääldigt bra alternativ. Speciellt när man är som ja "livrädd för allt" såsom nålar, smärta o blod, att svimma osv.

    Krävs de nåt speciellt för att få bli sövd?

    Ja har blivit sövd en gång tidigare pga gynikologiska ingrepp och ska göra de igen om några veckor. Båda ggrna för att ja inte vill ha några nålar i underlivet.

    Sover man känner man inget och efteråt finns smärtlindring både i lindrigare form och i morfin. Utifrån behov.

    Alltid en risk med att bli sövd såklart men vore ändå underbart o veta att de e ett alternativ?

  • PiOmiO
    Mytime85 skrev 2014-09-14 12:20:13 följande:

    Såg att någon "valt" att bli sövd under äggplocket, får man göra de? Isf e ju de ett vääääldigt bra alternativ. Speciellt när man är som ja "livrädd för allt" såsom nålar, smärta o blod, att svimma osv.

    Krävs de nåt speciellt för att få bli sövd?

    Ja har blivit sövd en gång tidigare pga gynikologiska ingrepp och ska göra de igen om några veckor. Båda ggrna för att ja inte vill ha några nålar i underlivet.

    Sover man känner man inget och efteråt finns smärtlindring både i lindrigare form och i morfin. Utifrån behov.

    Alltid en risk med att bli sövd såklart men vore ändå underbart o veta att de e ett alternativ?


    som du säger är det alltid en risk med sövning. De är väldigt generösa med de och ännu mer smärtlindring utomlands har jag lagt märket till. Efteråt är det en möjligtvis två diklofenak och sedan alvdeon som gäller inget morfinpreparat.

    men jag bad om en rogivade/lugnande tablett innan inte för att jag var så orolig men mest för att jag vet att effekten av olika läkemedel kan förstärka varandra och att om min kropp är avslappnad så spänner man sig inte lika mycket vilket innebär mindre ont! Lycka till!
    Life is not fair; get used to it.
  • Coruscant

    Jag har gjort flera äggplock - de flesta har inte gjort ont alls, men 2 gånger har jag fått jätteont och nästa svimmat och blivit fullproppad med medicin för att stå ut och fått sova efter ingreppen. Och det är just de två gångerna vi sedan blivit gravida efter ET! Och till oss har de på kliniken sagt att det är bra att få ont - då är kroppen "öm efter bra stimulering" och är mer förberedd på graviditet!

  • barn2011

    Jag gjorde mitt första äggplock idag och tyckte inte att det gjorde särskilt ont. Jag har gjort konisering för några år sedan som gick bra så jag har inga dåliga erfarenheter med mig. Jag var mest orolig för morfinet, men det gick jättebra. Kände av det direkt och blev lite snurrig och varm, men mådde inte illa som jag varit orolig för. Jag tyckte bedövningen i slidväggen kändes mer än nålen för själva plocket, men båda gjorde lite ont. Jag hade stor nytta av andningsövningar och mindfulnesspraktik, det kan jag rekommendera att träna på inför allt som kan göra dig orolig och spänd. Fick dock bara 3 ägg som ska befruktas med ICSI, håller tummarna att det räcker!

    Stort lycka till till oss alla som gör den här resan!

  • Kelpis

    Nu vet jag inte om denna tråd är fortfarande igång eller om någon ens kommer svara men..... SÖVER DOM INTE NER NÄR MAN SKA PLOCKA ÄGG???????? Nu vill jag bara spy av rädsla!

  • Linalins

    Hej!

    Ger mig in i tråden då det var den jag själv fastnade på dagarna innan jag skulle göra äggplock.

    jag googlade allt möjligt angående just äggplock, hade enorm oro och ångest inför detta. jag hittade alla möjliga trådar om hur ont och obehagligt detta var. Alla har såklart en egen upplevelse som stämmer för dom.

    jag vill dela med mig av min upplevelse vilket var att det inte alls gjorde så ont, självklart ingen trevlig upplevelse i sig men jag blev förvånad över att det inte gjorde ont efter allt jag läst. jag kom dit med min sambo, vi bytte om till dom
    där härliga kläderna, jag grät och var orolig, jag fick lugnande och satt sköterskan satt intravenöst. När det sedan var min tur fick jag veta att det fanns 15 ägg att ta ut, jag fick lite morfin och det stack lite när jag fick bedövning men det var 5 sekunders smärta/stick som sedan gick över. Personalen var superfina och visade allt på tvn bredvid, det var över på ca 10-15 minuter.  

    jag upplevde att det gjorde ondare dagarna efter då äggstockarna var lite ur balans, det spände, magen blev svullen och jag kunde inte gå långt. Jag hade ynnesten att jobba hemma flera  dagar efter och det är jag glad för. Så det är något jag rekommenderar om man kan. 


    Med detta sagt, upplevelsen är olika för alla men det kommer att gå bra för dig !

  • bessie93

    Mitt ägguttag var helt smärtfritt, kände en liten ilning varje gång läkaren ?borrade? in nålen genom äggblåsorna men inget som gjorde ont och då hade jag ändå över 30 äggblåsor.


    Fick dock både UVI och bakteriell vaginos dagarna efter uttaget som krävde behandling vilket var jobbigt.

Svar på tråden Hur ont gör Äggplock?