• Coming Soon

    snabbt svar tack!! marsvin som slåss

    Måste få lite råd av er som kan marsvin.

    Köpte förra helgen 2 små tjejer, virvelmarsvin. De är ca 8 veckor gamla. Den ena är nöjd och glad och skuttar och ser lycklig ut, hon är ute mycket ur huset och letar mat och kikar på oss och våra andra djur, medans den andra är så förbaskat sur och agressiv mot den här "trevliga (inte mot oss). Hon vaktar huset så den andra inte kommer in, om de är ute i buren samtidigt så visar hon tänderna och anfaller den "trevliga", springer efter henne och gungar fram och tillbaka och knorrar. Hon är mycket otrevlig.. går den "trevliga" in i huset först så springer den "arga" efter och anfaller henne så hon skriker nåt hemskt.

    Vad ska jag göra? Funderar på att lämna tillbaka henne och välja en annan... Är så synd om den lilla "trevliga".

  • Svar på tråden snabbt svar tack!! marsvin som slåss
  • Coming Soon

    Ringde djuraffären för att få deras råd. Då vrålar hon rakt ut att de försökt få tag på mig, jag har fått en hona och en hane, dom hade missförstått varandra när vi var där och tjejen som hjälpte oss förstod det som att där var 2 burar med tjejer, men där var bara en. Så vi fick en pojke och en flicka..

    Så nu ska vi köra dit med dem igen och se så könet stämmer på "flickan", och då förhoppningsvis hitta en flicka till så hon får en kompis..

    Guuud tänk om vi inte reagerat, då hade vi ju garanterat haft småttingar här om ett tag..

  • viseversa
    Coming Soon skrev 2011-02-01 09:47:23 följande:
    Ringde djuraffären för att få deras råd. Då vrålar hon rakt ut att de försökt få tag på mig, jag har fått en hona och en hane, dom hade missförstått varandra när vi var där och tjejen som hjälpte oss förstod det som att där var 2 burar med tjejer, men där var bara en. Så vi fick en pojke och en flicka..

    Så nu ska vi köra dit med dem igen och se så könet stämmer på "flickan", och då förhoppningsvis hitta en flicka till så hon får en kompis..

    Guuud tänk om vi inte reagerat, då hade vi ju garanterat haft småttingar här om ett tag..
    kanske är det bruden som är den elaka då? Tjejer brurar väl vara lite grinigare. 
  • Hon o Han

    jag har fött upp marsvin i många år och säger direkt TA BORT HUSET! Man ska ALDRIG ha hus till marvin förräns dom är säkra med varandra och med omgivningen. Ge dom hellre en stor tuss med hö dom kan gömma sig i. Vars en på vars en sida buren. Fortsätter berteendet och inte lugnar ner sig om en vecka hade jag fösökt att få en annan kompis till henne. Vissa är mer dominanta och tyvärr är "virvelmarsvinen" mer temprament fulla.

    Hur gör du med c-vitamin? vet att djuraffärerna vill prenta i saker i vattner. Ge c vitamin rika grönsaker ist. Vitkål och morötter är jättebra och det räcker för att fylla deras behov. Lite varje dag.

    tomat och äpple ska man vara försiktiga med eftersom dom kan få munsvamp av det. men någon gång då och då går det bra.

    Lycka till!

  • Em00
    Hon o Han skrev 2011-02-01 21:37:58 följande:
    jag har fött upp marsvin i många år och säger direkt TA BORT HUSET! Man ska ALDRIG ha hus till marvin förräns dom är säkra med varandra och med omgivningen. Ge dom hellre en stor tuss med hö dom kan gömma sig i. Vars en på vars en sida buren. Fortsätter berteendet och inte lugnar ner sig om en vecka hade jag fösökt att få en annan kompis till henne. Vissa är mer dominanta och tyvärr är "virvelmarsvinen" mer temprament fulla.

    Hur gör du med c-vitamin? vet att djuraffärerna vill prenta i saker i vattner. Ge c vitamin rika grönsaker ist. Vitkål och morötter är jättebra och det räcker för att fylla deras behov. Lite varje dag.

    tomat och äpple ska man vara försiktiga med eftersom dom kan få munsvamp av det. men någon gång då och då går det bra.

    Lycka till!
    inlägg nr 2 och  4, läs dom..
  • Borttagen användare
    Coming Soon skrev 2011-02-01 09:28:09 följande:
    Måste få lite råd av er som kan marsvin.

    Köpte förra helgen 2 små tjejer, virvelmarsvin. De är ca 8 veckor gamla. Den ena är nöjd och glad och skuttar och ser lycklig ut,
    hahah.. vilken rolig beskrivning.
  • Hon o Han

    läste bara ts, sorry. Då är det inte så konstigt att hanen var på honan! Hoppas att hon klarat sig ändå och inte blivit dräcktig. Det är ju tyvärr en möjlighet fast dom är så små.

  • Ireth
    Hon o Han skrev 2011-02-01 21:37:58 följande:
    jag har fött upp marsvin i många år och säger direkt TA BORT HUSET! Man ska ALDRIG ha hus till marvin förräns dom är säkra med varandra och med omgivningen. Ge dom hellre en stor tuss med hö dom kan gömma sig i. Vars en på vars en sida buren. Fortsätter berteendet och inte lugnar ner sig om en vecka hade jag fösökt att få en annan kompis till henne. Vissa är mer dominanta och tyvärr är "virvelmarsvinen" mer temprament fulla.

    Hur gör du med c-vitamin? vet att djuraffärerna vill prenta i saker i vattner. Ge c vitamin rika grönsaker ist. Vitkål och morötter är jättebra och det räcker för att fylla deras behov. Lite varje dag.

    tomat och äpple ska man vara försiktiga med eftersom dom kan få munsvamp av det. men någon gång då och då går det bra.

    Lycka till!
    Måste bara "rätta" dig lite. Då marsvin är flyktdjur så ska de ALLTID ha tillgång till något att gömma sig under, vare sig det är hus eller något liknande. Bråkar marsvinen om huset så är ju ett bättre tips att ha TVÅ hus. Virvelmarsvin (blandraser) behöver inte vara mer temperamentsfulla alls. Men kan ju givetvis vara det, men det är tråkigt att generalisera så... :)
  • Hon o Han

    ja och då är hö ett bra alternativ. Men det är min erfarenhet av 10 års uppfödning. Alla är olika och tycker olika men jag tycker det är bra att göra så. det har hjälpt många med att få väldigt tama och nyfikna marsvin.
    Det är givetvis beroende på vilken ras som ligger bakom, jag tänkte på rasen abbessinier. Dom har mer temperament, likaså kan peruaner och vissa släta ha mer temperament än andra raser. Sen är det ju väldigt induviduellt så klart från marsvin till marsvin.

  • Ireth

    #10


    Fast abessinier är ju en ras, och virvelmarsvin är blandraser. Tama djur får man ändå enligt min erfarenhet, även fast man har hus till dem. Tycker inte det ska gå ut över djuren att man vill få dem tama "snabbare"... vilket jag inte upplever är fallet. Även jag har uppfödning, samtliga marsvin här hemma har vuxit upp med diverse hus/rör osv. Samtliga är även otroligt sociala och nyfikna, trots detta. Jag tycker inte att man ska rekommendera andra till att inte ha hus till marsvin bara för att man själv inte har det. Detta pga att marsvin är just - flyktdjur.

  • Coming Soon

    Mina marsvin har ETT hus, de tjaffsar om det ibland och ibland ligger båda där inne, ser inget problem med det.. Vi människor är väl inte alltid vänner? Men inte skaffar jag och gubben varsitt hus bara för det...

    Nä, det funkar bra här nu, det var hanen som var problemet.. och vi väntar spänt så klart för att se om hon är dräktig...

    Och det där med tama och trevliga marsvin, det får man om man umgås med dem och bryr sig om dem......

  • Alexandra992
    Coming Soon skrev 2011-02-20 19:06:01 följande:
    Mina marsvin har ETT hus, de tjaffsar om det ibland och ibland ligger båda där inne, ser inget problem med det.. Vi människor är väl inte alltid vänner? Men inte skaffar jag och gubben varsitt hus bara för det...

    Nä, det funkar bra här nu, det var hanen som var problemet.. och vi väntar spänt så klart för att se om hon är dräktig...

    Och det där med tama och trevliga marsvin, det får man om man umgås med dem och bryr sig om dem......
    Har ni bytt ut hanen mot en ny hona nu alltså? :) 
    Hoppas verkligen inte att lilla 8-veckors bebisen har hunnit bli dräktig... ! Håller tummarna för henne.

     
    Och sen måste jag faktiskt rekommendera att marsvinen har ett varsitt gömställe.
    Två hus tar ju ganska mycket plats (Om man inte har en väldigt stor bur, då gör det ju inget), men t.ex en sån där plasthylla som finns att köpa på zoo? Såna har jag, funkar kanon! Hus med fyra väggar och en liten öppning är inget att rekommendera i början. isåfall hus med en väldigt stor ingång, så att ni kan se marsvinen och dom tydligt kan se ut. 

    Men en hylla och en stor höhög skulle jag ha till yngre marsvin. Eller en planka genom gallret på bredden. Väldigt praktiskt  Glad  bara lite tips.
  • Coming Soon
    Alexandra992 skrev 2011-02-20 20:14:59 följande:
    Har ni bytt ut hanen mot en ny hona nu alltså? :) 
    Hoppas verkligen inte att lilla 8-veckors bebisen har hunnit bli dräktig... ! Håller tummarna för henne.

     
    Och sen måste jag faktiskt rekommendera att marsvinen har ett varsitt gömställe.
    Två hus tar ju ganska mycket plats (Om man inte har en väldigt stor bur, då gör det ju inget), men t.ex en sån där plasthylla som finns att köpa på zoo? Såna har jag, funkar kanon! Hus med fyra väggar och en liten öppning är inget att rekommendera i början. isåfall hus med en väldigt stor ingång, så att ni kan se marsvinen och dom tydligt kan se ut. 

    Men en hylla och en stor höhög skulle jag ha till yngre marsvin. Eller en planka genom gallret på bredden. Väldigt praktiskt  Glad  bara lite tips.
    Ja, vi fick en liten flicka istället.. och de fungerar kanon ihop. De har ett hus, men det fungerar bra, de turas om att vara där inne och ibland är de där båda samtidigt. Har ställt huset lite snett så det blir ett litet krypin bakom oxå som är ganska undanskymt. Så de har bra möjligheter till lugn och ro. Hö har de stooora högar med hela tiden oxå...

    Tack för dina tips!
  • Alexandra992
    Coming Soon skrev 2011-02-20 21:36:47 följande:
    Ja, vi fick en liten flicka istället.. och de fungerar kanon ihop. De har ett hus, men det fungerar bra, de turas om att vara där inne och ibland är de där båda samtidigt. Har ställt huset lite snett så det blir ett litet krypin bakom oxå som är ganska undanskymt. Så de har bra möjligheter till lugn och ro. Hö har de stooora högar med hela tiden oxå...

    Tack för dina tips!
    Det låter ju jättebra! Glad

    Lycka till med tjejerna! Marsvin är underbara :)
  • Maja Engvall

    Jag har två honor som bråkar. En av dom är inte särkilt snäll mot den andra. Hon vissar sina tänder och fräser. Jag har försökt att hon ska bliva snällare så att jag kan ha dom i samma bur som förut. Men det funkade inte som jag hade tänk mig. Nu har jag sätt att den andra (ej elak) hon har börjat litte tillbaka. Jag är litte orolig för dom att dom aldrig ska bliva samms igen. Det går bra en stund då är dom bra tillsammans men sen börjar den som är lite elak mot sin kompis igen. Nu har jag dom i var sin bur i ett rum men dom kan fortfarande titta på varandra SNÄLLA kan någon hjälpa mig med mitt problem.

Svar på tråden snabbt svar tack!! marsvin som slåss