• Pippi Strumpa

    Tips till dom som misslyckas med IVF

    Hej!

    Jag vill tipsa alla som inte lyckas med IVF om antibiotika om vad som hjälpte för oss. Det krävdes 6 försök med IVF innan en läkare fann felet och löste det. Men många får aldrig detta svar, märker jag när jag nu lite sentimentalt går tillbaka till Familjeliv och läser inläggen.

    Kortfattat: när man har stängda äggledare efter en inflammation (det räcker med klamydia) kan inte vätskan komma ut ur äggledarna. Då blir den giftig och skapar en ogynnsam miljö i livmodern som gör att ägget inte kan fästa eller överleva. Man kallar det för att man får en kronisk äggledarinflammation, men att bevisa att man har en sådan är svårt. Jag var hos de som skulle vara de bästa experterna på detta, vid sjukhuset i Malmö, och inte ens de kunde se problemet, trots att de t o m gjorde ett avancerat ultraljud på KK. Jag hade dessutom väldigt ont i korsryggen, men gynekologen (Wölner-Hansen) ville bara skicka mig till en ortoped, trots att jag sade att det var exakt samma värk som jag hade haft vid min äggledarinflammation 10 år tidigare. De visste att mina äggledare var stängda, sedan den gången. Ändå reagerade ingen av alla gynekologer som jag kom till. Inte ens när IVF efter IVF misslyckades.

    Tills den dagen jag träffade en fantastiskt bra gynekolog på ett annat sjukhus. Han såg redan vid ett vanligt ultraljud att jag hade "vätska bakom livmodern". Han opererade och mycket riktigt visade det sig att mina äggledare var oerhört inflammerade. Efter det försvann smärtan och vid nästa IVF efter det lyckades vi och jag blev gravid direkt! Vi hade också fått ett barn tidigare, men det var vid en IVF direkt efter en dubbel kur antibiotika och kortison, pga en luftvägsinfektion. Läkaren berättade att det bara var pga dessa mediciner som jag hade lyckats den gången. Men jag hade många blödningar under graviditeten, fruktansvärt ont i korsryggen hela tiden och låg stilla i sängen så gott som hela tiden under de nio månaderna. Risken för missfall hade också varit hög, menade läkaren i efterhand, så det var bra att jag låg stilla.

    Hur som helst önskar jag att alla som försöker och misslyckas ska veta att detta kan vara en förklaring och kanske en lösning för vissa. Önskar alla lycka till!

    Kramar, 

  • Svar på tråden Tips till dom som misslyckas med IVF
  • Pippi Strumpa

    P.S.
    Jag ska förklara att läkaren alltså opererade bort mina inflammerade äggledare. Det var efter det vi lyckades att skapa vårt andra barn med hjälp av IVF. Graviditeten var bra och jag rörde mig som vanligt.
    Vårt första barn hade vi fått flera år tidigare, då jag av en tillfällighet hade tagit all denna antibiotika innan IVF:en och sedan legat närmast blickstilla hela graviditeten.
    Vad jag förstår så leder ALLTID stängda äggledare till inflammation och dålig miljö i livmodern. Därför anser jag att man borde överväga att åtminstone ge penicillin (t ex doxycyklin) regelmässigt till dessa IVF-patienter.
     

  • Helga T

    Hej, jag har gått igenom flera ivf utan resultat. Vill du berätta vad doktor heter och var jag jobbar. Jag behöver hjälp med att bli gravid. Tack på förhand 

Svar på tråden Tips till dom som misslyckas med IVF