• JaMA08

    Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

    Hej tjejer & killar!

    Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

  • Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • JaMA08
    Aimie skrev 2012-06-27 22:00:20 följande:
    Dags för att skicka in papperna för att utredas i höst! Kursen va lärdomsrik men bäst av allt de nya vännerna man fick.
    Fick ni nya vänner där? Vi fick inga men det var nog för att vi var för öppna för dem tror jag *hm*
  • Aimie
    JaMA08 skrev 2012-06-28 00:33:04 följande:
    Fick ni nya vänner där? Vi fick inga men det var nog för att vi var för öppna för dem tror jag *hm*
    Alla var lika "öppna" å runt 30-35 så ja vi fick bra kontakt så vi får hoppas att vi håller den framöver.
  • JaMA08

    Hur går det för alla?? Vi kör ivf under hösten men ska sätta igång med adoption under våren 2013!!

  • Cina72

    Vi väntar ännu på BFA`s "skrivbord" med våra handlingar... men det är en familj före oss i Taiwan som skall få BB (så snart som möjligt hoppas vi) och sedan är det vår tur att få vänta "på riktigt" i Taiwan. :)

  • Hjärtat längtar
    Cina72 skrev 2012-09-27 10:12:31 följande:
    Vi väntar ännu på BFA`s "skrivbord" med våra handlingar... men det är en familj före oss i Taiwan som skall få BB (så snart som möjligt hoppas vi) och sedan är det vår tur att få vänta "på riktigt" i Taiwan. :)
    Hoppas ni snart får skicka era papper! Vi väntar RB från Taiwan!
  • JaMA08

    Har ni sett att Adoptionscentrum har chockhöjt priserna för adoptera????? En adoption kostar mellan 250-300.000kr......................... Jag börjar vackla kan jag säga......

  • chatnoir
    JaMA08 skrev 2012-10-02 19:12:47 följande:
    Har ni sett att Adoptionscentrum har chockhöjt priserna för adoptera????? En adoption kostar mellan 250-300.000kr......................... Jag börjar vackla kan jag säga......
    Vi åker snart till Kina igen och slutkostnaden efter att vi fått adoptionsbidraget kommer landa på ca 150 000.
  • Aimie

    Hembesök e avklarat å jag har även varit å pratat om mig själv, om mitt liv. Det var nog det mest nerrviga träffen hahaha!

    JaMa: Vi landar nog på 60 000 allt som allt då  vi  har fått "tillbaka" 40 000. Pengafrågan beror ju på landet man ska adoptera ifrån.

  • ekke
    JaMA08 skrev 2012-10-02 19:12:47 följande:
    Har ni sett att Adoptionscentrum har chockhöjt priserna för adoptera????? En adoption kostar mellan 250-300.000kr......................... Jag börjar vackla kan jag säga......
    :( 
  • Pippi Långstrump

    Vår adoption landade på 225 000 allt som allt- Sydafrika ( innan adoptionsbidraget)
    Var landade ni på 100.000?
    För denna adoption har vi redan betalt 26 000 å det är bara början :0.

  • sammie05
    JaMA08 skrev 2012-10-02 19:12:47 följande:
    Har ni sett att Adoptionscentrum har chockhöjt priserna för adoptera????? En adoption kostar mellan 250-300.000kr......................... Jag börjar vackla kan jag säga......

    Vilket/vilka länder gäller det?
  • chatnoir
    JaMA08 skrev 2012-10-08 20:52:07 följande:
    Colombia bland annat, Kina också och de har höjt väntetiden från 4år till 6år!!
    Ja, de som får barnbesked från Kina nu i den "vanliga" kön har väntat i 6 år. Men ingen normalt funtat människa skickar väl ansökan till Kina idag med avsikt att vänta på ett barn utan SN?! Vi som är öppna för SN får oftast åka till Kina inom ett år från det att ansökan har skickats. Det kan ta upp till ett år att bli matchad, men oftast går det snabbare.
  • JaMA08
    chatnoir skrev 2012-10-08 21:36:14 följande:
    Ja, de som får barnbesked från Kina nu i den "vanliga" kön har väntat i 6 år. Men ingen normalt funtat människa skickar väl ansökan till Kina idag med avsikt att vänta på ett barn utan SN?! Vi som är öppna för SN får oftast åka till Kina inom ett år från det att ansökan har skickats. Det kan ta upp till ett år att bli matchad, men oftast går det snabbare.
    Vi har oxå tänkt på SN barn men i sådana fall lätta fall av besvär som typ läppspalt. Tog ni ett SN barn? Hur gammal var han? Vad kostade det?
  • chatnoir
    JaMA08 skrev 2012-10-09 18:33:15 följande:
    Vi har oxå tänkt på SN barn men i sådana fall lätta fall av besvär som typ läppspalt. Tog ni ett SN barn? Hur gammal var han? Vad kostade det?
    Om ni bara kan tänka er en liten läppspalt (för jag tolkar det som att ni inte är öppna för större spalter) så råder jag er att välja ett annat land. Det har blivit svårare att matchas med barn som har endast väldigt små SN, oftast handlar det om mer okända diagnoser, alternativt svårare SN eller olika lättare SN i kombination.

    Vi har har inte tagit något barn, men vi är snart lyckliga föräldrar till två fina barn från Kina, båda med SN. Vår son var knappt två år när vi fick varandra. Som jag skrev tidigare så landar våra adoptioner på runt 150 000 efter adoptionsbidraget, så lite drygt 300 000 för två adoptioner.
  • Nahoj23
    chatnoir skrev 2012-10-08 21:36:14 följande:
    Ja, de som får barnbesked från Kina nu i den "vanliga" kön har väntat i 6 år. Men ingen normalt funtat människa skickar väl ansökan till Kina idag med avsikt att vänta på ett barn utan SN?! Vi som är öppna för SN får oftast åka till Kina inom ett år från det att ansökan har skickats. Det kan ta upp till ett år att bli matchad, men oftast går det snabbare.
    Hej

    Jag skulle gärna vilja att du inboxade mig och pratade lite SN från Kina med mig.
    Berättar mer om du inboxarFlört
Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?