• Platinum

    Kan mina 8 månaders tvillingar ha autism?

    Hej!

    Jag är utom mig av oro och min sambo blir bara arg  när jag tar upp detta då han tycker att jag överdriver, men jag är så rädd att mina enäggstvillingar (pojkar)  har autism.

    Om några dagar fyller de 9 månader, men då de föddes 5 veckor för tidigt är de egentligen knappt 8 månader.

    Följande saker oroar mig mycket:

    - De har aldrig tyckt om att gosa eller att bli burna om man inte har dem utåtvända så att de kan titta omkring.
    - De är flaskmatade från början då amningen aldrig riktigt kom igång och de var små och tappade i vikt. De tyckte inte om ligga i knät och bli matade, så för att få dem att äta ordentligt fick vi lägga dem på sidan med flaskorna på en filt.
    - De jollrar och pratar, men nästan aldrig vända mot mig. Jag har aldrig haft en "konversation" med dem. Om de tittar på mig samtidgt som de pratar eller "svarar" känns det mest slumpmässigt.
    - De söker aldrig upp mig för att få kontakt eller komma upp i knät, om jag inte t.ex. trycker på min mobiltelefon och de vill ha den.
    - De blir inte ledsna när jag lämnar rummet, och det är inga problem att lamna till barnvakt. Ibland märker de inte ens när jag går, och inte blir de heller särskilt glada när jag kommer tillbaka.
    - I morse prövade jag att "ignorera dem" och bar bara ned dom på golvet när vi vaknade och lade mig sjalv brevid. De började direkt att leka utan att ta bry sig om mig.
    - Ena tvillingen kryper genom att skjuta sig framåt på mage med ena benet "wounded soldier crawl".
    - När de gör illa sig tiitar de inte efter mig, och om jag plockar upp dem slutar de inte gråta förrän jag har distraherat dem med någon leksak eller dylikgt. De vill helst komma ur mitt grepp.
    - De kryper inte efter mig om jag går till ett annat rum.
    - De kan leka själva jättesnällt ganska långa stunder ibland, och ibland är de jättegnälliga och jag vet inte vad som är felet. Ibland blir de då lugnade av att få ligga själva i sina spjälsängar.
    - De är inte intresserade av att leka tillsammans med oss, utan fullt fokuserade på vad de håller på med för tillfället (oftast att försöka suga på någon sak)
    - De undviker helt ögonkontakt när jag håller i dem, om jag inte håller upp dem en bit ifrån mig. Ibland försöker de då dra i min läpp, eller nypa mig i näsan som om jag bara är en leksak (?)

    Omständigheter som kanske talar emot autism:
    - När de dricker flaska på golvet (som de numera kan hålla själva) kan jag få bra ögonkontakt med dem. Annars är det mest ett par sekunder här och där eller om jag gör konstiga ljud eller miner.
    - De följer mig eller pappan med blicken ibland när vi går och kommer in i rummet.
    - De tittar oftast upp när man kallar på dem.
    - De ger svarsleenden och skrattar om man sticker fram huvudet och gör roliga ljud eller hissar dem i luften.
    - De ler och/eller skrattar när man busar med den andra tvillingen.
    - De tittar upp när jag frågar var lampan är.
    - Den ena kryper obehindrat och båda har böjrat försöka resa sig upp. De rullade dock ganska sent från rygg till mage och de satt utan stöd först nyligen.
    - De är tillsynes ointresserade av varandra, men följer ändå ofta efter den andre för att göra samma sak som den.
    - De ler oftast när jag sticker in huvudet i deras spjälsäng när de vaknat, även om jag inte säger något.
    - När det kommer någon på besök kan de bli intresserade av den personen och krypa mot den.

    Vad ska jag göra?? Jag är ensam i min oro och det känns som att mitt liv är över.

  • Svar på tråden Kan mina 8 månaders tvillingar ha autism?
  • UnikFamilj
    Platinum skrev 2012-05-20 20:00:41 följande:
    Jag är väldigt nyfiken på hur du märkte på ditt/dina barn när de var så små.
    Äldsta dottern var 3,5 när hon fick sin diagnos. Jag visste tidigt att hon var extra intensiv, men trodde hon skulle få en adhd-diagnos vad det led. Hon passade inte in på kriterierna för autism enligt mig då, men jag kan i efterhand se att finstilta tecken fanns innan. Till slut var det hennes bristande språkutveckling som gjorde att vi drog igång utredning, samt att lillebror inte utvecklades som han skulle. Han fick sin diagnos när han var två ganska exakt. Han hade också följt med i sin utveckling, om man såg till den "grova skalan", fram till precis innan 18 månaders ålder. Med bättre kunskap, kan jag se att han inte alls hängde med i det finstilta. Men det var även här som språkutvecklingen blev det riktigt avgörande, han hade inget tal alls i stort sett vid 18 månader.

    Med minstingen var en del av allt, just att jag så väl kände igen allt. Men de saker som var avgörande var dessa:
    * ögonkontakten: de har alla haft fin ögonkontakt på håll, inget har avvikit tydligt. Men går man på djupet, så fanns de där riktigt långa "titta varandra i ögonen-stunderna" inte på det viset. De har också varit mer eller mindre ovilliga att möta min ögonkontakt på nära håll. Exempel på det är att de nästan aldrig såg mig i ögonen när jag ammade - och jag ammade massor! =)
    * imitation: normalt utvecklade barn har i stort sett som helt nykläckta förmågan att imitera grimaser såsom att sträcka ut tungan, gapa etc. Mina har aldrig kunnat. De HAR härmat, så där till synes ok på många sätt, i situationer då de varit helt fria att göra som de själva velat. Men frekvent, någorlunda detaljerad imitation fanns inte det första året. Problemen har varit olika efter det.
    * joint attention (delad uppmärksamhet): de har alla haft "stark egen vilja" och styrt dit de själva velat. Visst har vi lekt massor, skrattat, och de har samspelat med mig. Men utvecklingen har varit sen när det gäller att följa pekning, följa blickpekning, själva peka - både för att begära och ffa för att bara visa något. 

    Det finns andra mindre tydliga saker jag kan se också, men det här var som sagt de mest avgörande bitarna riktigt tidigt. Ett barn som vid 8-9 månaders ålder inte har adekvat ögonkontakt, inte imiterar något, och inte är intresserat av samspel och delad uppmärksamhet skulle jag absolut vara uppmärksam på. Det innbär inte alls att det helt klart föreligger en autismspektrumstörning, utan bara just det - man ska vara uppmärksam och lära sig hur man stimulerar på bästa sätt. Cruz tips om Speciella.com är ett av de bästa, och funkar toppen oavsett om det visar sig handla om diagnos eller inte. Denvermetoden är lite mer konkret och autismfokuserad på något vis, men toppen! Att läsa på om kommunikation och hur man främjar den är också bra. 
    Jag har skrivit ett blogginlägg i Speciellas blogg, om hur vi jobbade med minstingen hennes första år. Där får du nog de bästa tipsen jag kan ge. Vill du bolla mer är du välkommen att höra av dig som sagt.
  • UnikFamilj
    TCB skrev 2012-05-20 21:50:05 följande:
    Man kan ju lyckligtvis inte forska på vad som skulle krävas för att lyckas fucka upp ett normalt barn så han får autistiska drag, men det lär ju vara mer än brist på samsovning. Snarare att man har Joseph Fritzl som pappa och morfar.
    Skål Well put... 
    TS, grejen är att särskilja vad som är vad... Det kan vi här inte göra med någon säkerhet alls.
  • skogsvitter
    TCB skrev 2012-05-20 21:50:05 följande:
    TS: Har en son med autism. Började misstänka redan vid ett års ålder då han inte gjorde som andra barn på öppna förskolan. Det talas om anknytningsproblematik i tråden och någon skrev att det kan finnas även om inte föräldrarna gjort något direkt fel. Jag kan inget om detta.
    Däremot känner jag till autismens historia och en idiot vid namn Bettelheim (må han brinna i helvetet) som skyllde autism på mödrarna (varför inte fäderna?) och deras "oförmåga att knyta an". Denna givetvis totalt felaktiga uppfattning påverkade tyvärr vår syn på autism så sent som på 70-talet och jag blir vansinnigt arg när jag tänker på alla kämpande föräldrar som fått höra att det är deras fel.
    Man kan ju lyckligtvis inte forska på vad som skulle krävas för att lyckas fucka upp ett normalt barn så han får autistiska drag, men det lär ju vara mer än brist på samsovning. Snarare att man har Joseph Fritzl som pappa och morfar.
    Självklart är autism inte föräldrarnas fel och det hoppas jag att ingen i modern tid fortfarande tror! Dock är tecknen många gånger snarlika mellan anknytningsproblematik och autism (som ju blir väldigt uppenbart när man läser tråden här) och förr visste man inte så mycket om vare sig det ena eller det andra. Idag tror jag nog att man ganska snabbt kan avgöra om det rör sig om ett faktiskt funktionshinder eller inte, om man har rätt kompetens.

    Faktum är att typiska beteenden hos lite äldre barn med desorganiserad anknytning är näst intill identiska med många av de kriterier som gäller för autism, liksom många gånger även den undvikande formen av otrygg anknytning. Dock är det avgörande momentet just för anknytningsrelaterade beteenden att se hur barnet reagerar vid en oförutsedd separation från föräldern i en okänd miljö, eller vid andra situationer då anknytningsbeteendet normalt sett aktiveras.

    Så jo, visst kan man "forska" på vad som krävs för att barn utan funktionshinder ska få "autistiska" drag (varför det just ska kallas autistiska vet jag däremot inte) det har gjorts oändligt många studier inom anknytningsteorin för att utveckla kunskapen inom denna viktiga biologiska funktion.
  • UnikFamilj
    skogsvitter skrev 2012-05-20 22:15:32 följande:
    Självklart är autism inte föräldrarnas fel och det hoppas jag att ingen i modern tid fortfarande tror! Dock är tecknen många gånger snarlika mellan anknytningsproblematik och autism (som ju blir väldigt uppenbart när man läser tråden här) och förr visste man inte så mycket om vare sig det ena eller det andra. Idag tror jag nog att man ganska snabbt kan avgöra om det rör sig om ett faktiskt funktionshinder eller inte, om man har rätt kompetens.

    Faktum är att typiska beteenden hos lite äldre barn med desorganiserad anknytning är näst intill identiska med många av de kriterier som gäller för autism, liksom många gånger även den undvikande formen av otrygg anknytning. Dock är det avgörande momentet just för anknytningsrelaterade beteenden att se hur barnet reagerar vid en oförutsedd separation från föräldern i en okänd miljö, eller vid andra situationer då anknytningsbeteendet normalt sett aktiveras.

    Så jo, visst kan man "forska" på vad som krävs för att barn utan funktionshinder ska få "autistiska" drag (varför det just ska kallas autistiska vet jag däremot inte) det har gjorts oändligt många studier inom anknytningsteorin för att utveckla kunskapen inom denna viktiga biologiska funktion.
    Väldigt intressant område det här..! Har du månne några lästips om man skulle vilja fördjupa sig? Helt webbaserade då - att ta sig till ett bibliotek är inte helt enkelt när man har tre små barn med ASD... 
    När det gäller kompetens att avgöra om det är ett funktionshinder eller inte, så nej i Sverige finns inte den kompetensen ännu - inte i riktigt låg ålder. Åtminstone är den VÄLDIGT ovanlig. Här tas barn ofta inte emot för bedömning förrän ordentligt sent. Tror hellre på att man genom observation och förälder och barn skulle kunna utesluta anknytningsproblematik, fast jag tvivlar lite där också - just för att kunskapen om autism är för dålig.
  • Rocket Mania
    TCB skrev 2012-05-20 21:50:05 följande:
    TS: Har en son med autism. Började misstänka redan vid ett års ålder då han inte gjorde som andra barn på öppna förskolan. Det talas om anknytningsproblematik i tråden och någon skrev att det kan finnas även om inte föräldrarna gjort något direkt fel. Jag kan inget om detta.
    Däremot känner jag till autismens historia och en idiot vid namn Bettelheim (må han brinna i helvetet) som skyllde autism på mödrarna (varför inte fäderna?) och deras "oförmåga att knyta an". Denna givetvis totalt felaktiga uppfattning påverkade tyvärr vår syn på autism så sent som på 70-talet och jag blir vansinnigt arg när jag tänker på alla kämpande föräldrar som fått höra att det är deras fel.
    Man kan ju lyckligtvis inte forska på vad som skulle krävas för att lyckas fucka upp ett normalt barn så han får autistiska drag, men det lär ju vara mer än brist på samsovning. Snarare att man har Joseph Fritzl som pappa och morfar.
    Jag vill bara förtydliga att jag absolut inte tror att autism är något föräldrarna orsakat på något sätt. 
  • cruz

    Men den forskningen som jag hört talas om när det gäller bristande anknytning och beteenden som liknar autism har gjorts på rumänska barnhemsbarn. I sådana extremfall kan jag också tänka mig att barnet får ett beteende som kan likna autism. Men att hamna på neonatalen och att bli matad med flaska utan kroppskontakt skulle kunna leda till att man utvecklar autismliknade symptom låter lite konstigt tycker jag. Min tolkning av TS är ju att hon är väldigt lyhörd och har gjort just på det sättet som har fått hennes barn nöjda, precis som normala kärleksfulla föräldrar gör. Man kan ju bara erbjuda kroppskontakt och víll barnen inte ha det så måste man ju respektera det. Skulle det verkligen kunna leda till anknytningsstörningar?

  • UnikFamilj

    Jag kan också hellre tänka mig i extrema fall. Har hört att barn med autism oftare än andra har en avvikande anknytning, desorienterad tror jag är vanligast. (Det i sig kan man också diskutera - är anknytningen verkligen annorlunda per se, eller är beteendet i stort så pass annorlunda pga motoriska/perceptuella svårigheter att det kanske ter sig som anknytningsproblematik? Kan tänka mig att man ofta gör fel här...) Spontant måste jag dock säga, att det känns som att det borde gå att se "bakom" anknytningsproblematiken ganska "enkelt" om man är duktig på ASD? 

  • skogsvitter
    cruz skrev 2012-05-20 22:54:05 följande:

    Men den forskningen som jag hört talas om när det gäller bristande anknytning och beteenden som liknar autism har gjorts på rumänska barnhemsbarn. I sådana extremfall kan jag också tänka mig att barnet får ett beteende som kan likna autism. Men att hamna på neonatalen och att bli matad med flaska utan kroppskontakt skulle kunna leda till att man utvecklar autismliknade symptom låter lite konstigt tycker jag. Min tolkning av TS är ju att hon är väldigt lyhörd och har gjort just på det sättet som har fått hennes barn nöjda, precis som normala kärleksfulla föräldrar gör. Man kan ju bara erbjuda kroppskontakt och víll barnen inte ha det så måste man ju respektera det. Skulle det verkligen kunna leda till anknytningsstörningar?


    Fast nu anser ju inte jag att TS bebisar har autismliknande symptom. För det första eftersom de fortfarande är mycket små och "symptomen" är näst intill obefintliga och hårfina, och för det andra eftersom TS bebisar inte prickar in knappt något av de tidiga symptom man trots allt ändå talar om här i tråden.
  • skogsvitter

    Och det finns såklart betydligt mer forskning än den på rumänska barnhemsbarn (som förövrigt inte hade någon anknytning alls, det är just därför de är så speciella eftersom normalt sett sker det alltid en anknytning i någon form). Men det är självklart väldigt svårt att uttala sig något om anknytning när man inte alls är insatt. Liksom jag inte har erfarenhet av spädbarn med autism.

  • cruz

    Ja om man kan ASD och småbarn så ser man nog vad som är anknytning och vad som är ASD. De som forskar på spädbarnslabbet om syskonprojektet borde vara experterna i Sverige. Eric Zander mfl. Men små barn är svårbedömda. Om man ska ställa tidig diagnos krävs nog att man umgås flera gånger med barnet. Under sonens utredning bedömdes även anknytningen förutom ADOS och utvecklingsbedömning och enligt psykologen hade vår pojke en trygg anknytning. Hon baserade det dock endast på att han kom och sökte tröst hos mig när han var ledsen och när han blev orolig. Någon mer avancerad test än så gjordes inte på den biten.

    Hur är det med anknytningsproblematik och samspel generellt? Är kontakten med andra männsikor både flyktig och distanslös för barn med anknytningsproblem? Jag tycker tex. att många barn med ASD kan söka kontakt med vem som helst (distanslösa), men att kontakten ofta är kortvarig och snart fladdrar barnet vidare till något annat som fångar intresset. Min son kan nog sätta sig i knät eller ta vem som helst i handen. Men skulle han bli rädd eller ledsen för något så skulle han komma till mig direkt.

  • skogsvitter
    UnikFamilj skrev 2012-05-20 22:37:54 följande:
    Väldigt intressant område det här..! Har du månne några lästips om man skulle vilja fördjupa sig? Helt webbaserade då - att ta sig till ett bibliotek är inte helt enkelt när man har tre små barn med ASD... 
    När det gäller kompetens att avgöra om det är ett funktionshinder eller inte, så nej i Sverige finns inte den kompetensen ännu - inte i riktigt låg ålder. Åtminstone är den VÄLDIGT ovanlig. Här tas barn ofta inte emot för bedömning förrän ordentligt sent. Tror hellre på att man genom observation och förälder och barn skulle kunna utesluta anknytningsproblematik, fast jag tvivlar lite där också - just för att kunskapen om autism är för dålig.
    Beror på vad exakt du vill fördjupa dig inom, de olika kriterierna för otrygg/desorganiserad anknytning? Det är svårt att hitta fördjupad info på internet, eftersom det är ett väldigt brett område och varje kategori inom de olika anknytningsmönstret går väldigt djupt när man läser i litteraturen men online finns främst bara väldigt ytliga beskrivningar av de olika mönstren. Kom dock på nu att det ska finnas lite artiklar på nätet av Tor Wennerberg, han har skrivit en del böcker också inom anknytningsteorin, bland annat en bok som heter "vi är våra relationer" där han fördjupar sig ordentligt i de olika avvikelserna som skapas av anknytningsproblem. Googla på hans namn så kanske du hittar något av det du söker. Anders Broberg är en annan svensk författare som skrivit väldigt mycket om anknytningsteorin, finns en del artiklar av honom på nätet om man googlar.
  • skogsvitter
    cruz skrev 2012-05-20 23:47:46 följande:

    Ja om man kan ASD och småbarn så ser man nog vad som är anknytning och vad som är ASD. De som forskar på spädbarnslabbet om syskonprojektet borde vara experterna i Sverige. Eric Zander mfl. Men små barn är svårbedömda. Om man ska ställa tidig diagnos krävs nog att man umgås flera gånger med barnet. Under sonens utredning bedömdes även anknytningen förutom ADOS och utvecklingsbedömning och enligt psykologen hade vår pojke en trygg anknytning. Hon baserade det dock endast på att han kom och sökte tröst hos mig när han var ledsen och när han blev orolig. Någon mer avancerad test än så gjordes inte på den biten.

    Hur är det med anknytningsproblematik och samspel generellt? Är kontakten med andra männsikor både flyktig och distanslös för barn med anknytningsproblem? Jag tycker tex. att många barn med ASD kan söka kontakt med vem som helst (distanslösa), men att kontakten ofta är kortvarig och snart fladdrar barnet vidare till något annat som fångar intresset. Min son kan nog sätta sig i knät eller ta vem som helst i handen. Men skulle han bli rädd eller ledsen för något så skulle han komma till mig direkt.


    Det går inte att säga något generellt hur barn med anknytningsproblematik är generellt eftersom det är väldigt olika beroende på vilket av alla mönster som utvecklats samt på barnets personlighet. Beteendet i den normala vardagen kan variera i en oändlighet, men det är när barnen blir rädd/orolig/ledsen som man har möjlighet att tydligast se anknytningsmönstret. Precis som för er så kan det mycket väl räcka med något så enkelt som att psykologen ser att barnet söker tröst hos föräldern vid oro. Det är ett klassiskt tryggt anknytningsbeteende, mer än så behöver ingen psykolog se när det ter sig så tydligt. Ibland kan det vara svårare att bedöma, och då kan det behövas mer ingående testsituationer osv.
  • Ronjami

    Jag har tvillingar, födda med snitt 2 månader för tidigt, en med autismdiagnos. Vi hade inga anknytningsproblem men kände ändå väldigt tydligt att den ena hade autistiska drag väldigt tidigt fastän hon bara har en "släng" av det. Lita på magkänslan, man känner oftast på sig att något är fel.
    Visst har tvillingar en speciell kontakt men det har aldrig konkurrerat ut föräldrakontakten i vårt fall.

Svar på tråden Kan mina 8 månaders tvillingar ha autism?