• Maria och Chris

    Reductil?

    Hej!
    Jag undrar lite över läkemedlet reductil.

    Hur får man det?
    Hur funkar det?
    Hur mycket kan man gå ner i vikt med hjälp av den? 

  • Svar på tråden Reductil?
  • Pinguicula

    Reductil är inte tillåtet längre då det finns hälsorisker med att ta den.

  • Princessan

    Reductil finns och är receptbelagt. Det fanns ett naturpreparat som inte är tillåtet längre som hette något liknande.

  • fredsduvan
    Grulleplutt skrev 2014-10-02 00:12:25 följande:

    Fick mina på en dryg vecka, funkar skitbra!


    Vad gör de tabletterna? Att man går mer på toa eller hur fungerar de?

    Varför blev de förbjudna?
  • Maria 434
    fredsduvan skrev 2014-10-02 07:44:14 följande:
    Vad gör de tabletterna? Att man går mer på toa eller hur fungerar de?

    Varför blev de förbjudna?
    De blev förbjudna pga allvarliga biverkningar
  • jnilsson

    Nej det var det inte. Anledningen till att dom blev förbjudna är följande:

    Abbott som tillverkar Reductil skulle göra en stor randomiserad dubbelblind placebokontrollerad (=vare sig patient eller läkare/sjuksköterska vet om patienten får Reductil eller en identiskt likadan tablett utan aktivt läkemedel) studie på patienter med hög risk för hjärtkärlsjukdom.

    Studien som kom att heta SCOUT (Sibutramine Cardiovascular OUTcomes)-studien omfattade 9800 deltagare med övervikt eller fetma i åldrarna 55 år och uppåt med hög risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom.

    I studien behandlades dessa högriskpatienter med sibutramin i upp till sex år. I gruppen som fick Reductil drabbades 11,4 % (561 personer av 4906) av icke-dödlig hjärtinfarkt, icke-dödlig stroke, hjärtstillestånd med återupplivning eller död i hjärtkärlsjukdom jämfört med de placeboehandlade patienterna där 10 % drabbades (490 personer av 4898).

    Mot bakgrund av detta har CHMP 2010-01-21 rekommenderat att alla godkännanden för försäljning av Sibutramin inom EU tills vidare dras tillbaka. Mot denna bakgrund kan du för närvarande inte få Reductil utskrivet.

    Så är du ett fetto 55+ med hjärtproblem så är det några promilles chans att du kan få större hälsoproblem med Reductil än utan.


  • Vetetrollet

    Jag har testat reductil och i början funkade de super, men sen började jag må så sjukt dåligt psykiskt. Har testat en tablett igen men får sån sjuk ångest på en gång. Någon mer som fått så? Vill så gärna testa igen, men vill inte gå runt och känna panikångest.

Svar på tråden Reductil?