• Anonym (gravid undrande)

    Underlivet efter förlossning?

    Hur ser underlivet ut efter en förlossning? Kommer det att se ut som innan efter en tid eller kan man liksom se där nere att man fött barn?

  • Svar på tråden Underlivet efter förlossning?
  • Anonym (E)

    Det syns på mig. Sprack en del med första och ena inre blygdläppen är delad och slidmynningen är större än innan eftersom stygnen gick upp. Ser också mer öppet ut och jag kan se in, kunde jag aldrig förut. Invändigt känns det som förut och maken tycket att det är som det ska. Jag stör mig dock även om jag börjar vänja mig, var tre år sen nu. Ibörjan kändes det verkligen öppet och som det blåste in, det gör det inte nu fast att jag har fött ett barn till.

    Har en del vänner/bekanta som är precis som innan, dom sprack inte så mycket eller inget alls. Fast en av dom har problem med kissknipet istället.  

  • Anonym (hm)

    jag ser likadan ut som innan, och är trängre t.o.m! har fött 2 barn.. är nu gravid med 3e..

    var jätteorolig innan 1a barnet att man skulle bli som en tunnel därnere.. haha ;)  men kroppen är fantastisk!
    bara man ser till att KNIPA! 

  • Anonym

    Det är bara fyra månader sedan jag födde så jag kan läka ihop ännu mer än men redan nu ser mitt underliv fint ut men inte exakt ut som innan. De fick sy så en av mina inre blygdläppar är lite mindre nu pga hur de sydde. När jag såg det första gången tyckte jag inte om det men nu har jag vant mig, i princip är det inte fult, bara annorlunda. Jag har också ett ärr bakåt där de sytt som ännu är rätt tjockt men som jag tror kommer gå ned med tiden. Jag är ändå förvånad att de kan sy ihop så bra (och jag sprack en hel del om än inte så mycket som det går men i alla fall så pass mycket att jag syddes på operation istället för BB). Underlivet känns nästan normalt nu och blir bättre och det är ju skönt.

  • Anonym (gravid undrande)

    Tack för era svar! Har bf i februari så tankarna kring allt börjar verkligen att sätta igång nu! Fy så nervöst, försöker peppa mig själv med tanken på alla kvinnor jag ser som fött barn och som överlevt och ser ut att må väldigt bra. Kan dom så kan jag;)

  • Anonym (hm)

    Var fruktansvärt nervös inför förlossningen under hela min graviditet och trodde jag skulle få panik när det var dags. Men när jag började känna värkar och förstod att det var på gång så kände jag mig istället väldigt taggad och fokuserad och glömde rädslan.

  • Anonym
    Anonym (gravid undrande) skrev 2012-10-30 11:02:35 följande:
    Tack för era svar! Har bf i februari så tankarna kring allt börjar verkligen att sätta igång nu! Fy så nervöst, försöker peppa mig själv med tanken på alla kvinnor jag ser som fött barn och som överlevt och ser ut att må väldigt bra. Kan dom så kan jag;)
    Hur folk ser ut att må och hur de faktiskt mår är två väldigt olika saker. Särskilt när det gäller något så tabubelagt som underlivet.

    Om du ska föda vaginalt, TS, så var beredd på att du kan behöva strida mot vården för att få hjälp med dina besvär. En del kan få gå i åratal utan hjälp. Man måste verkligen stå på sig och INTE acceptera att "det är normalt" som vissa idioter säger om ärrbildning, delade blygdläppar och annat.

    Ungefär 50% av de som föder vaginalt upplever negativa förändringar av underlivet efteråt. Tyvärr så är det något som man måste räkna med. Kanske hjälper det om man är förberedd på att det troligenkommer att ändras till det sämre, och ser det som en bonus om man får sitt underliv tillbaka i gott skick?

    Själv väljer jag bort vaginal förlossning eftersom jag anser att skaderisken är för hög. Men jag önskar alla som ger sig på detta ett stort lycka till!
  • Anonym (abc)
    Anonym (Väntar 3:e) skrev 2012-10-30 08:59:54 följande:
    Det kan nog skilja lite. På mig syns det inte så mycket, men de inre blygdläpparna är lite uttöjda. Inte så mycket dock. En inre blygdläpp är delad, itusliten. Ganska vanligt tror jag för 2 av mina väninnor har likadant. Och det hände med första barnet.
    Så är det för mig också, hände med andra barnet. Jag ska få det opererat (att de skär bort den bit som hänger) då det gör ont när jag går om jag inte har trosor på mig pga att det som hänger blir lite klämt.
  • Anonym (25 %)

    Oj hmm, hur underlivet ser ut är väl ingenting att oroa sig för, man kan istället oroa sig för att få problem med underlivet som framfall, analinkontinens, smärta vid samlag resten av livet osv som är rätt vanligt (läst siffran 25 %, vilket är en hög siffra tyvärr).

  • lavendeln

    Tror inte att det syns på mig.. Men det hade vart roligt om man tagit ett kort innan första graviditeten för att verkligen veta
    Innan graviditeten alltså för det såg ju knepigt ut innan jag födde. Jag var lättad när jag kollade första gången efter förlossningen. Såg mycket bättre ut än innan jag födde

  • Anonym (gravid undrande)

    Skönt att höra att det verkar bra för så många:) tråkigt för dem som känner sig missnöjda. Framfall låter oerhört läskigt tycker jag!

  • Anonym (fyfan...)

    Fasiken vad skönt att riskera att få pullan söndertrasad.... o riskera framfall o sånt skit...

  • Anonym

    Märks ingen skillnad. Min gynläkare frågade faktiskt om jag fött vaginalt eller med ks. Så för mig är det som innan. Märks ingen skillnad vid sex heller. Maken säger dock att det känns lite tajtare. Kanske pga knipövningarna.

  • Anonym (25 %)
    Anonym (gravid undrande) skrev 2012-10-30 18:20:06 följande:
    Skönt att höra att det verkar bra för så många:) tråkigt för dem som känner sig missnöjda. Framfall låter oerhört läskigt tycker jag!

    Ja framfall går ju heller inte att bota tyvärr. Majoriteten av de  som föder barn får försvgade slidväggar. 8 % av alla kvinnor har besvär av framfall, alla som har framfall har inte besvär av det.
  • Anonym (Polly)

    fick barn för 7 månader sen och både ser ut och känns som innan /sambon säger samma sak).
    sprack lite och fick sy ett par stygn och fick sen lite "bubblor" av ärrvävnad som fick "nypas bort" och nu är det bra.

  • Anonym (25 %)
    Anonym (25 %) skrev 2012-10-30 18:31:37 följande:

    Ja framfall går ju heller inte att bota tyvärr. Majoriteten av de  som föder barn får försvgade slidväggar. 8 % av alla kvinnor har besvär av framfall, alla som har framfall har inte besvär av det.

    Finns mycket intressant att läsa på nätet:

    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=933&a=15350&cid=935&l=sv   
  • Anonym
    Anonym (25 %) skrev 2012-10-30 17:02:20 följande:
    Oj hmm, hur underlivet ser ut är väl ingenting att oroa sig för, man kan istället oroa sig för att få problem med underlivet som framfall, analinkontinens, smärta vid samlag resten av livet osv som är rätt vanligt (läst siffran 25 %, vilket är en hög siffra tyvärr).
    Ca 25% får någon form av bestående men.
    Ca 50% (alltså inräknat fjärdedelen ovan) anser sig ha fått någon form av negativ förändring.

    Ett bestående men kan t.ex. vara framfall, besvärande inkontinens, ärrbildning osv. (dvs kännbara problem som inte läker bort av sig själva och orsakar obehag i vardagen.
     
    Negativ förändring kan vara lätt inkontinens, obehag i vissa samlagsställningar, flikigt underliv, lätt känselbortfall (dvs små förändringar som man vänjer sig vid och inte stör de flesta så mycket).
  • Anonym
    Anonym (25 %) skrev 2012-10-30 18:31:37 följande:

    Ja framfall går ju heller inte att bota tyvärr. Majoriteten av de  som föder barn får försvgade slidväggar. 8 % av alla kvinnor har besvär av framfall, alla som har framfall har inte besvär av det.
    Det är också värt att påpeka att många framfall inte visar sig förrän man kommer upp i 50+. Det är väldigt många som först i den åldern märker av sina förlossningsskador. Det är 5 gånger så vanligt med framfall om man har fött barn vaginalt, men många problem visar sig inte förrän man är 50+.

    Det är alltså ganska många av de som tror att allt har gått perfekt och att de har klarat sig utan problem, som kommer att behöva underlivsoperationer om sisådär 15-20 år.
  • Cherry123

    Fick en andra gradens bristning och jag har ett stort ärr från slidan ner till mellangården. Det är knöligt och har små hål i mellangården. Mina blygdläppar är även mycket mindre. Jag tycker inte om hur mitt underliv ser ut alls, ser inte ut som förut. Det var 5 månader sen jag födde mitt första barn. Med nästa barn kommer jag göra kejsarsnitt då min förlossning var extremt traumatisk, blev igångsatt, epiduralen satte dom fel så jag kände ALLT på ena sidan, och behövde använda sugklocka. Vill inte heller spricka igen för jag lider nu av inkontinens, och får ständiga urinvägsinfektioner så något är ju fel. Ärret stramar även vid sex. 

Svar på tråden Underlivet efter förlossning?