• Anonym (---)

    Hems hemsk mamma jag kommer bli

    Hej!

    Efter många försök att få barn har jag och min man kommit fram till att vi ska adoptera, vi ska ta tag i detta efter jul och nyår.

    Men jag är rädd och hemsk, jag har alltid sett en bild av mitt barn som blont och blåögd. Jag vet att detta är hemska tankar men jag vill att mitt barn ska vara likt mig jag vill känna att vi hör ihop. Jag vill ha ett barn över allt annat! Men jag är rädd att jag inte kommer känna att det är "mitt barn". 
    Jag vågar inte säga detta till min man. 

    Jag är en hemsk människa. 

  • Svar på tråden Hems hemsk mamma jag kommer bli
  • Anonym (EXXET)

    Om barnets utseende är en så viktig faktor, bör du förmodligen inte adoptera.

  • vampyria2

    Jag har fyra biologiska barn och vet du det är inte ett dugg lika mig, inte någonstanns, även om de är blonda och blåögda så har jag aldrig sett eller fått höra att vi är lika så det är ingen garanti bara för att de är biologiska.

    Du ska se att när du väl får den lille och börjar binda band med det så kommer du att känna annorlunda.

  • Litet My
    Anonym (been there) skrev 2012-11-19 05:26:32 följande:
    Jo, men skriv det här  på familjeliv, man blir ju avrättad, typ stackars barn , sånna som du borde inte få bli föräldrar osv.
    Tycker det blir lite av en häxjakt , att fördömma är otroligt populärt.
    Kvinnor får så jäkla mycket press på sig om hur saker och ting ska kännas och vara.
    När man adopterar ska man ju vara så tacksam, alla tv program angående adoption, tar ju inte upp ett skit (ursäkta språket) om detta.
    Kan tänka mig att många kvinnor som lider av depression efter förlossningen, just känner skuld och skam, och att det blev ju inte som dem tänkt sig. Att allt är sockersött och man i svävar bland rosa moln n'r väl barnet anländer.
    JAg insåg inte riktigt hur krävande ett barn skulle vara . Hela ens tillvaro vänds ju upp och ner av den nya varelsen som ska ha, och helst illa kvickt.
    Hur som helst så handlade TS tråd om det jag tog upp.
    Men TS, det viktiga är att inte se ett adoptivbarn som ett "tröstpris". Adoption är ett beslut man måste ta efter noga eftertanke.
    Man blir ansvarig för att forma en ny människa, det viktigaste är att göra sitt bästa och se till att ha 110% stöd från din partner.

     
    Visst finns det puckon som inte har förmåga att se utanför sig själv här, men överlag vet jag att det finns många som kan vittna om att det inte var rosenrött att bli förälder och att det tagit ett bra tag innan man knutit an till barnet. Och alla anser att man bara ska vara sååååååå lycklig, trots att man egentligen känner sig ledsen, eller som jag med första barnet, kände mig mest lite förbryllad och konfunderad då jag inte alls kopplade ihop graviditen med bebisen som kom.

    Ang adoption tycker jag också de kan visa ett realistiskt program program om adoptioner, både för de som är adoptivföräldrar men även om adoptivbarnen, är själv adopterad, vet inte hur många gånger jag fått höra hur tacksam jag skall vara som fick komma dit jag fick det sååå bra, och varför skulle jag ens känna en tacksamhetskuld mot något jag inte valt själv eller där jag inte ens vet vad alternativet skulle vara? Däremot är jag inte missnöjd på något vis 
  • Anonym (been there)
    Litet My skrev 2012-11-19 07:37:18 följande:
    Visst finns det puckon som inte har förmåga att se utanför sig själv här, men överlag vet jag att det finns många som kan vittna om att det inte var rosenrött att bli förälder och att det tagit ett bra tag innan man knutit an till barnet. Och alla anser att man bara ska vara sååååååå lycklig, trots att man egentligen känner sig ledsen, eller som jag med första barnet, kände mig mest lite förbryllad och konfunderad då jag inte alls kopplade ihop graviditen med bebisen som kom.

    Ang adoption tycker jag också de kan visa ett realistiskt program program om adoptioner, både för de som är adoptivföräldrar men även om adoptivbarnen, är själv adopterad, vet inte hur många gånger jag fått höra hur tacksam jag skall vara som fick komma dit jag fick det sååå bra, och varför skulle jag ens känna en tacksamhetskuld mot något jag inte valt själv eller där jag inte ens vet vad alternativet skulle vara? Däremot är jag inte missnöjd på något vis 
  • Anonym (L)

    Min fru födde vårt första barn, jag födde det andra. Båda barnen är tillräckligt lika den biologiska föräldern att en utomstående som vet att vi har fött varsitt barn med största sannolikhet kan se vilket, men jag har aldrig någonsin känt att jag och min äldsta inte hör ihop. Nu ser hon inte "adopterad" ut, men vi är verkligen inte ett dugg lika någonstans.

    Jag var orolig under planeringen och graviditeten, orolig för att barnet inte skulle kännas som mitt, att det inte skulle kännas att vi hörde ihop, att det skulle  vara konstigt att inte vara lika. Men det är så mycket annat som visar att vi hör ihop (hon har mitt namn i andranamn, jag hör mig själv i hennes ordval och tonfall varenda dag och så vidare).

    För många är det en sorg att inte kunna få biologiska barn, men vet du - man kan vara glad över barnet man får ändå. Man måste inte välja en känsla och köra på den. Däremot är det ju inte någon bra idé att adoptera om man ständigt ska gå runt och vara besviken över barnet man fick.

  • Anonym (aa)

    Min mamma är blond och blåögd, jag är brunett och har bruna ögon. Vi liknar inte alls varandra, och ingen brukar tro att hon är min mamma. Folk har till och med frågat om jag är adopterad!

    Som ovanstående säger, biologiska barn är ingen garanti på att de kommer likna dig. Du kommer säkerligen tycka att ditt adoptivbarn är världens vackraste och överösa med kärlek.  

  • fabbemam
    Denna dikt är egentligen skriven med tanke på att få ett funktionshindrat barn men jag tycker den passar även om man länge käpat för att bli gravid o sen beslutar sig för att adoptera. Kanske har du landat i Holland?

       När du väntar barn är det som att planera en fantastisk semesterresa - till Italien.

    Du köper en bunt guideböcker och lägger upp en underbar rutt: Colosseum. Michelangelos David. Gondolerna i Venedig.
    Du kanske lär dig några användbara fraser på italienska. Allt är väldigt spännande. Efter månader av ivrig förväntan kommer äntligen den stora dagen. Du packar väskorna och ger dig iväg. Flera timmar senare landar planet.

    Flygvärdinnan kommer in och säger: "Välkommen till Holland." "Holland?!?" säger du. "Vad menar du med Holland?? Jag bokade en resa till Italien! Jag skulle vara i Italien. Hela mitt liv har jag drömt om att åka till Italien. "
    Men flygrutten har ändrats. De har landat i Holland och där måste du stanna.

    Det väsentliga här är följande: De har inte tagit dig till en förfärlig, vidrig, snuskig plats, full av farsoter, hungersnöd och sjukdomar. Det är bara en annorlunda plats.
    Så du måste bege dig ut och köpa nya guideböcker. Och du måste lära dig ett helt nytt språk. Och du kommer att möta en helt ny folkgrupp som du egentligen aldrig skulle ha mött.
    Det är bara en annorlunda plats. Det är lägre tempo än i Italien, mindre tjusigt än i Italien. Men efter att du varit där ett tag tar du ett djupt andetag, ser dig omkring... och upptäcker att Holland har väderkvarnar... och Holland har tulpaner. Holland har till och med verk av Rembrandt.

    Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien... och alla skryter de om vilken härlig tid de hade där. Och i resten av ditt liv kommer du att säga "Ja, det var dit jag skulle åkt. Det var vad jag hade planerat". Och den smärtan kommer aldrig, aldrig, aldrig någonsin att försvinna... därför att förlusten av den drömmen är en mycket, mycket betydande förlust. Men...om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du aldrig kom till Italien, kommer du aldrig att kunna glädjas åt det mycket speciella, det väldigt härliga... med Holland.
    © Emily Perl Kingsley, 1987.
  • mikroE

    Även om du får ett biologiskt barn så kan du ju inte styra hur han eller hon kommer se ut. Ett barn måste ju inte likna sina föräldrar, min yngsta bror är tex inte speciellt lik någon av våra föräldrar. Om det handlar om att du inte vill att alla ska se direkt att barnet är adopterat så finns det ju faktiskt länder i Europa som man kan adoptera från som ni kanske passar in på och vissa barn från tex Sydamerika är också ganska ljusa (inte alla dock). 


  • Anonym

    Jag tror att alla har olika drömbilder som finns med från uppväxten. Själv var jag övertygad om att jag bara måste ha en flicka men när första var en pojke insåg jag att jag verkligen älskar honom. Andra blev en flicka och när hon kom insåg jag vilka speciella band jag har till min son. Det är kanske mer tankarna som spelar en ett spratt och omgivningens värderingar. Vad kan vara härligare än att få vägleda och älska sitt barn genom livet. Lycka till med adoptionen!

  • TantForm
    grind skrev 2012-11-19 04:39:32 följande:
    Varför?

    Människan har en naturlig drivkraft att föra sina gener vidare. 
    Fast det är ju verkligen en sanning med modifikation. Det finns en massa människor som inte har någon som helst drivkraft att föra sina barn vidare, och därför inte skaffar barn över huvudtaget.

    Jag tror att många människor har en längtan efter att få se ett barn utvecklas, får uppleva saker genom barnet och att få lära barnet ens egna erfarenheter. Jag tror också att många männiksor har ett starkt behov att ta hand om någon och ösa kärlek över.

    Jag tror att dessa drivkrafter är betydligt större än drivkraften att föra generna vidare. Däremot så behöver ju de flesta inte konfronteras med huruvida det är längtan efter att föra generna vidare eller om det i själva verket handlar om längtan efter att få visa ett barn världen.

    Visst finns det dom som verkligen tycker att det viktiga är att se de egna generna i ett barn.  Men för de allra flesta är det själva livet tillsammans med barn som är det viktiga och då är hår-hud-ögon-färg oviktigt.
  • Anonym (adopterat två)

    Om det känns som en bestående känsla att du ska bli hemsk mamma, så bromsa nu är du snäll. Men förmodligen är det bara en övergående känsla som sitter i medan du ställer om kurs i livet och ändrar din målbild. Att adoptera är dte bästa jag gjort i livet. Det var just de barn jag fått som det var meningen att jag skulle få. Jag är mest av allt en mamma som vilken som helst med en hektisk småbarnstillvaro  

    Detta med att alla vill föra gener vidare anser jag vara nonsens. Är det något majoriteten vill så är det att vara som alla andra och följa normen... Och det kan de flesta göra utan minste eftertanke när det kommer till familjebildning, eftersom gravidtestet blir plus efter några månader av lite sänghalmsprassel. Förutom att följa normen är det en annan sak majoriteten vill och då är det nämligen att ha sex...

    Om man ska prata om något naturligt överhuvudtaget i detta sammanhang så är det naturliga att få vår art att överleva och det är inte genom att alstra så många genetiska avkommor som möjligt, ty vår jord är redan överbefolkad, utan då är det att ta hand om artfrändernas barn, om vi nu ska vara så biologiska/darvinistiska som vissa vill vara. Annars kan man som jag tro på Guds vilja och att ha en mening med sitt liv och en av mina meningar i mitt liv är att leva med de underbara barn jag har!

     

  • Lillstoran

    Adoptera ett barn från ett land där folk har västerländskt / svenskt utseende.

    Jag hade tänkt precis som du.Förstår precis vad du menar och hur du tänker.

    Visst är inte alla biologiska barn lika sina föräldrar och vice versa, men det är inte det det handlar om.

    Jag hade velat när folk såg oss att arbetskamrater, bekanta, vänner etc. trodde att det var mitt biologiska barn. Ingen visste som inte kände mig väl.

    Adopterar du från Polen, Riga, Vitryssland etc. så kommer ingen att se att barnet inte bär dina gener.

    Jag har full respekt för dina tankar, hade tänkt på samma sätt själv.

    Vid en äggdonation försöker man - alltid - matcha utseende. Man får skicka kort på sig själv som liten, i olika åldrar, ange länge, vikt, hårfärg etc. sedan försöker de i den mån det går hitta en donator. De matchar även intressen.           

  • Anonym

    Finns det inte länder där barnen ser svenska ut du kan välja? Du kan väl själv välja land. Förstår om man är blond och blåögd själv om man vill ha ett barn som inte avviker utseendemässigt allt för mycket. Lycka till!

  • Anonym

    OJ du är inte en hemsk människa men du bör vekligen tänka igenom ditt/erat beslut och verkligen berätta för din man vad du känner!

    Jag är adopterad och 26 år, min mamma och jag har ett verkligt band. min mamma och pappa är dom jag har i sverige men dom har alltivd varit öppna med att jag är adopterad och tyckt det varit viktigt att veta vart jag kommit ifrån (chile) och det har inte skadat mig på något sätt, min syster är också adopterad från samma land vilket gjort oss "lika" (ej biologiskt).

    I mitt fall är jag lik min mor i sättet och hur jag är (beteer mig med kroppen) vi kan skratta åt varandra hur "lika" fast olika vi är.

    Mitt tips till dig är att alltid vara öppen i alla känslor till alla kring dig...

    lycka till       

  • Anonym (tid tid tid)

    Bra att du funderar.

    Allt har med förväntan att göra. Nu är du precis i skiftet mot att ev välja adoption. Er förväntans barn är fortfarande det som är likt er.. Det tar tid att svänga oceanångaren.

    Gå igenom utbildningen, utred er hos kommunen.. allt tar tid, saker mognar och ångaren svänger.
    Vi funderade också på europeiska länder i början men ju mer tiden gick och adoption blev önske-alternativet , ett adopterat barn blev målet och sedemera ett afrikanskt barn. Då var tanken på ett ljust fräknigt precis lika skrämmande och främmande som du nu beskriver att ett olikt barn känns. När vi väntade som mest kunde jag inte tänka mej någon värre mardröm än att bli gravid.  Precis lika skrämmande som adoption verkat tidigare när vi var i IVF var nu tanken att bli gravid när vi väntade barn via adoption. Allt har med att man vill kunna tänka sig ett barn i huvudet och få längta efter det...

    Adoption tar tid nu för tiden.. ofta lång tid. Står man ut hela resan så hinner man landa många gånger om, Få inte panik att du inte kan ändra dej till ditt nya spår direkt. Det måste få gå långsamt om det ska vara väl grundat i hela ens personlighet och det måste det vara om man ska ta över ett ansvar man får av en kvinna som önskar ett bättre liv i en kärleksfull familj i en annan del av världen för sitt barn. Har du kvar tankarna när det blir dags att skicka papper är det kanske bra att ta ett steg bakåt och fundera. Jag skulle sätta en peng på att du inte tänker så då..

    Vi är överlyckliga med vårt afrikanska barn och trots att hela barnlöshets grejjen var hemsk med behandlingar etc så är jag tacksam  för våra kassa spermier och ägg. Utan dem hade vi aldrig fått vårt vackra bruna barn som nu snusar inne i sin säng, som jag inte förstår hur jag skulle kunnat leva utan!

Svar på tråden Hems hemsk mamma jag kommer bli