• Lavega

    En eller två marsvin ?

    Hej...
    Är det ett eller två marsvin som man ska ha o vad är för o nakdelar ???

  • Svar på tråden En eller två marsvin ?
  • LaceyLoo

    Tror de är lag på att man ska ha två? Om inte så tycker jag ändå två är bäst! För de är väldigt sällskapliga :)

  • snappi81

    Säger två! Marsvin är otroligt sällskaps sjuka djur, nästan elakt att bara ha ett om man inte planerar att umgås med dom hela dagarna.

  • Nell

    Det är lag på MINST två, marsvin är FLOCKDJUR.
    Viktigast när man köper ett djur är att man läst på, det har du uppenbarligen inte gjort så GÖR DET innan du ens överväger att köpa levande djur.

    Marsvin är flockdjur, hanar fungerar sällan fler än två ihop (nybörjare bör absolut inte försöka sätta ihop fler hanar än två) men honor bor hemskt gärna i flock.

    Marsvin ska alltid ha tillgång till färskt hö, största delen av kosten ska bestå av färskt hö (hö som köps på mataffären duger INTE, djuraffär eller helst bonde/stall är det ENDA acceptabla).

    Marsvin ska ALDRIG ha saltsten, mineralsten eller kalksten. Aldrig någonsin.

    Marsvin ska dagligen få tillgång till c-vitaminrika grönsaker, exempelvis olika sorters kål, paprika, stjälkselleri. Ett blad vitkål per marsvin täcker dagsbehovet, men ge gärna blandade grönsaker. Mat är det lättaste sättet att aktivera marsvin. Ge olika sorter i olika stora bitar. Ex. strimlad kål, halv paprika, hela morötter, hackad stjälkselleri och så vidare. Det ger sysselsättning.

    Marsvin ska aldrig ha höhäck eller hus med fönster i, allt för många skadar sig.

    Marsvin ska ALDRIG bo ihop med kanin. Kaniner är för det första kolonidjur, inte flockdjur, således skall de inte dela bo med andra individer. För det andra förstår inte marsvin och kaniner varandra. För det tredje är kaniner strängt revirhävdande och duktiga på att slåss, marsvin kan varken slåss eller skydda sig annat än att fly. För det fjärde bär kaniner på en bakterieflora som är skadlig för marsvin och kan orsaka bland annat luftvägsinflammationer och liknande vilket oftast betyder död för marsvinet.

    Marsvin ska INTE köpas från djuraffär. Köp från Svenska marsvinsföreningens registrerade uppfödare eller ett omplaceringshem, då kan du vara mer säker på att du får hem friska djur, korrekta råd och du har alltid någon att fråga när du undrar över något.

    Djuraffärer kan i princip ingenting, de vill sälja. Lyssna INTE på deras råd.

    Marsvin ska INTE ha tillsatta mineraler eller vitaminer överhuvudtaget. Behovet skall tillgodoses genom fräscht hö och grönsaker, inget annat.

    Pellets ges med måtta men är inget måste, köp aldrig gnagarblandningar. Rabbit royal är den enda färdiga pelletsblandningen jag rekommenderar. Många ger havregryn istället för pellets.

    Barn ska ALDRIG ha ansvaret över djur. Att köpa levande djur för att barnen vill ha det är aldrig acceptabelt. Den vuxne ska alltid ha såväl ansvar som intresse. Barns intressen går i svackor.

    Bli medlem i Svenska Marsvinsföreningen, för råd, nya bekantskaper och möjligheten att träffa andra intresserade (utställningar är ett bra sätt att hålla intresset uppe även hos barn som byter intresse varannan dag).

  • Nell

    Tillägg:
    Människor kan ALDRIG ersätta kontakten marsvin emellan. Således fungerar det inte att "umgås" med marsvinen hela dagarna. Det är grymt djurplågeri att hålla flockdjur ensamma.

  • Lilia

    Det är lag på att ha två marsvin. De är flockdjur och ska inte vara ensamma. Innan du köper marsvin så råder jag dig att läsa på om dem. Det finns böcker på biblioteket, eller att köpa i djuraffärer, på nätet eller hos bokhandlare.

  • Lilia
    Nell skrev 2013-01-12 11:43:59 följande:
    Tillägg:

    Människor kan ALDRIG ersätta kontakten marsvin emellan. Således fungerar det inte att "umgås" med marsvinen hela dagarna. Det är grymt djurplågeri att hålla flockdjur ensamma.



    Jäklar vilka fördomar du har. Det finns seriösa djuraffärer också. Där personalen är påläst och djuren har det bra och är friska. Ett exempel är djuraffären i Huddinge centrum. Kaniner är det förövrigt lag på att man ska ha två stycken. Gnagarblandning är jättebra, det har jag använt mig av under alla år. Vad skulle felet vara på det?
  • myway
    Nell skrev 2013-01-12 11:42:55 följande:
    Djuraffärer kan i princip ingenting, de vill sälja. Lyssna INTE på deras råd.

    Vilka fördomar du har!
    Gå istället till en djuraffär med duktig personal som har koll på läget, som inte bara är ute efter att sälja!

    Ts: Du SKA ha TVÅ marsvin, så är det bara, dom är flockdjur. Sen finns det även krav på burstorlek och annat. Ta reda på allt sånt innan du går till din djuraffär och handlar. Allt info finns på jordbruksverket. Läs på innan, gå till din djuraffär. Fråga dom vad du behöver. Vet dom inte.. Ja då vet du också att dom är oseriösa..

    Alla mått kan man inte i huvudet.. Men man ska i alla fall kunna vet vart man plockar fram rätt lag och rätt mått..   
    jag säger bara vad jag tycker
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2013-03-16 11:33:02 följande:


    Jäklar vilka fördomar du har. Det finns seriösa djuraffärer också. Där personalen är påläst och djuren har det bra och är friska. Ett exempel är djuraffären i Huddinge centrum. Kaniner är det förövrigt lag på att man ska ha två stycken. Gnagarblandning är jättebra, det har jag använt mig av under alla år. Vad skulle felet vara på det?
    Nej lagen säger att kaniner BÖR ha sällskap. Marsvin SKA sällskap. Det är skillnad. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden En eller två marsvin ?