• Fairy of the Valley

    skadad (vild) mus

    Hej. Jag och min son fick syn på en mus ute som åt på ett kex. Vi tittade på den en lång stund och konstaterade att den var skadad. Inga öppna sår. Vi beslutade att ta in den och nu är den i lugn och ro i en låda och sover. Är det ngn som kan ge oss råd? Den har ätit och tvättat sig, men vill helst inte röra sig så mkt. Den verkar även ha problem med balansen och huvudet ligger mer åt ena sidan. Den har ätit mariekex som jag smulade i väldigt små bitar, äpple, sallad och morot. Och så har jag lagt in klöver som den ligger mot. Den har varit ifred nästan hela tiden. Nu i flera timmar, förutom att vi kikat på den, för att se om den lever eller ej. Kan man ge den hård kattmat som blötts upp? Kattmjölk från affären?
    Tack för svar. :)


    # Son 2006 # BF mars 10/3 2014 MaDe In DeNmArK #
  • Svar på tråden skadad (vild) mus
  • Fantasilös

    Det ni hör är för det förata olagligt, man får inte ta hem vilda djur (tror jag). Det bästa om den är skadad är att avliva den. Eller ta den till en veterinär så att ni kan ta reda på vad det är för fel på den.

  • Fairy of the Valley
    Fantasilös skrev 2013-07-25 09:20:42 följande:
    Det ni hör är för det förata olagligt, man får inte ta hem vilda djur (tror jag). Det bästa om den är skadad är att avliva den. Eller ta den till en veterinär så att ni kan ta reda på vad det är för fel på den.
    24h eller liknande får man ha dem. Tyvärr dog den runt den tidsperioden. =/
    # Son 2006 # BF mars 10/3 2014 MaDe In DeNmArK #
  • Shandi

    Låter som att den har snedskalle. Orsakas av virus, förmodligen mycoplasma... relativt vanlig sjukdom bland smågnagare! Dock dödlig.
    Det bästa för musen vore om ni avlivade den, eller släppte ut den i naturen och lät någon räv eller något ta den under natten :) Den kommer dö ändå! Någon veterinär kommer inte göra någonting.
    Det är förbjudet att hålla vilda djur mer än 48 timmar i fångenskap :)


    You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • Shandi

    Förlåt! Såg inte att du hade svarat redan!


    You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
Svar på tråden skadad (vild) mus