• ssk student

    kompis som bor med vägglöss

    I dag har min dotter på 11 år fått sig en ny kompis, jättetrevlig tjej.
    Under middagen berättar hon att de, haft vägglöss i flera år, men att de inte blir av med dessa kryp.

    De har sanerat hur många gånger som helst, men bor tyvärr i ett område där det är mycket vanligt att hyresgästerna har vägglöss som de sen inte får bukt med.

    Nu är jag lite orolig. Jag undrar hur stor är risken att jag får dessa äckliga kryp till mitt gamla hus? Min dotter brukar ha alla sina kompisar att sova över hos oss. Stort äldre hus med stor trädgård, å barnen trivs så här.

    Flickan berättade om hur jobbigt det var om nätterna, det kliade och stack i ett. Ju längre man haft vägglöss desto flera vill jag tro.
    Det hade varit bättre om hon inte berättade om dessa kryp. Känner mig inte beredd att ha henne att sova över i fall hon har med sina kryp. Diskuterade detta med hennes mamma, hon verkade ha slutat bry sig för länge sedan. Hon va lika sliten som hon såg ut.

    Känns hemskt avvisa detta ensamma barn som inte har några kompisar men samtidigt är jag orolig att få vägglöss i mitt hus. Tror det kommer bli minst lika svårt få de bort här som i derasgam lilla lägenhet. Många sprickor och närmast omöjlig komma åt vid en sanering och för att inte prata om vilket jobb det är att rensa ut efter man fått eländet.

    någon som har lite lugnande råd till en förtvivlad mamma?


    SSK-karolinska inst,
  • Svar på tråden kompis som bor med vägglöss
  • Nenne666

    Nä fy. Jag hade vart livrädd. Hm. Vet inte hur du ska göra men jag förstår ditt dilemma. Har inget råd men ska följa tråden... Har precis läst för ett tag sen att detta breder ut sig. Hue!

  • DandelionDust

    De följer lätt med i väskor tex. Jag hade varit väldigt försiktig, kanske kan tjejen komma och sova över utan att ha egna grejer med sig och låna istället? Jag tror inte de följer med de vanliga kläderna, men om hon tex packar en väska med nattlinne så finns ju risken att de kan finnas i väskan.

    Antagligen blir de inte av med dem för att alla grannar inte sanerar samtidigt skulle jag tro. Men de är ett helvete att bli av med.

    Vi har aldrig haft vägglöss men jag vet av andra erfarenheter hur svårt det är.

  • Cookiesandcream

    Men fy, stackars barn. En vän till mig fick vägglöss efter en weekendresa och det var ett helvete att bli av med, tog åtta månader och flera besök av anticimex samt köp av ny säng för att bli av med krypen. Helt vansinnigt psykiskt påfrestande för min vän och hennes äktenskap tog stryk av att aldrig kunna sova ordentligt eftersom de visste att krypen kom fram på natten.

  • ssk student
    Cookiesandcream skrev 2013-08-13 23:02:23 följande:
    Men fy, stackars barn. En vän till mig fick vägglöss efter en weekendresa och det var ett helvete att bli av med, tog åtta månader och flera besök av anticimex samt köp av ny säng för att bli av med krypen. Helt vansinnigt psykiskt påfrestande för min vän och hennes äktenskap tog stryk av att aldrig kunna sova ordentligt eftersom de visste att krypen kom fram på natten.
    just precis, det är vad jag är så medveten om. Att ständigt få sanera är en sak men att inte bli av med eländet är en helt annan. Har dessutom ett barn med psykisk funktionsnedsättning så det är inte bara sanera hur som helst. Inte helt ofarligt häller, man får inte vistas där det sanerats på minst 24 timmar.

    Flickan berättade att de hade bott i någon lokal vid ett tillfälle när de sanerade, i flera dagar och i flera omgångar. Såg även att hon hade mycket utslag på händerna samt fingrar som hon kliade på i ett. Kan det va ytterligare en ohyra, vem vet.
    Som sjuksköterska såg det farligt likt ut som skabb eksem, jag bara hoppas för hennes skuld att det inte är det.

    Socialtjänst är i tät kontakt med mamman sedan många år och hennes dotter samt ytterligare 5 killar som hon ensam tar hand om. Konstigt att inte socialtjänsten sätter in resurser att lösa denna fråga för familjen, det verkar vara ok. för en familj att bo så här. vilken hänsyn tar man till att dessa barn hamnar utanför?? Inga alls!! Vad arg jag blir.
    SSK-karolinska inst,
  • ssk student
    DandelionDust skrev 2013-08-13 22:49:04 följande:
    De följer lätt med i väskor tex. Jag hade varit väldigt försiktig, kanske kan tjejen komma och sova över utan att ha egna grejer med sig och låna istället? Jag tror inte de följer med de vanliga kläderna, men om hon tex packar en väska med nattlinne så finns ju risken att de kan finnas i väskan.

    Antagligen blir de inte av med dem för att alla grannar inte sanerar samtidigt skulle jag tro. Men de är ett helvete att bli av med.

    Vi har aldrig haft vägglöss men jag vet av andra erfarenheter hur svårt det är.
    tänkte precis samma som du skriver, men funderar hur man framför detta för ett barn? Ett barn ska inte behöva bekymra sig över att de inte kan sova i sitt eget nattlinne, ta med sig en väska med saker när de kommer på besök.
    SSK-karolinska inst,
  • ssk student

    ska ringa Anticimex fråga om risken att få in dessa vidriga kryp, via hennes kläder, väska mm. Ifall hon skulle sova över-som alla andra kompisar till mina döttrar gör.

    Har  de haft ohyran så länge så finns det många av de och varje natt så kan blodsugarna få näring av mamman  och hennes tillsammans 6 barn. De förökar sig mycket snabbt tyvärr.

    Har man i tillägg inte så många kläder pga. låg inkomst så används kanske  samma kläder i flera dagar före de blir tvättade och med detta så ökar också risken att vägglössen slår sig ner i kläder som ligger runt omkring. Detta var bara en tanke jag fick, man absolut inte fel tänkt.


    SSK-karolinska inst,
  • ssk student
    Cookiesandcream skrev 2013-08-13 23:02:23 följande:
    Men fy, stackars barn. En vän till mig fick vägglöss efter en weekendresa och det var ett helvete att bli av med, tog åtta månader och flera besök av anticimex samt köp av ny säng för att bli av med krypen. Helt vansinnigt psykiskt påfrestande för min vän och hennes äktenskap tog stryk av att aldrig kunna sova ordentligt eftersom de visste att krypen kom fram på natten.
    det låter närmast som en rysare frågar du mig !!

    Bodde jag så skulle jag inte klara av det en längre tid. Häller i ett vägglöss fritt tält än att stanna i en lägenhet med massor av blodsugande parasiter. Man kan även efter många bett utveckla en sorts allergi för lössens bett. Jag har sätt det i vården hur vissa personer reagerar kraftigt på dessa bett, främst hårlöss men vet det också gäller alla sorter av löss.

    Man ska vara mycket noga när man reser utomlands båda vad gäller kackerlackor och vägglöss. Ingen resväska under sängen, skaka ut och tvätta kläder i minst 60 grader när man kommit hem.  Läste precis på en hemsida att vägglöss klarar en kyla på uppemot 7 dagar i - 18 grader. Sen är det begränsat hur mycket prylar man får in i en frys.

    Inga barn i Sverige borde leva som detta!!!!
    SSK-karolinska inst,
  • DandelionDust
    ssk student skrev 2013-08-13 23:17:37 följande:
    tänkte precis samma som du skriver, men funderar hur man framför detta för ett barn? Ett barn ska inte behöva bekymra sig över att de inte kan sova i sitt eget nattlinne, ta med sig en väska med saker när de kommer på besök.
    Om du pratar med henne på ett snällt sätt så kanske hon förstår? Hon vet ju säkert själv hur jobbigt det är hemma med lössen, och förstår säkert att ni inte vill ha dit dem.

    Kanske hon kan ha en övernattningsväska hos er alltid, som ni tvättar upp ordentligt innan hon använder sakerna, och som hon aldrig tar med hem? Då har hon sitt eget nattlinne och dyl.

    Jag tänker att det blir ju värre för henne att aldrig få komma själv, än att hennes saker aldrig får tas med.

    Och en sak till, om hon får med löss i sin väska, så kanske det även kan spridas till de andra barnens väskor om de sover i samma rum. Jag vet inte, jag kanske är extra paranoid, men jag hade varit väldigt försiktig.
  • Twinisar

    Stackars flicka :( eller ja stackars alla dom boende som bor med skiten.. Man har ju hört att det är ett rent helvete att bli av med vägglöss :/ jag är alltid super nojig efter resa, Både utomlands och i Sverige.. När jag kommer hem så tvättas ALLT, även det som ej blivit använt, väskan får stå ute ett par dygn, helst en vecka till två.. För att möjligtvis överdriva.. Men jag tål verkligen inte tanken på att något kommer på natten och äter på mig :o nej usch !

    Jag gillade ovanstående förlag om att hon har en övernattningsväska hos er som ni kan plocka fram när hon kommer, behövs ju inte mycket :)
    Lycka till ts !

  • ssk student
    DandelionDust skrev 2013-08-13 23:56:34 följande:
    Om du pratar med henne på ett snällt sätt så kanske hon förstår? Hon vet ju säkert själv hur jobbigt det är hemma med lössen, och förstår säkert att ni inte vill ha dit dem.

    Kanske hon kan ha en övernattningsväska hos er alltid, som ni tvättar upp ordentligt innan hon använder sakerna, och som hon aldrig tar med hem? Då har hon sitt eget nattlinne och dyl.

    Jag tänker att det blir ju värre för henne att aldrig få komma själv, än att hennes saker aldrig får tas med.

    Och en sak till, om hon får med löss i sin väska, så kanske det även kan spridas till de andra barnens väskor om de sover i samma rum. Jag vet inte, jag kanske är extra paranoid, men jag hade varit väldigt försiktig.
    det låter som ett bra förslag. Va hemskt att barn som henne ska avvisas, sitta hemma och inte få vara med som andra barn.

    Den sociala biten är så ohört viktigt för barn och jag ser redan att hon farit illa länge, inte bara för lössens skuld men andra belastande orsaker som att  hennes mamma inte orkat ta tag i. Om ingen vågar se eller bjuda hem denna flicka så får vi ytterligare ett individ i samhället som för alltid kommer stå utanför och samhället kommer inte ha resurser få henne på banan igen och jag är övertygad också att barn som henne faktisk efter en tid inte orkar med att prova längre.

    Ser henne på ridningen på fredag och självklart ska jag föreslå för henne att vi löser detta på ett bra sätt. Tack för eran synpunkter/åsikter,

    SSK-karolinska inst,
  • pannkakamedsystrar

    Har för mig också att vägglöss kan leva utan "värd" i ett år innan de dör. Usch, jag hade blivit jätteparanoid om jag fått besök av någon som har vägglöss hemma. Men såklart extra känsligt när det handlar om ett barn och det är säkert jobbigt redan för barnet, vet faktiskt inte vad jag skulle gjort i din situation.

  • Anna0072
    ssk student skrev 2013-08-13 22:39:19 följande:
    I dag har min dotter på 11 år fått sig en ny kompis, jättetrevlig tjej.
    Under middagen berättar hon att de, haft vägglöss i flera år, men att de inte blir av med dessa kryp.

    De har sanerat hur många gånger som helst, men bor tyvärr i ett område där det är mycket vanligt att hyresgästerna har vägglöss som de sen inte får bukt med.

    Nu är jag lite orolig. Jag undrar hur stor är risken att jag får dessa äckliga kryp till mitt gamla hus? Min dotter brukar ha alla sina kompisar att sova över hos oss. Stort äldre hus med stor trädgård, å barnen trivs så här.

    Flickan berättade om hur jobbigt det var om nätterna, det kliade och stack i ett. Ju längre man haft vägglöss desto flera vill jag tro.
    Det hade varit bättre om hon inte berättade om dessa kryp. Känner mig inte beredd att ha henne att sova över i fall hon har med sina kryp. Diskuterade detta med hennes mamma, hon verkade ha slutat bry sig för länge sedan. Hon va lika sliten som hon såg ut.

    Känns hemskt avvisa detta ensamma barn som inte har några kompisar men samtidigt är jag orolig att få vägglöss i mitt hus. Tror det kommer bli minst lika svårt få de bort här som i derasgam lilla lägenhet. Många sprickor och närmast omöjlig komma åt vid en sanering och för att inte prata om vilket jobb det är att rensa ut efter man fått eländet.

    någon som har lite lugnande råd till en förtvivlad mamma?
    Va väldigt försiktig. Vi hade vägglöss och fick dem via besök som övernattade. 
    Samma dag som dom sanera så packa jag in rena kläder och övernatta hos en vän och vad tror ni kryper fram under natten? Jo en parasit som tänkte invadera kompisens lägenhet. Som tur var tog jag död på den.

    Så dom flyttar med väldigt lätt och sitter väldigt lätt på kläder.
    De henne skaka av sig lätt på hennes kläder innan hon stiger in. Lämna skorna utanför och skaka av jackan.  

    Ni vill INTE få hem jäklarna!!! 
  • ssk student
    Anna0072 skrev 2013-08-14 23:45:50 följande:
    Va väldigt försiktig. Vi hade vägglöss och fick dem via besök som övernattade. 
    Samma dag som dom sanera så packa jag in rena kläder och övernatta hos en vän och vad tror ni kryper fram under natten? Jo en parasit som tänkte invadera kompisens lägenhet. Som tur var tog jag död på den.

    Så dom flyttar med väldigt lätt och sitter väldigt lätt på kläder.
    De henne skaka av sig lätt på hennes kläder innan hon stiger in. Lämna skorna utanför och skaka av jackan.  

    Ni vill INTE få hem jäklarna!!! 
    Vad jag läst om just sanering är att de som har ett boende som ska saneras ska bo kvar medan saneringen fortgår. Just för lössen inte  kommer fram om det inte finns några suga blod av.

    Denna familjen har vid ett tillfälle (v/sanering)  fått åka till en lokal för övernattning så det verkar ju inte varit den optimala lösningen. Om det är som du säger också att vägglössen kan överleva närmare året innan de dör då är det ju katastrof.

    Det som förundrar mig mest i denna saken är att mamman i familjen inte längre orkar bry sig, Har hon överhuvudtaget tagit ställning till de 6 barn hon har, och hur de kommer väljas bort av event. kompisar?? Blir så upprör och arg över denna situationen men samtidigt vägrar jag avvisa henne för att mamman inte orkar med. Aldrig! Jag kommer säga till henne att vi måste "VARA FÖRSIKTIGA" och om hon tycket det är kränkande så vill jag gärna att hon berättar det.

    Jag kommer nog få svårt att tänka på något annat än vägglöss när hon är hör och enligt min dotter på 11 år så vill hon inte "tvingas" vara med henne så nu blir det upp till  mig förklara innebörden av att kanske vi också väljer bort denna flickan. .

    Dessa barn är barn som inte synas i samhället, barn som inte har något plats. Vart är samhället på väg egentligen når vi accepterar dessa skillnader?? Dessa fördömda vägglössen kommer vara en avgörande sak i dessa 6 syskon framtidiga liv, så jäv*** avgörande. Trodde det va anmälningsplikt till hyresvärd om man hade vägglöss....kanske inte häller fungerar längre. Om några år så har vi alla blivit vana, är det vad vi väntar på??7


    SSK-karolinska inst,
Svar på tråden kompis som bor med vägglöss