• Lennie

    svår läggning av 8-åring

    Det senaste har det varit jättesvårt med läggning av dottern. Det kan ta upp till två timmar innan hon somnar. Vi föräldrar får knappt längre någon egentid på kvällen pga att hon inte somnar. När hon väl somnar dröjer det bara några timmar innan hon vaknar och måste ligga i vår säng för att kunna sova resten av natten.

    Hur ska vi få henne att somna? Hon går upp 5.30 varje vardagsmorgon så att väcka tidigare funkar inte. Vi har provat med bad innan, med musik, utan musik.

    Någon som haft liknande problem??


  • Svar på tråden svår läggning av 8-åring
  • Themis

    Men lägger ni inte för tidigt då?

    Alla barn har inte samma sömnbehov, lika lite som vuxna har det.

    Min son har varit extrem, har lagt sig kl 21 från 3 års ålder, somnade sällan före 22 och upp kl 7 hela veckan igenom. Men nu vid 9 år ligger vi fortfarande på kl 21, han somnar vid 21.30 och i tillväxtperioder har vi fått backa till 20.30. Jag var själv likadan så troligen är detta delvis ärftligt.

    Eller är det en period av otrygghet bara. Dessa är lite vanligare hos flickor har jag fattat det som, liksom att utveckla fobitendenser i vissa åldrar. Min sons jämnåriga kusin fastnade i katastroftänk och fick ångest för nåt år sen och det gav en period av sömnstörningar, men verkar nu börja räta ut sig.


    Be a voice, not an echo. /Unknown
  • C R

    Låter som vår 6-åriga son. Han säger att han är trött men somnat ändå inte. Kommer in till oss mellan 00-02. Hoppas du får tips som kan hjälpa er.

  • scanmia

    Min filosofi är att jag kan inte tvinga någon att sova men jag kan ge dem de bästa förutsättningarna och jag kan faktiskt se till att jag får tid på mig på kvällarna dels för att jag behöver jobba då och dels för att jag ibland behöver tid att bara slappa själv. För min åttaåring så får han göra sig i ordning för kvällen tillsammans med sina småsyskon vid 7-7:30 snåret och vi läser bok och myser tillsammans då. Sedan får han läsa själv och leka (lugnt) på sitt rum till 8:30 då det är dags att släcka. Han får en 10 minuters påminnelse så att han kan springa på toa och hämta vatten och göra alla de miljoner saker som annars poppar upp efter det att ljuset släcks. Vi har pratat om hur man hjälper sin kropp slappna av så att den kan somna och om hur viktigt det är att ge sin kropp ordentligt med sömn. (Bästa insomningstipset: Låtsas att du sover!). Han fick också vara med om att komma fram till de tider som passade oss och, om jag måste jobba och han vill läsa tyst, så får han gärna sitta på mitt kontor och vara nära mig där.

    Allmänna saker som gör det lättare att somna är massor av motion och utomhuslek på dagen och dämpad belysning och ingen tv/dator på kvällen. 

  • Annaïck

    Men en 8-aring kan väl sköta sig själv en del. Hon kan ju ligga och läsa innan hon somnar eller pyssla med nagot lugnt. Ni ska väl inte behöva förlora all egentid? Det är ju inget litet barn ni har. Jag personligen skulle aldrig orka ha min dotter i sängen men känner ni ju bäst själva vad ni orkar. Det finns avslappnings CD som kanske skulle hjälpa. Det bästa är nog att inte stressa upp sig och lata henne vara den stora tjej hon är.

Svar på tråden svår läggning av 8-åring