• mswestie

    Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!

    Hej allihopa! Min tretton åriga tös har nyligen skaffat sig en pojkvän - en sjutton åring! Hur ska jag reagera på detta? Jag har pratat med henne om det här redan och hon har lovat dyrt och heligt att dom inte ska ha sex, hon har även nämt att hon tagit upp med sin pojkvän att hon inte vill, och han hade tydligen svarat att han hällde med. Jag tror på det hon säger, för då och då brukar jag läsa hennes dagbok i smyg. Där har hon antecknat att hon inte vill ha sex med han för att hon är rädd att det då ska ta slut. Hennes pojkvän har kommit hem till oss och har ätit och sånt och verkar vara en ordentlig kille. Men jag är ändå orolig. Vad tycker ni om detta?

    Jag även skeptisk för att hon har haft en jobbig tid nu ett tag innan då hon gjort extremt dumma saker och umgåtts med helt fel folk. Hon är inte heller oskuld. Men nu har dom varit ett par i över en månad och allt verkar okej, men jag vill ha era åsikter och era vinklar!

  • Svar på tråden Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!
  • Stjärnfall76
    Koppkaka skrev 2015-01-10 11:12:57 följande:

    Vad fan är du för usel, gränslös och respektlös morsa som läser ditt barns dagbok? Jag finner inte ord, det är så jävla vidrigt gjort.

    För övrigt. När jag var 14 var jag tillsammans med en som var 19. Nej, vi hade aldrig sex även om jag nog hade kunnat tänka mig det för jag var så kär. Men vet du vad - även om jag hade gjort det så hade inte mina föräldrar haft ett jota med saken att göra. Och det har inte du heller.


    Jo, som förälder har man ett jotga att göra med vad ett 14årigt barn gör. 
  • emelieh87
    Hiski skrev 2015-01-10 10:59:25 följande:

    Fy vad lågt av dig att läsa hennes dagbok!! Skäms!!


    Håller med!
  • Koppkaka

    Stjärnfall, nä, inte gällande om hon vill ligga med sin pojkvän eller inte. Utöver det har jag inte sagt att föräldrarna inte har med barnen att göra.

  • Stjärnfall76
    Koppkaka skrev 2015-01-14 17:56:57 följande:

    Stjärnfall, nä, inte gällande om hon vill ligga med sin pojkvän eller inte. Utöver det har jag inte sagt att föräldrarna inte har med barnen att göra.


    Jo, det också. Det är dessutom olagligt. Det kan gå illa och sluta i sjukdomar och grav, något som i allra högsta grad ställer krav på föräldrarna. Så jo, föräldrarna har med det att göra.
  • Koppkaka

    Det är olagligt för någon över 15 att ha sex med en under 15, men inte vice versa. Så vill dottern ligga så gör hon ingenting olagligt. Och föräldrarna kommer inte kunna stoppa det. Gjorde du alltid som dina föräldrar sa när du var tonåring menar du? För du verkar ju ha oerhört svårt att förstå hur jag menar.

  • Stjärnfall76
    Koppkaka skrev 2015-01-15 17:25:35 följande:

    Det är olagligt för någon över 15 att ha sex med en under 15, men inte vice versa. Så vill dottern ligga så gör hon ingenting olagligt. Och föräldrarna kommer inte kunna stoppa det. Gjorde du alltid som dina föräldrar sa när du var tonåring menar du? För du verkar ju ha oerhört svårt att förstå hur jag menar.


    Men majgadd, killen är 17 och då är det olagligt!

    Nej, jag gjorde inte som mina föräldrar sa, det betyder inte att jag släpper mina barn vind för våg. Min ambition är att skydda dem tills de blir mogna, och i 14årsålder är man inte mogen för sex, det är därför det är en åldersgräns. Som är låg i Sverige.

    Vill mina barn snatta, skolka och misshandla andra människor, rymma hemifrån osv osv, så kommer det att göra det. Det betyder inte att jag ger min tillåtelse eller accepterar det. Och att ha sex när man är 14 är samma sak, visst händer det ändå kanske, men inte med min tillåtelse eller godkännande.
  • Koppkaka

    Soooom sagt. Det är olagligt för killen som är 17, ja. Men inte för tjejen.

    Och fortfarande - hon kommer inte behöva sin mammas godkännande eller tillåtelse om hon vill göra det, hur mycket hon än förbjuder. Det bästa morsan kan göra är att sätta sig ner med dottern och ha ett ordentligt snack med henne om risker, säga vad hon tycker och kanske tillochmed ge henne kondomer. Att förbjuda och hålla på i en sån här situation, gör ingen nytta. Lycka till när du hamnar i den sitsen med det

  • Inofftjej

    Nu orkade jag inte läsa allting folk har svarat. Men ta ett råd från någon som skulle kunna ha varit din tös för ett par år sedan, och jag önskar att min mamma då gjort annorlunda. Låt henne få fatta egna beslut om vem hon vill vara tillsammans med, och vad hon vill göra med honom, men håll ett vakande öga så hon inte far illa såklart. Lär känna grabben och gör det klart för din dotter att hon alltid kan vända sig till dig när hon behöver dig.

    När jag var i hennes ålder träffade jag en äldre kille, det satte min mor stopp för direkt. Nästa kille jag träffade var ännu äldre, men då visste jag ju att om jag berättade något för mamma skulle jag ju inte få träffa honom mer, så jag träffade honom i smyg. Den mannen utnyttjade mig på alla sätt han kunde och jag vågade aldrig berätta något för mamma eftersom jag visste att jag gjort något som var väldigt fel. Så spara dina strider till när det verkligen behövs, dvs när du märker att det är osunt för din dotter. Då kommer hon förhoppningsvis förstå att du inte vill begränsa henne utan skydda henne. 

  • Ante94

    Jag har en son på 17 år och kan inte tänka mig att han skulle bli intresserad av ngn i årskurs 6-7! Jag har också en dotter på snart 13 år och för mig är hon ett barn och helt ärligt så hade det nog inte funkat för mig att acceptera en sån åldersskillnad. Man kanske ska ta ett snack med killen och förklara att i lagens mening är det våldtäkt om han hoppar i säng med en 13-åring?

  • Ante94

    .....håller dock med de som inte tycker att man ska läsa sina barns dagböcker. En big No No på det.

  • mswestie
    Ante94 skrev 2015-01-27 09:29:21 följande:

    Jag har en son på 17 år och kan inte tänka mig att han skulle bli intresserad av ngn i årskurs 6-7! Jag har också en dotter på snart 13 år och för mig är hon ett barn och helt ärligt så hade det nog inte funkat för mig att acceptera en sån åldersskillnad. Man kanske ska ta ett snack med killen och förklara att i lagens mening är det våldtäkt om han hoppar i säng med en 13-åring?


    nu ska vi inte dra alla över en och samma kant.. min dotter är 13, ja. men hon är väldigt mogen för sin ålder, och är för det mesta med sådana som är runt 2-3 år äldre, och hon ser mycket äldre ut, så det är nog därför han tycke det är ok
  • Ante94

    Såg nu att killen dessutom varit på behandlingshem, redan där hade det stoppat för mig.....

Svar på tråden Min 13åriga dotter är i lag med en 17åring!!