• Spela

    Föräldrarna som begränsar ungdomarna frihet.

    Nu är det dags att skriva igen, det blir ännu ett inlägg som jag ser ett samhällsproblem som vuxenvärlden byggt upp som jag verkligen kommer vara emot när jag själv skaffar barn och det handlar om föräldrars ofta dåliga kunskap om sina barns rättigheter i livet innan de nått myndig ålder.

    Jag har just nu en flickvän och har haft en del liknande fall med andra flickvänner under åren och hört berättelser från vänner och bekanta. Föräldrar begränsar ofta sina döttrars/söners liv och verkligen i tonåren. Det är denna ålder vi ska få upptäcka leva och få vara nyfikna, men detta betyder inte heller att jag står nu för saker som droger, alkohol eller rökning/snusning. Men det finns saker som är väldigt vanligt att föräldrar tror att de kan bestämma över så vi tar nu och börjar dra upp saker.

    Vi ser ett Sverige med överbeskyddande föräldrar speciellt när det gäller föräldrar med döttrar är det mer vanligt. Att föräldrar någonsin kan få för sig att det är lagligt att "ja jag brukar kolla igenom min dotters mobil och sociala medier" NEEJ detta är fel och bara felll, du som förälder har inte tillåtelse att kolla igenom din ungdom/barns mobil eller sociala medier för det är ett lagbrott. Föräldrar har också fått för sig att jag får bestämma när mitt barn får ha en relation, ha sex och när den får rätt att få exempelvis studiebidraget. 


    Om ditt barn är över 15 så gäller detta: Ungdomen har rätt att ha sex med en annan människa, den har även rätt att exempelvis onanera om denne vill. Det betyder också att en ungdom har rätt till att bli kär när denna än vill alltså du kan inte vägra en relation för ungdomen tills en viss ålder exempelvis det klassiska "du måste vara 18 för ett förhållande", även detta är frihetsberövande och man har rätt till detta som listas ovan hemma och utanför hemmet. 

    "Man får vara kär, ha sex med vem man vill och kan ha vilken könsidentitet man vill detta tillhör ens privatliv och detta har du rätt till 
    egentligt svensklag och de mänskligarättigheterna helt oberoende på ålder."

    Sen kommer vi till en sådan sak att när ungdomar börjar gymnasiet så har de rätt till sitt studiemedel och detta är inget förhandlingsbart det är lag på att personen har rätt till att få sitt studiemedel. Studiemedlet är ett sätt att mogna och det är även en början till vuxen livet och ett sätt att börja förstå värdet i pengar. Helt enkelt du som tar ditt barns pengar lägg av direkt för det finns många punkter som stödjer detta. 

    jag är trött på detta och ni föräldrar är de som tar vår frihet, en del av vårt liv och tar beslut för oss när det är vårt privatliv. Det är en sak om du ser att personen faktiskt mår dåligt i en relation exempelvis, men du har inte rätt att välja någon annans partner och inte heller sätta någon åldergräns på att ha det.
    Inom barnkonventionen kan man hitta flera punkter som stödjer detta t.ex.


    - Punkt 27: ? Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard.? Vi tolkar detta som att gymnasiestuderande elever ska ha rätt till sitt studiebidrag. De kan då konsumera de saker som behövs i en elevs liv.


    - Punkt 32: ?Varje barn har rätt att skyddas mot ekonomiskt utnyttjande och arbete som skadar barnet eller hindrar hans/hennes skolgång? Vi tolkar det första i meningen som att föräldrarna inte ska kunna använda barnets studiebidrag till eget bruk.

    Jag är trött på detta och ni föräldrar är de som tar vår frihet, en del av vårt liv och tar beslut för oss när det är vårt privatliv. Det är en sak om du ser att personen faktiskt mår dåligt i en relation exempelvis, men du har inte rätt att välja någon annans partner och inte heller sätta någon åldergräns på att ha det. Det är inte konstigt att många ungdomar går vägar mot sina föräldrar när de inte ens får rätten att välja sin egna väg i sitt liv och känna sig övervakade av en hök som är redo att hugga, endast för att ungdomen skrivit med någon du anser inte passar för ditt barn.

    Tack för mig och glöm aldrig att om du känner dig träffad så är det dags att ändra sig för det är aldrig försent att ge ditt barn en uppväxt med de rättigheter som de har rätt till. 

    Med vänliga hälsningar,
    Vincent Rankila.

    Läs min andra tråd: Låt oss spela


    Källor:
    - www.riksdagen.se/sv/Start/Startsida-Larare/Ungdomens-riksdag/ungdomensriksdag/Frimotioner/Studiebidraget-till-studenterna/
    www.umo.se/familj/rattigheter-hemma/

  • Svar på tråden Föräldrarna som begränsar ungdomarna frihet.
  • Anonym (ja..)

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

  • Fjäril kär

    Du vet att det finns något som heter uppfostran va?

    Där ingår ord som respekt och hyfs bland annat.  

    Men vad vet vi föräldrar om livet ... vi har ju aldrig varit unga nån gång....   ehh? 

  • yodi
    Anonym (ja..) skrev 2015-05-21 16:06:41 följande:

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..


    något sådant ja
  • Spela
    Fjäril kär skrev 2015-05-21 16:14:50 följande:

    Du vet att det finns något som heter uppfostran va?

    Där ingår ord som respekt och hyfs bland annat.  

    Men vad vet vi föräldrar om livet ... vi har ju aldrig varit unga nån gång....   ehh? 


    Så klart det finns men när man inte tillåter sina barn saker som de har rättighet via lagen så är det fel. Uppfostran är en sak och respekt och tillit till sitt barns omdöme är en annan. Det kommer aldrig finnas någon som helst rätt för föräldrar att tränga sig in i sitt barns privatliv.

    Ni får gärna skriva vad ni vill men det visar ofta bara att man blivit träffad och kan ha känt igen sig i texten :)
  • Fjäril kär
    Spela skrev 2015-05-21 16:25:08 följande:
    Så klart det finns men när man inte tillåter sina barn saker som de har rättighet via lagen så är det fel. Uppfostran är en sak och respekt och tillit till sitt barns omdöme är en annan. Det kommer aldrig finnas någon som helst rätt för föräldrar att tränga sig in i sitt barns privatliv.

    Ni får gärna skriva vad ni vill men det visar ofta bara att man blivit träffad och kan ha känt igen sig i texten :)
    ehh.. nä.... 

    jag är själv tonårsförälder och kommer ihåg hur det var när JAG var tonåring...  Ränderna går liksom aldrig ur... Det jag slogs för när jag var tonåring är exakt samma som mina tonåriga barn slåss för idag.

    även om det är lagar och regler kring vissa saker kommer man inte undan att uppfostran kommer före givetvis för att man ska lära sig hur man kan få använda sig av lagar och regler. 

    Även om en 15-åring får ha sex och köra moppe och har rätt att bli straffad enligt lag så betyder ju inte det per automatik att 15-åringen fattar innebörden och kan ta konsekvenserna eller ens är mogen för det . Det måste man lära sig via tex föräldrar och övriga samhället.  DET min käre Watson är att bli uppfostrad.
  • Spela
    Fjäril kär skrev 2015-05-21 16:37:38 följande:
    ehh.. nä.... 

    jag är själv tonårsförälder och kommer ihåg hur det var när JAG var tonåring...  Ränderna går liksom aldrig ur... Det jag slogs för när jag var tonåring är exakt samma som mina tonåriga barn slåss för idag.

    även om det är lagar och regler kring vissa saker kommer man inte undan att uppfostran kommer före givetvis för att man ska lära sig hur man kan få använda sig av lagar och regler. 

    Även om en 15-åring får ha sex och köra moppe och har rätt att bli straffad enligt lag så betyder ju inte det per automatik att 15-åringen fattar innebörden och kan ta konsekvenserna eller ens är mogen för det . Det måste man lära sig via tex föräldrar och övriga samhället.  DET min käre Watson är att bli uppfostrad.
    Mycket sant men det är inte det som är principen i inlägget. Meningen är att upplysa föräldrar att det inte är rätt att ta bort rättigheter barnet har. Sen att ge sin egna kunskap till barnet om sex som man dock får från skolan och moppe får man från sin moppeutbildning, när man tar moppekort. Det förändrar fortfarande inte att man kan göra som man vill och inte låta barnet få bestämma om sitt egna privata liv, med att exempelvis säga att man inte får vara ihop med någon innan en viss ålder. 
  • EnGladPingvin

    Finns ingen lag som säger att man har rätt att ha sex när man är 15 år. Finns ingen lag som reglerar vid vilken ålder man får börja ha sex överhuvudtaget. Det finns en lag om att en person som är över 15 år inte får ha sex med någon som är under 15 år.

    Lagstiftningen är för övrigt grunden. Det betyder inte att allt som inte är förbjudet i lag har man full rätt att göra. Möjligen kan man inte bli dömd juridiskt, men det betyder fortfarande inte att man bör hävda sin rätt att göra precis som man själv vill i alla lägen. Så länge våra barn bor hemma och är försörjda av oss samt inte vuxna kommer vi att ha vissa saker att säga till om. Den dagen de är vuxna, försörjer sig själva och har eget boende kan de ta egna beslut om hur de vill leva sitt liv, tills dess kommer vi föräldrar ha vissa saker att säga till om.

  • Spela
    EnGladPingvin skrev 2015-05-21 16:57:03 följande:

    Finns ingen lag som säger att man har rätt att ha sex när man är 15 år. Finns ingen lag som reglerar vid vilken ålder man får börja ha sex överhuvudtaget. Det finns en lag om att en person som är över 15 år inte får ha sex med någon som är under 15 år.

    Lagstiftningen är för övrigt grunden. Det betyder inte att allt som inte är förbjudet i lag har man full rätt att göra. Möjligen kan man inte bli dömd juridiskt, men det betyder fortfarande inte att man bör hävda sin rätt att göra precis som man själv vill i alla lägen. Så länge våra barn bor hemma och är försörjda av oss samt inte vuxna kommer vi att ha vissa saker att säga till om. Den dagen de är vuxna, försörjer sig själva och har eget boende kan de ta egna beslut om hur de vill leva sitt liv, tills dess kommer vi föräldrar ha vissa saker att säga till om.


    Aa så klart vuxna har saker att säga till om, du kan se vad du som förälder har rätt till mer här men även som sagt den unge själv har rätt till. Känner att källan är väldigt stark när det är en plattform gjord av elevhälsan och ungdomsmottagningen som där av drivs av staten. www.umo.se/familj/rattigheter-hemma/
  • Anonym (doh)

    Smart att lägga upp ditt namn också. Ska googla på det.

  • Fjäril kär
    Spela skrev 2015-05-21 16:47:18 följande:
    Mycket sant men det är inte det som är principen i inlägget. Meningen är att upplysa föräldrar att det inte är rätt att ta bort rättigheter barnet har. Sen att ge sin egna kunskap till barnet om sex som man dock får från skolan och moppe får man från sin moppeutbildning, när man tar moppekort. Det förändrar fortfarande inte att man kan göra som man vill och inte låta barnet få bestämma om sitt egna privata liv, med att exempelvis säga att man inte får vara ihop med någon innan en viss ålder. 
    du får nog läsa mitt inlägg en gång till. 

    Dessutom så innan man är myndig är det föräldrarna som bestämmer. Eftersom jag som förälder är laglig vårdnadshavare med rättigheter.   Och i mitt hus gäller dom regler jag ställer upp tills barnet är myndigt.   
    Självklart betyder inte det att jag kan kräva vad fan som helst.  Men det ingår i min uppfostran att sätta klara och tydliga regler och också förklara varför vissa saker inte går för sig.  
    Det handlar om frihet under ansvar.  Precis det som tonåringarna idag efterfrågar. 
  • Anonym (Pär)

    att hävda sina rättigheter är nog bra,, men det förpliktigar också att du godtar en del skyldigheter i och med detta. 

    Har du förstått det Ts? 

  • Anonym (Ser att tråden är gammal..)

    Men...

    Håller faktiskt med Ts
    Det FINNS otroligt många föräldrar  som i allt för hög grad maktmissbrukar  gentemot sina tonåringar!
    Hårresande hur flickor och hbtq personer behandlas tex

    Ang sin rätt till privatliv! Och rätt till sexliv över 15 borde inte ens få diskuteras..Vi har ju lagar att förhålla oss till..
    Barnkonventionen  är numera lag..läs på!

    Läst på  hundratals trådar, där föräldrar misshandlar,  både fysisktoch psykisktTar deras telefoner,snokar runt i chattar,sociala medier  osv 
    En sak om de missbrukar och hänger över mobil &dator dagen lång men då kan det vara befogat med skärmtid  för att fixa skolan mm..
    Men att kräva inlogg till deras privata chattar är INTE ok!
    Ej heller lägga in spionappar för att spåra och kolla varenda mm de tar..

    Inte  undra på att ungdomar mår skit idag med det samhällsklimat vi har..Nymoralism har tyvärr slagit rot i samhället..
    Fostran ja..Men rättvisa då?

    Pengar ja.. generellt tycker jag att  en gymnasieelev bör ha rätt till sitt studiebidrag..Kanske  lite beroende  på familjens  ekonomi..??🤔
    Borde förhandlas för en rättvis och genomförbar plan. 

  • Anonym (Ser att tråden är gammal..)
    yodi skrev 2015-05-21 16:17:11 följande:
    något sådant ja
    Skratta eller gråta. Ni menar  maktmissbruka och misshandla unga psykiskt och fysiskt?ekonomiskt?
    Tänk er för,när er förtrycka son /dotter tar sitt pick och pack.  Ger er fingret och  flyttar till tex KVINNOHUS geom soc försorg.hör aldrig av sig mer..
    Tycket du att du har lyckats bra som förälder då??
Svar på tråden Föräldrarna som begränsar ungdomarna frihet.