• Mellanmjölkens land

    Baka med glutenfri mjölmix

    Ni som bakat med glutenfri mjölmix, är det nått särskilt man ska tänka på eller går det att bara ersätta vetemjölet rakt av?

    Jag testade ett recept som var naturligt glutenfritt men resultatet vart inte riktigt som jag tänkt mig så jag funderar på att ta ett mer standard-recept och använda mjölmix istället för att krångla till det med rismjöl, potatismjöl etc.

  • Svar på tråden Baka med glutenfri mjölmix
  • Dixie

    jag har aldrig bakat bröd, men muffins, sockerkaka, och liknande med mjölmix - men jag använde receptet på paketet - annars tror jag semper har en del recept på sin hemsida! 

  • Trippelmamma76

    Det funkar ibland, men inte alltid, att byta rakt av, deg ska vara kletigare än vanligt med glutenfritt mjöl, kan vara bra att veta. Kladdkaka kan vara lite svårt för den blir inte riktigt kladdig (tror det innehåller någon form av bakpulver) så det blir litegrann åt sockerkakshållet. Torra kakor kan man behöva ta lite mer mjöl. Det finns fler tips och trix men detta kom jag på direkt.

  • elin1989

    Jag har provat att baka sockerkaksliknande kaka med glutenfri mix, det funkade bra! Jag tror att man ofta behöver ha lite extra vätska i, annars kan det bli torrt.

  • Mellanmjölkens land

    Det vart ok, ökade på mängden vätska en aning vilket nog inte hade behövts. Ska göra ett till försök (hälften av mjölmixen blev över) och antingen följa rekommendationen på mängd vätska eller låta den vara kvar i ugnen nån minut extra.

  • Marie89

    Jag har haft glutenintolerans hela livet. Bakar allt bröd själv och då tar jag oftast "vanliga" recept och bara byter ut mjölet. Använder Sempers mjölmix, röda för vetemjöl och gröna istället för grövre mjölsorter. Men jag mäter aldrig mjölet för det är svårt med mängden i glutenfritt, har en assistent och så tillsätter jag lite mjöl i taget tills degen ser bra ut. Men a och o med glutenfritt bröd är att arbeta den länge, så en assistent är ett måste!

    Det svåra är att gränsen för om det är för lite eller för myclket mjöl är så mycket mindre än med vetemjöl.

    Men det kräver övning för att lyckas, jag har alltid bakat med det sen jag var barn, när jag flyttade hemifrån och skulle baka vanligt bröd till min sambo blev jag förvånad över hur lätt det var att baka bröd med vetemjöl

    Sockerkakssmet och sånt så tar jag samma mängd som det skulle vara vetemjöl.

  • Blicka
    Marie89 skrev 2015-10-09 11:39:12 följande:

    Jag har haft glutenintolerans hela livet. Bakar allt bröd själv och då tar jag oftast "vanliga" recept och bara byter ut mjölet. Använder Sempers mjölmix, röda för vetemjöl och gröna istället för grövre mjölsorter. Men jag mäter aldrig mjölet för det är svårt med mängden i glutenfritt, har en assistent och så tillsätter jag lite mjöl i taget tills degen ser bra ut. Men a och o med glutenfritt bröd är att arbeta den länge, så en assistent är ett måste!

    Det svåra är att gränsen för om det är för lite eller för myclket mjöl är så mycket mindre än med vetemjöl.

    Men det kräver övning för att lyckas, jag har alltid bakat med det sen jag var barn, när jag flyttade hemifrån och skulle baka vanligt bröd till min sambo blev jag förvånad över hur lätt det var att baka bröd med vetemjöl

    Sockerkakssmet och sånt så tar jag samma mängd som det skulle vara vetemjöl.


    Du har möjligen inte något bra bröstrecept att dela med dig av? Har en son på sex år med celiaki o jag har inte fått till det med brödbaket.
Svar på tråden Baka med glutenfri mjölmix