• thejosef

    Prednisolon mot missfall - vem kan skriva ut?

    Hej! Efter mitt sjätte missfall tipsade mig en doktor på copenhagen fertility clinic att ta prednisolon 5mg nästa gång jag blev gravid pga många med autoimmuna sjukdomar i familjen. Nu testade jag positivt för tre dagar sen men han vill inte skriva ut det till mig, antagligen för att jag inte blev ivf patient som planerat. Min svenska gyn vägrar. Fertilitetsavd på Sophiahemmet gör det inte för att det inte har forskats om i Sverige. Jag stångar mig blodig. Hur svårt ska det vara? Någon som vet någon i Stockholmstrakten som är positiv till detta och skriver ut?

  • Svar på tråden Prednisolon mot missfall - vem kan skriva ut?
  • Anonym (Tjejen)

    Har du fått testa några andra mediciner för att förhindra missfall som
    t ex Trombyl eller Fragmin eller progesteron?

  • Anonym (snöfall)

    Något som kan ta lite mer tid är att be någon köpa dem utomlands, de är receptfria i de flesta länder.


    Sen är 5 mg en extremt låg dos, de flesta läkare jag träffat säger att det ska vara minst 10 mg för effekt.

    Hur har det gått, är du ff gravid? 

  • Anonym (Tjejen)

    Ja, det stämmer, i Grekland kan man t ex köpa prednisolon receptfritt (det heter Prezolon på grekiska). Så en möjlighet är att du köper en flygbiljett dit och handlar på dig så att det räcker hela graviditeten.

    Man har rätt att föra med sig en årsförbrukning av mediciner mellan två EU-länder  som detta är (åtminstone så länge Grekland och Sverige är kvar i EU).

    Lycka till.

  • thejosef

    Tack för svaren! Jag fick missfall i vecka 10 efter att ha sett ett tickande hjärta i vecka nio. Är nu 42 så vet inte om jag orkar hålla på längre, sjunde missfallet. Har en son på tre år som jag är så tacksam för. Om jag blir gravid igen vad ska jag testa, förutom att åka till dr d i Aten? Prednisolon 10mg. Trombyl. Progesteron. Omega 3, d-vitamin, tomatjuice? Hur mycket och hur länge? Tips mottages tacksamt!

  • Anonym (Bella)

    Varför har du inte fått göra en grundlig missfallsutredning? Sju missfall på raken är ju allt annat än normalt.

  • JOHA80
    thejosef skrev 2015-12-11 20:33:55 följande:

    Hej! Efter mitt sjätte missfall tipsade mig en doktor på copenhagen fertility clinic att ta prednisolon 5mg nästa gång jag blev gravid pga många med autoimmuna sjukdomar i familjen. Nu testade jag positivt för tre dagar sen men han vill inte skriva ut det till mig, antagligen för att jag inte blev ivf patient som planerat. Min svenska gyn vägrar. Fertilitetsavd på Sophiahemmet gör det inte för att det inte har forskats om i Sverige. Jag stångar mig blodig. Hur svårt ska det vara? Någon som vet någon i Stockholmstrakten som är positiv till detta och skriver ut?


    Hej,

    Kanske pröva att ringa mottagningen Fertilitetsplus och Marie Antsonsson (ligger vid Gärdet i Stockholm) och fråga? 

    Lycka till!
  • JOHA80

    ? eller detta kanske inte är aktuellt längre? såg just datumet på första inlägget.

  • JOHA80
    thejosef skrev 2016-01-20 13:22:06 följande:

    Tack för svaren! Jag fick missfall i vecka 10 efter att ha sett ett tickande hjärta i vecka nio. Är nu 42 så vet inte om jag orkar hålla på längre, sjunde missfallet. Har en son på tre år som jag är så tacksam för. Om jag blir gravid igen vad ska jag testa, förutom att åka till dr d i Aten? Prednisolon 10mg. Trombyl. Progesteron. Omega 3, d-vitamin, tomatjuice? Hur mycket och hur länge? Tips mottages tacksamt!


    Hej igen, såg detta först nu (sorry - jag läste inte igenom tråden innan jag svarade).. så ledsen för din skull! Kram
  • Anonym (Tjejen)

    Jag beklagar verkligen ditt missfall. Förstår att det är väldigt jobbigt
    att få 7 missfall. Jag är också över 40år, har autoimmuna sjukdomar i familjen
    och har haft flera missfall, vår utredning i Sverige visade heller inget.
    Vi reste till Dr D och fick en bättre utredning där och fick veta problemet var.
    Så vill du få snabbaste hjälpen res till Aten. Dr D i Aten behandlar sina patienter med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp. För många som har autoimmuna sjukdomar och därför problem med sitt immunförsvar så behövs intralipiddropp för att lyckas med graviditeten..Enligt Dr D så står Intralipdierna (IL) för 80% av effekten. Kontakta Fertilitetplus i Stockholm
    så kan de kanske hjälpa dig (enligt tidigare tips i tråden).

    Om du inte vill resa utomlands utan istället testa hemma
    så kommer här några tips:

    Boktips: Is your body babyfriendly av Alan E Beer.
    Jättebra bok som finns att köpa på flera internetbokhandlar för ca 200kr.
    Kolla på www.prisjakt.nu för bästa pris.
    Här kan du läsa om boken och författaren: www.babyfriendlybook.com/

    Många bra tips hittar du på denna hemsida: www.fertilitetsguiden.com/

    Här hittar du bra felsöknings schema:
    www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/felsokning.php

    Medicintips:


    Kom ihåg att äta Folsyra också och kolla upp dina sköldkörtelprover så du inte har för högt TSH. Du kan be din VC ta blodproverna (TSH, T3 och T4).

    Vissa tjejer i Atentråden som har högt Tnf-alfa (testas av Dr D i Aten)
    har druckit ett glas tomatjuice per dag under hela graviditeten för att försöka sänka TNF-värdet. Tnf-alfa betyder tumör nekros alfa. Googla om du vill
    veta mer om det eller fråga i Atentråden.

    Ät D-vitamin, Omega3 och Folsyra skulle jag råda dig att ta från nu och alla dagar så länge som du försöker bli gravid och sen under hela graviditeten.
    Ta en tablett / kapsel per dag.
    Folsyra minskar MF-risken i och med att det förebygger en del fosterskador.

    Progesteronkräm:
    www.mialundinshop.com/index.php&cPath=31
    1/2-1 pump två gånger dagligen, dag 16-28 i menstruationscykeln.

    Eller denna kräm:
    www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

    Eller försök få en gyn eller läkare att skriva ut Lutinus åt dig.
    Tas från ägglossningen och till v.12 eller v.15 i graviditeten.
    Viktigt att inte sluta för tidigt för då kan det ge missfall (progesteronbrist).
    Sluta vid mens (om du ej blev gravid denna månad).

    Prednisolon:
    ca 15 mg runt ET/ÄL , trappas ner vid mens.

    Trombyl 75 mg en tablett per dag. Får du inte tag på Trombyl
    på recept kan du köpa Albyl Minor 250mg recepfritt och dela tabletterna.
    Ta en tredjedels tablett per dag hela graviditeten, börja innan du blir gravid.

    Andra tips kan vara Aiforce Bidroppninggelé eller Agnus Castus (Munkpeppar) 
    för att förbättra kvaliten på äggen. Finns att köpa på nätet.

    Sen sägs det att höga doser E-vitamin ska förbättra slemhinnan.
    Q10 ska också förbättra fertiliteten.
    Vissa testar aukupunktur och rosenrot och en massa annat.
    Vet inte om det hjälper, men läs gärna på nätet om du är intresserad av det.

    Vill du ta blodprover men din vårdcentral inte vill hjälpa dig?
    Då kan du ordna det själv (och betala för det själv)   werlabs.se/
    Använder du rabattkoden fertilitetsguiden i kassan får du rabatt på priset.
    De finns på väldigt många orter i Sverige.  De som gör sin utredning genom
    Dr D tar Blodstatus plus B-celler regelbundet. Kallas Full Blood Count på engelska (FBC)

    Vill du ha tips på andra saker tex vilken tomatjuice man ska dricka eller har andra frågor så fråga gärna i Atentråden. Där är ju alla i samma sits endera problem med missfall eller att ägget inte fäster) och där finns många som kan ge tips och svara på frågor. Det går också att söka i den tråden eller att börja läsa den från första sidan.

    Kan också tipsa om denna sida:
    www.familjeliv.se/forum/thread/68524402-9-missfall-sen-fick-jag-veta-varfor/1

    Lycka till och hoppas allt går bra !

  • potatissoppa_
    Anonym (Tjejen) skrev 2016-01-21 15:54:32 följande:

    Jag beklagar verkligen ditt missfall. Förstår att det är väldigt jobbigt
    att få 7 missfall. Jag är också över 40år, har autoimmuna sjukdomar i familjen
    och har haft flera missfall, vår utredning i Sverige visade heller inget.
    Vi reste till Dr D och fick en bättre utredning där och fick veta problemet var.
    Så vill du få snabbaste hjälpen res till Aten. Dr D i Aten behandlar sina patienter med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp. För många som har autoimmuna sjukdomar och därför problem med sitt immunförsvar så behövs intralipiddropp för att lyckas med graviditeten..Enligt Dr D så står Intralipdierna (IL) för 80% av effekten. Kontakta Fertilitetplus i Stockholm
    så kan de kanske hjälpa dig (enligt tidigare tips i tråden).

    Om du inte vill resa utomlands utan istället testa hemma
    så kommer här några tips:

    Boktips: Is your body babyfriendly av Alan E Beer.
    Jättebra bok som finns att köpa på flera internetbokhandlar för ca 200kr.
    Kolla på www.prisjakt.nu för bästa pris.
    Här kan du läsa om boken och författaren: www.babyfriendlybook.com/

    Många bra tips hittar du på denna hemsida: www.fertilitetsguiden.com/

    Här hittar du bra felsöknings schema:
    www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/felsokning.php

    Medicintips:

    Kom ihåg att äta Folsyra också och kolla upp dina sköldkörtelprover så du inte har för högt TSH. Du kan be din VC ta blodproverna (TSH, T3 och T4).

    Vissa tjejer i Atentråden som har högt Tnf-alfa (testas av Dr D i Aten)
    har druckit ett glas tomatjuice per dag under hela graviditeten för att försöka sänka TNF-värdet. Tnf-alfa betyder tumör nekros alfa. Googla om du vill
    veta mer om det eller fråga i Atentråden.

    Ät D-vitamin, Omega3 och Folsyra skulle jag råda dig att ta från nu och alla dagar så länge som du försöker bli gravid och sen under hela graviditeten.
    Ta en tablett / kapsel per dag.
    Folsyra minskar MF-risken i och med att det förebygger en del fosterskador.

    Progesteronkräm:
    www.mialundinshop.com/index.php&cPath=31
    1/2-1 pump två gånger dagligen, dag 16-28 i menstruationscykeln.

    Eller denna kräm:
    www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

    Eller försök få en gyn eller läkare att skriva ut Lutinus åt dig.
    Tas från ägglossningen och till v.12 eller v.15 i graviditeten.
    Viktigt att inte sluta för tidigt för då kan det ge missfall (progesteronbrist).
    Sluta vid mens (om du ej blev gravid denna månad).

    Prednisolon: ca 15 mg runt ET/ÄL , trappas ner vid mens.

    Trombyl 75 mg en tablett per dag. Får du inte tag på Trombyl
    på recept kan du köpa Albyl Minor 250mg recepfritt och dela tabletterna.
    Ta en tredjedels tablett per dag hela graviditeten, börja innan du blir gravid.

    Andra tips kan vara Aiforce Bidroppninggelé eller Agnus Castus (Munkpeppar) 
    för att förbättra kvaliten på äggen. Finns att köpa på nätet.

    Sen sägs det att höga doser E-vitamin ska förbättra slemhinnan.
    Q10 ska också förbättra fertiliteten.
    Vissa testar aukupunktur och rosenrot och en massa annat.
    Vet inte om det hjälper, men läs gärna på nätet om du är intresserad av det.

    Vill du ta blodprover men din vårdcentral inte vill hjälpa dig?
    Då kan du ordna det själv (och betala för det själv)   werlabs.se/
    Använder du rabattkoden fertilitetsguiden i kassan får du rabatt på priset.
    De finns på väldigt många orter i Sverige.  De som gör sin utredning genom
    Dr D tar Blodstatus plus B-celler regelbundet. Kallas Full Blood Count på engelska (FBC)

    Vill du ha tips på andra saker tex vilken tomatjuice man ska dricka eller har andra frågor så fråga gärna i Atentråden. Där är ju alla i samma sits endera problem med missfall eller att ägget inte fäster) och där finns många som kan ge tips och svara på frågor. Det går också att söka i den tråden eller att börja läsa den från första sidan.

    Kan också tipsa om denna sida:
    www.familjeliv.se/forum/thread/68524402-9-missfall-sen-fick-jag-veta-varfor/1

    Lycka till och hoppas allt går bra !


    Jättebra info! Bara en fråga, kan man börja med blodförtunnande utan att först prata med läkare? Eller köpa progesteronkrämen?
  • Anonym (Tjejen)

    Hej potatissoppa !
    Ja, du kan köpa både progesteronkrämen och tabletterna receptfritt.
    Tabletterna kan du köpa på Apoteket.
    Progesteronkrämen säljs inte på Apoteket utan endast på internetbutiker.
    Om du vill kan du prata med en läkare om det innan.
    Motsvarigheten om du kan få en läkare att skriva ut recept på detta
    heter Lutinus 100mg (progesteronvagitorier man stoppar upp i underlivet)
    och Trombyl 75mg tabletter de innehåller acetylsalisylsyra.

    Om man inte får en läkare att skriva ut Trombyl eller Lutinus
    så kan man testa detta istället.
    En burk Albyl Minor 250mg med 50 tabletter kostar 38kr på Apoteket.
    Tabletterna innehåller acetylsalisylsyra.
    Det är i princip svaga huvudvärkstabletter.
    De kan ha det bakom disken på Apoteket så du får be att få köpa en burk
    så tar de fram den åt dig. Läs mer här:
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-st-plastburk-56921/

    OBS ! Du ska bara ta en tredjedelstablett per dag så du får dela varje tablett i 3 delar. Man tar bara en tredjedelstablett för att 250mg är för hög dos,
    en Trombyl är på 75mg och en tredjedels Albyl Minor blir ca 83mg.
    Använd en kniv att dela tabletterna med eller köp en tablettdelare på Apoteket.


    Gå gärna in på www.fass.se och läs mer om du vill. Läs också bipacksedeln innan.  Är du fullt frisk, inte haft magsår och inte äter några andra mediciner och inte är allergisk mot
    acetylsalisylsyra, så ska det vara helt ok att ta Trombyl eller Albyl Minor. Så här står det om Albyl Minor.


    Varningar och försiktighet

    Högre doser än de rekommenderade kan medföra allvarliga risker. Använd inte olika sorters smärtlindrande läkemedel samtidigt utan läkares föreskrift.


    om du behandlas med läkemedel som hämmar blodets levring bör du rådgöra med läkare innan behandling med Albyl minor påbörjas.



    om du behandlas för hjärtsjukdom, njursjukdom eller leversjukdom bör du rådfråga läkare innan du använder Albyl minor.



    du skall inte använda Albyl minor om du har eller har haft magsår.



    om du är överkänslig mot acetylsalisylcyra.



    om du har astma bör du rådfråga läkare innan du använder Albyl minor.




    Progesteronkrämen är receptfri, följ bara instruktionen som följer med tuben.
    Man ska börja smörja efter ägglossningen, och smörja varje dag och variera ställe på kroppen där man smörjer. Här finns 2 olika sorters progesteronkräm du kan välja på (kanske finns fler olika sorter om du kollar på nätet).
    Det kostar ca 200-300kr för en förpackning.
    Gå in och läs mer här:

    Progesteronkräm:
    www.mialundinshop.com/index.php&cPath=31&zenid=a7020eb5b604561e69d42c2994cbe7a1
    1/2-1 pump två gånger dagligen, smörj dag 16-28 i menstruationscykeln.

    Progesteronkräm:
    www.femalebalanceshop.com/progesteronkram-progesterall

  • Anonym (Tjejen)
    Jättebra info! Bara en fråga, kan man börja med blodförtunnande utan att först prata med läkare? Eller köpa progesteronkrämen?

    Så för att svara på din fråga. Ja, du kan köpa och testa dessa saker utan att prata med en läkare först. Men om du har sjukdomar som t ex astma eller magsår eller är allergisk mot acetylsalisylsyra, så ska du absolut prata med en läkare först.
    Om du vill kan du också skriva ett litet papper och förvara i plånboken att du tar blodförtunnande om du är orolig.

    Lycka till.
Svar på tråden Prednisolon mot missfall - vem kan skriva ut?