• Lilla My o co

    Tredje missfallet, vad händer nu??

    Sitter här nu och blöder.. Känner mig tom och förkrossad.

    Bakgrund: två barn med min exmake, födda -07 och -08.

    Numera sambo sen fyra år tillbaka, försökt få barn i över 1,5 år.

    MF början av juli -15 ( under semestern så pratade bara med bm men åkte aldrig in)

    MF slutet av augusti -15 (åkte in och fick cytotec för att få ut allt)

    MA 18/2-16 (var i v10 men fostret hade dött i 6+4. Vi såg fostret med tickande hjärta i 6+2)

    Gynakuten verkade vara lite "men var inte så ledsen över missfallet, du har ju redan två barn". :(

    Men min sambo har inga barn och jag vill kunna ge honom ett.. Känner mig så värdelös som inte klarar av det...

    Gynakuten sa iaf att de skulle skicka en remiss till Sophiahemmet för utredning.

    Det jag undrar nu är vad som händer vid utredning?

    Är rädd att vi ska få vänta så länge innan vi får hjälp. Jag är 37 och vill inte att det ska bli så att vi inte får hjälp pga min ålder. :(

    Jag har ju inte svårt att bli gravid, men det stannar ju inte.. Så stor skillnad då mina barn blivit till på första försöken, båda två.

    Finns det något vi själva kan försöka med, i väntan på att få komma fram i kön?

    Är jättetacksam för om någon kan peka ut någonsomhelst riktning, för jag känner mig totalt vilse.

  • Svar på tråden Tredje missfallet, vad händer nu??
  • elisa san

    Hej!

    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av en utredning, men jag vet att man har rätt till utredning efter tre missfall. Åldern ska definitivt inte spela in. 

    Jag har själv fått 3 missfall under de senaste två åren. Först ett MA som upptäcktes i v 11, hade dött v 6 ca. Sen ett väldigt tidigt missfall, som vården inte riktigt vill erkänna upplevde jag det som när jag pratade med dom. Jag gjorde ett positivt test och började blöda några dagar senare. Sen rätt snart på det blev jag gravid igen och vid VUL i v 8 hade det avstannat och jag fick cytotec en vecka senare.
    Jag tjatade mig till en remiss, men den verkar fullständigt ha varit försvunnen. jag hörde av mig och då var den borta, skickades igen för 4 månader sen och jag har inte hört något. Nu är jag gravid igen, och tyvärr verkar det vara samma sak, alla symptom har avstannat under v 6. jag är 35 år. Inga barn sen tidigare. 

    Så nu räknar jag sorgset med att det är ett MA, och att det förhoppningsvis tas på allvar denna gången och görs en utredning. Om du har barn sedan tidigare, kan det ju vara något i er kombination med kromosomer, så det är ju viktigt att de kollar det, för som jag har förstått finns det i så fall hjälp att få. Stå på dig och kräv en utredning. Åldern gör ju att det är viktigare att det blir så snart som möjligt. 

    Hoppas du får hjälp! 

Svar på tråden Tredje missfallet, vad händer nu??