• smörblomman93

    Vill bli gravid samtidigt som jag äter minipiller

    Hej! Konstig fråga kanske men har varit hos läkaren och då de misstänkte endomentrios blivit satt på "hormonkur" och ska äta minipiller i 6 månader för att torka ut endomentriosen. Men jag och min sambo vill så gärna ha barn och har försökt en längre tid.

    Undrar om man fortfarande kan försöka få plus samtidigt som man tar minipiller genom att med flit hoppa över piller någon gång per vecka/månad. Går det att bli gravid trots att man äter minipiller isåfall hur många dagar ska man hoppa över och ha oskyddat sex på?

    För jag bör enligt läkaren äta minipiller för att minska besvar med endomentrios och göra det lättare att bli gravid.

    Vill inte behöva lägga barnplanerna helt på hyllan då vi velat och försökt länge nu..

  • Svar på tråden Vill bli gravid samtidigt som jag äter minipiller
  • SecretlyMe

    Prata med din läkare om att ni vill försöka bli gravida och att piller inte är ett alternativ för er. Jag är inte så insatt i sjukdomen, så diskutera detta med din läkare.

    Vad gäller att kunna bli gravid med piller går det inte. Att ha uppehåll kan skapa enorm obalans i kroppen och jag tror inte att dina hormoner hinner återställas i tid för ägglossning. Det kan dessutom förskjuta mensen avsevärt vid uppehåll/helt avbryt av piller - upp till 6 månader.

    Vore isåfall klokt att antingen köra på piller ett halvår alt fortsätta försöka bli gravida. Och prata med din läkare Ni kan få hjälp via fertilitetsutredning.

Svar på tråden Vill bli gravid samtidigt som jag äter minipiller