• Anonym (Gothare igen?)

    Återuppta gothisk stil.

    Jag har ett dilemma..

    Jag har varit alternativ i min stil för många år sedan.
    Nu har jag sedan många år bott i en ny stad. Flyttade för ett fint, respektabelt jobb med högt anseende. Kändes som att min stil inte passade med detta jobb.

    Har träffat en underbar tjej som jag flyttat ihop med.
    Hon kan väll vara lite rockig i sin stil, men oftast mkt proper & elegant klädd.

    Nu saknar jag mitt gamla jag, mina gamla kläder, typ. lackbyxor, bondagebyxor med remmar o massa nitbälten, långa rockar & Demoniaskor med platå & utan, jag var rätt fullt ut vad det gällde kläder.

    Jag har testat dessa kläder mer & mera på sistone, och jag bara kommer fram till hur mkt jag saknar min klädstil. Jag har haft med dom på en affärsresa & gick ut i denna nya stad där ingen känner mig & bara njöt av att bara få vara mig själv igen, kändes så bra Glad

    Nu kommer dilemmat, kan man vid snart 40års ålder som kille återta sin gamla stil?
    Hur fan säger man detta till sambon? Hon kommer ju få en smärre chock när hon får se min stil, vi har aldrig pratat om det, har inte vågat för jag tror hon skulle lämna mig.
    Eller om mina grannar ena dagen ser mig i kostymer, proper som brukligt & sen helt plötsligt kommer i Demonia swing-815, med metallplattor och svartsminkad.
    Eller vad skulle mitt  jobb säga..??
    Ingen i min "nya" stad eller nya bekantskapskrets vet detta förflutna.

    Musiksmaken har jag dock aldrig släppt, lyssnar mkt på gotisk musik.

    Jag har hela outfiten kvar på vinden i lådor, och sambon har aldrig hittat dessa, som tur är, eller otur om hon nu skulle kunna acceptera det, vilket jag får ont i magen av bara tanken att hon skulle hitta lådorna.

    Eller ska man bara ta tjuren i hornen och lämna henne isf. och skaffa en ny tjej med gothisk stil?

  • Svar på tråden Återuppta gothisk stil.
  • Anonym (V)
    Anonym (var gothare) skrev 2016-07-12 09:20:55 följande:

    Jag var själv gothare som ung...min nuvarande kille hade aldrig kunnat acceptera om jag gick tillbaka till det. Jag hade heller aldrig velat göra det. Jag känner att det tillhör ungdomen...tycker faktiskt det är rätt pinsamt se folk på 40-50 år gå klädda så fortfarande...


    Om man mår bra av att klä sig så och man känner sig som sig själv igen är väl det jättebra? Förstår inte varför det skulle vara pinsamt att någon trivs i en annan klädstil.... Här i Stockholm är det inte konstigt alls.
  • Anonym (Gothare igen?)
    Anonym (var gothare) skrev 2016-07-12 09:20:55 följande:

    Jag var själv gothare som ung...min nuvarande kille hade aldrig kunnat acceptera om jag gick tillbaka till det. Jag hade heller aldrig velat göra det. Jag känner att det tillhör ungdomen...tycker faktiskt det är rätt pinsamt se folk på 40-50 år gå klädda så fortfarande...


    Det är nog samma för mig, att min nuvarande aldrig skulle kunna acceptera det.

    Jag tycker iof. inte att kläder, oavsett stil är pinsamt på ngn, förutom
    vargtröjor däremot, där är min gräns passerad med råge..
  • Anonym (V)
    Anonym (var gothare) skrev 2016-07-12 09:20:55 följande:

    Jag var själv gothare som ung...min nuvarande kille hade aldrig kunnat acceptera om jag gick tillbaka till det. Jag hade heller aldrig velat göra det. Jag känner att det tillhör ungdomen...tycker faktiskt det är rätt pinsamt se folk på 40-50 år gå klädda så fortfarande...


    Tycker dessutom att folk som resonerar så är mer pinsamma än de som vågar vara sig själva :)
  • Anonym (V)
    Anonym (Gothare igen?) skrev 2016-07-12 09:27:20 följande:

    Det är nog samma för mig, att min nuvarande aldrig skulle kunna acceptera det.

    Jag tycker iof. inte att kläder, oavsett stil är pinsamt på ngn, förutom

    vargtröjor däremot, där är min gräns passerad med råge..


    Hehe. Såg en modebloggare som hade på sig en sådan förra veckan... Blev milt sagt väldigt förvånad :p
  • Anonym (Gothare igen?)
    Anonym (V) skrev 2016-07-12 09:29:11 följande:
    Hehe. Såg en modebloggare som hade på sig en sådan förra veckan... Blev milt sagt väldigt förvånad :p
    Jag blir förvånad jag med nu....Rynkar på näsan
  • Anonym (var gothare)
    Anonym (V) skrev 2016-07-12 09:28:10 följande:
    Tycker dessutom att folk som resonerar så är mer pinsamma än de som vågar vara sig själva :)
    Det är din åsikt. Och jag har min. Jag känner att jag även har svårt umgås för mycket med folk som har konstiga ideér och kläder över lag. förstår inte varför det är så viktigt att jobba sig med en massa grejer och vad man vinner på det osv...har som sagt ändå själv varit i kulturen i många år men kan inte förstå varför man vill stanna eller gå tillbaka.
  • Anonym (Gothare igen?)

    I min mening går man åter (vill gå åter) för att det är så jävla snygg stil..

  • Anonym (V)
    Anonym (var gothare) skrev 2016-07-12 10:10:42 följande:

    Det är din åsikt. Och jag har min. Jag känner att jag även har svårt umgås för mycket med folk som har konstiga ideér och kläder över lag. förstår inte varför det är så viktigt att jobba sig med en massa grejer och vad man vinner på det osv...har som sagt ändå själv varit i kulturen i många år men kan inte förstå varför man vill stanna eller gå tillbaka.


    Ja vi är alla olika. Själv har jag aldrig klätt mig alternativt men har två vänner som gör det. Förstår definitivt varför och tycker det är befriande att se dem må bra i det. Bra att du trivs som du är nu :)
  • Anonym (V)
    Anonym (Gothare igen?) skrev 2016-07-12 10:18:54 följande:

    I min mening går man åter (vill gå åter) för att det är så jävla snygg stil..


    :) man hör verkligen hur mkt du vill klä dig så igen och jag tycker du ska följa den känslan...
  • Guldiga byxor

    Känn efter om det är kläderna du saknar eller om det är den livsstil du hade då som du vill tillbaka till.

    Om du tycker att det är snygga kläder kan du väl börja ha dem igen. Fast det här med att ha en viss stil har jag aldrig fattat. Du behöver ju inte göra dig av med dina nuvarande kläder bara för att du vill använda dina gamla igen, menar jag. Ha på dig det du gillar och strunta i vilken "stil" de tillhör. Man måste ju inte ha ungefär likadana kläder varje dag.

    Sen undrar jag varför din flickvän inte känner till ditt förflutna. Undrar hon inte vad du gjort tidigare i livet?

  • Guldiga byxor

    Och varför i hela fridens namn skulle hon lämna dig för att du har varit gothare?

    Lägger ni stor vikt vid det yttre, du och din flickvän?

  • Anonym (Vanessa)

    Berätta för din flickvän! Har ni aldrig visat varandra gamla foton från tonårstiden och pratat om hur ni såg ut då, vilken stil ni hade etc? Ta fram gothkläderna från vinden och prata med henne. Hon kanske själv var hårdrockare eller så när hon var yngre, med tanke på att hon ibland klär sig rockigt?

    Det går att införliva gothstilen i din strikta jobbstil. Det låter som om ditt jobb är konservativt, inget fel i det, men det går inte att komma till kontoret hur som helst. Googla på "office goth" och liknande. Nu vet inte jag din nisch inom gothstilen, men du kan kanske ha en skjorta med särskilt snitt, en slips med något mönster, fixa håret så du särskiljer dig lite från kollegorna med inte sticker ut för mycket. Uppoffringar javisst, men du kan bli mer kreativ i din nuvarande jobbstil och kunna vara dig sig själv ändå, fast lite undercover.

    När du går på festivaler och konserter går du förstås all in. En annan lösning i det långa loppet kan ju vara att du byter till ett mer kreativt jobb/yrke som inte har strikt klädkod.

  • Anonym (Vanessa)

    Äsch då, finns mest klädtips för vuxna kvnnliga goths på kontoret, men det går att hitta för män också.

  • Anonym (Gothare igen?)

    Ja jag skulle verkligen vilja falla åter.

    Stilen var rätt fullt ut med "all in" i vardagen.
    Mycket utstickande stil, lackbyxor, boots med platåer & spännen, lackkläder., nithalsband med spikar, smink etc.

    Flickvännen har nog aldrig varit ngt. annat än dräkter & oerhört sofistikerad i sin stil.

    Nja, vi lägger nog inte mera än vanligt folk, men vad är vanligt? 

    Jobbet är som det är, men vad skulle folk tycka typ grannar om man alltid setts som en kostymnisse med allt det & andra stunden komma i det jag nyss beskrev?

    Kanske kommer sluta i ett "nytt liv" med ny flickvän.. Förvånad

  • Lalladonken

    Appropå vad grannarna ska tycka: du behöver ju inte slänga allt från nuvarande fritidsgarderoben. Plocka ner något från vinden som du gillar och börja använd då och då. Ett par goth-brallor kan väl funka till en vanlig svart t-shirt? Det blir en mjukstart för både dig och omgivningen.

    Jag har en goth-släkting som är jämngammal med dig fö. Men han har ett kreativt yrke och där är de ju mer accepterande.

    I ditt läge hade jag också funderat över vad det är med den gamla klädstilen som lockar - är det bara snyggt eller blir du en annan person (mer dig själv?) i dem? Finns det i så fall något annat du kan förändra i ditt liv så att du trivs bättre?

  • MissNeverland

    Åh! Hoppas det går bra med att införa din gamla stil i ditt nya liv! Tycker det är fantastiskt med människor som verkligen vågar klä sig precis som de vill oavsett ålder.

    Jag har sjäv haft en mer alternativ stil tidigare, någon slags blandning av rock/emo/goth typ. (Liten stad med magert utbud och likar begränsade en under ungdomen).

    Sen har jag jobbat i ett yrke där jag känt att det inte passar sig med en sån stil utan försökt köra mer mainstream. Men nu, när jag är närmare 35 än 30 så har jag också hittat tillbaka till mig själv och mer min gamla stil.

    Dock har jag snöat in på en stil som kallas Strega fashion nu, blandat med någon sorts ninja-goth/postapokalyptisk stil. Så jag försöker hitta någon egen medelväg där.

    Men jag gillat verkligen ninja-goth stilen, det är ju en mer avskalad goth stil på något vänster.

    Tänkte du kanske kan sno lite inspiration därifrån om du vill, finns mycket på pinterest och tumblr som man kan inspireras av i den vägen!

    All lycka! Håll oss uppdaterade! :D

  • Anonym (Gothare igen?)
    MissNeverland skrev 2016-07-12 15:50:56 följande:

    Åh! Hoppas det går bra med att införa din gamla stil i ditt nya liv! Tycker det är fantastiskt med människor som verkligen vågar klä sig precis som de vill oavsett ålder.

    Jag har sjäv haft en mer alternativ stil tidigare, någon slags blandning av rock/emo/goth typ. (Liten stad med magert utbud och likar begränsade en under ungdomen).

    Sen har jag jobbat i ett yrke där jag känt att det inte passar sig med en sån stil utan försökt köra mer mainstream. Men nu, när jag är närmare 35 än 30 så har jag också hittat tillbaka till mig själv och mer min gamla stil.

    Dock har jag snöat in på en stil som kallas Strega fashion nu, blandat med någon sorts ninja-goth/postapokalyptisk stil. Så jag försöker hitta någon egen medelväg där.

    Men jag gillat verkligen ninja-goth stilen, det är ju en mer avskalad goth stil på något vänster.

    Tänkte du kanske kan sno lite inspiration därifrån om du vill, finns mycket på pinterest och tumblr som man kan inspireras av i den vägen!
    All lycka! Håll oss uppdaterade! :D


    Tack! 
    Ja det är ngt spec. med folk som går mot strömmen, därav oron.. 

    Strega fashion verkar riktigt nice.

    Kul att du kommit åter, det ger mig inspiration - verkligen!
    Att inte alla är emot min idé.

    Klart jag ska hålla er uppdaterade.

    Till de som tro, inget av dagens kläder kommer slängas, men kommer då troligen att brukas mindre på ledig tid.
  • Anonym (Gothare igen?)

    Nu har jag tagit "tjuren vid hornen" Tungan ute

    Jag tog helt enkel fram "allt", satt på mig ett par lackbyxor, snygg skjorta, långrock, ett par demoniaboots, lite nithalsband, bälten etc.

    Hon stod där, vart tyst.. sa sedan om du visar dig sådär går jag aldrig vid din sida ute Gråter

    Men jag sa nu går vi ut och röker, hon svarade, ska du gå ut sådär?
    Japp sa jag, och det är så jag såg ut förr, det var så jag trivdes.
    Sedan gick jag rakt ut bland folk, ställde mig & rökte på gatan.
    Hon följde med ut, sa inte så mkt. hon fick tid att vänja sig. 

    Jag har inte burit ner sakerna till förrådet, utan ställt upp de mesta av skorna inne i lägenheten, samt rockar, jackor etc. hänger öppet.. 

    Jag tänker hon får vänja sig lite. Sedan behöver jag ju inte gå så alltid, det vill jag ju inte heller. Men kommer absolut börja varva in stilen nu, och kommer ta allt fullt ut ngn dag vi ska göra ngt. tex åka någonstans. Kanske annan stad så hon får vänja sig i en stad där hon inte möter andra hon känner, kanske får se att folk inte bryr sig, eller så har hon rätt & folk kommer se ner på mig haha..

    Ja tiden får utvisa framtiden, men nu är bollen i rullning iaf Flört

  • Anonym (Gillar - kör på bara)

    Kul tråd, hur går det?

    Kan inte förstå att din sambo ska fördöma när det är så snyggt med alternativa personer.

    Visst det är inte den vanligaste stilen, men jättevackert enl. mig.
    Tycker du ska köra på och skita i vad andra tycker, du är viktigast och du ska göra det du känner för!

    Vill du se ut så, ja då gör du det!

    Hoppas det blir vanligare att folk vill bli alternativa.

Svar på tråden Återuppta gothisk stil.