• Peterheterjag

    bäst nätbank för barnens eget sparande?

    Sonen som är 14 år vill börja månadsspara en del av månadspengen i aktier. Jag tänker ISK och billig indexfond. Eftersom det är hans egna pengar ska sparandet vara i hans eget namn, och det går bra att han får full tillgång till pengarna när han fyller 18 (eller redan nu för den delen).

    Min fråga: Finns det någon bank/nätmäklare där detta kan läggas upp med helautomatik (alltså månadsvisa insättningar i ISK:n och månadsvisa köp av fondandelar) och där sonen kan ha en egen login så att han enkelt kan se hur sparandet utvecklas? Det är okej om han inte själv kan lägga upp det hela och göra ändringar, men om han inte kan åtminstone logga in och ta en titt går lite av det pedagogiska värdet förlorat tycker jag.

  • Svar på tråden bäst nätbank för barnens eget sparande?
  • Noname00

    Du kan öppna ett isk hos de flesta stora banker.
    Då dra det månadsvis och placeras i det ni önskar.
    Jag gjorde själv så när jag började jobba, man vande sig att det var en viss summa som drogs varje månad, en summa som jag ökade vartefter inkomsterna vart större.

  • Peterheterjag

    Jo, men de flesta banker har restriktioner för minderåriga som begränsar vad de kan göra. Det intressanta är inte vad jag kan göra utan vad en 14-åring kan göra.

  • Logo

    Hos Avanza verkar det gå att öppna ISK i barnets namn, ett speciellt konto för minderåriga. Där kan man också välja att logga in med bara lösenord.

    www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/minderarig.html

    "Om man vill spara i barnets namn finns det tre kontotyper för handel som man kan spara i: Aktie- och fondkonto för minderårig, Kapitalförsäkring för minderårig och Investeringssparkonto för minderårig. För samtliga kontotyper behöver föräldrarna signera avtalet samt att innehavet övergår i barnets ägo vid dennes 18 årsdag."


    Avanza har också Avanza zero som är en svensk indexfond helt utan avgifter. Och aktier kan ungdomen köpa helt utan courtage så länge det är mindre än 50 000 kr i totalt innehav hos banken.

Svar på tråden bäst nätbank för barnens eget sparande?