• IrriteradMamma

    Vill inte ta flaskan

    Hej! 


    Vår dotter på 4 mån vägrar ta flaska. Har helammat från början, och kompletterat lite med ersättning första veckan innan amningen kom igång ordentligt. Då tog hon flaska utan problem.


    Vi ska snart åka bort över dagen och lämna henne med mina föräldrar.
    Innan dess måste vi få henne att ta flaskan annars kan vi ju inte åka :/
    Vi har testat alla sorters napp, att ge när hon är hungrig och även när hon inte är det. Så fort hon får nappen i munnen gallskriker hon och ju längre man försöker desto mer panik får hon. Vi har provat att jag går ut och pappa får ge henne flaskan men det gick inte heller.


    Tips? Förslag?

  • Svar på tråden Vill inte ta flaskan
  • _DuVetHon_

    I värsta fall kan man ju koppmata men det lär bli söligt och ta lång tid när det är så stora mängder som en 4månaders äter. Men då får hon ju i sig maten iaf..


    Jag har en liten 5veckors som koppmatades på neonatalen och sen gick över till flaska. Han tar inte bröstet alls. Men vi fick testa 3 olika märken innan vi hittade en napp som funkade bra.

  • mso

    Min äldsta vägrade flaska överhuvudtaget. Samma med napp.
    Försökte vid ett tillfälle använda sånt där plastskydd på bröstet när jag ammade. Det fungerade inte heller.
    Vet än idag inte varför, men misstänker att det har något med skillnaden i smak och känsla jämfört med bröstet.

    Skulle även kunna vara att hon inte fattar att det kommer mat om hon suger på nappflaskan. Prova ha en liten pipett med bröstmjölk i som du stoppar in i munnen samtidigt som du försöker ge henne flaskan. Och se till att spruta ut bröstmjölken direkt barnet tar tag runt flaskan.
    Vi gjorde så med vår yngsta, och det fick henne att börja ta flaskan efter några försök. 

  • mammalovis

    Alla bebisar tar inte flaska någonsin. Vi fick börja med pipmugg istället. Ersättning gick aldrig hem, inte välling heller. Däremot ammade han gladeligen i över 1,5 år. Har ni introducerat gröt? Annars får ni väl låta dem bo i närheten av där ni är så du kan gå ifrån och amma.

Svar på tråden Vill inte ta flaskan