• Sekaandjelka

    Jag är tjejen som har kissat på 100 negativa graviditetstester

    Hej allihop!

    Här är jag, tjejen som har kissat på 100 negativa graviditetstest.

    Jag har försökt att bli gravid i över 5 år men har aldrig lyckats.

    Jag har aldrig fått sett ett positivt graviditetstest framför mina ögon. Jag vet inte riktigt hur jag ska hålla hoppet uppe, verkar som om att det aldrig kommer hända för mig.

    Jag och min make håller på få hjälp från fertilitetsenheten.

    Jag har varit inne på undersökningar tidigare och allting har alltid sett bra ut, tills en dag då jag undersöktes på fe enheten och dom konstaterade att jag hade PCOS. Först fattade jag ingenting om vad det innebar, tills jag hörde dom säga ? det kan bli lite jobbigt att bli gravid ?.

    Jag tror att jag sjönk ner under marken.

    Jag har först varit och tittat och dom såg en ÄL på G, det fick bli några intensiva dagar med att försöka få till kakan i ugnen. Men det blev inget, efter detta så ville som spola äggledarna och det blev gjort och allt såg bra ut, då väntade vi på nästa ÄL som aldrig kom. Gick till FE enheten dom gjorde en ultraljudsundersökning och såg att ingen ÄL var på G. Då skulle vi som nästa steg ta tabletter för att få till en blödning och sedan tabletter för att få till ÄL. Jag sa att vi kunde avvakta till nästa mens så kan jag ta ÄL tabletterna. Men 2 månader senare och 4 negativa graviditetstest senare så har mensen ännu kommit.

    Och nu har fertilitetsenheten stängt till och med första augusti, så nu har jag ingen aning om jag ska ta tabletterna för att jag skulle ju ringa in så dom sedan kunde boka in en UL undersökning för att se att det blir en ÄL. Men nu går det ju inte dom har stängt vad ska jag göra nu?!

    IVF är ej aktuellt då jag inte fyller 25 försen i december.

    Snälla PCOARE kom med lite solskens berättelser till mig???? känner mig som ett hopplöst fall.

  • Svar på tråden Jag är tjejen som har kissat på 100 negativa graviditetstester
  • UndrandeSökare

    Hej trådstartaren !

    Beklagar att ni kämpat i 5 år utan att få plus. Låter ju bra att ni ska få Letrozoltabletter för att få igång ägglossningen. Men jättetråkigt att Fertilitetsenheten har sommarstängt så du inte får ut några tabletter.

    Det du kan göra är att ringa runt till olika privata gynekologer och höra om det är nån som inte har semesterstängt än som kan hjälpa dig med recept.

    Man har rätt att besöka vilken privat gyn som helst i hela Sverige.

    Lycka till !

  • Sekaandjelka

    Hej!

    Tack för svar!

    Saken är den att jag har fått utskrivna tabletter, men när jag väl har börjat dricka dom så skulle jag efter jag börjat dricka ÄL tabletterna ringa till fertilitetsenheten för att dom ska göra ett ultraljud för o se att det blivit en ÄL, men nu har dom stängt så vad ska jag göra ska jag dricka tabletterna på egen hand? Det kommer inte finnas någon som gör UL eftersom dom har stängt?????

  • UndrandeSökare

    Ja, det du kan välja på är att äta dina Letrozoltabletter utan att göra ul och sen ha mycket sex under månaden och hoppas att det blir en graviditet.

    I annat fall vänta tills 2 augusti när du sa att Fertilitetsenheten öppnar igen och börja med dina tabletter efter det.

    Sen prata med dem om att du vill ställa dig i kö för ivf i december när du fyller 25.

  • SvenOlsson

    Det låter som en tuff situation! Konstigt att du inte blev gravid då när du tog tabletterna för att stimulera ägglossning. Kan det vara så att din man också har problem med fertiliteten, utan att ni vet om det? Jag tror det kan vara värt att prova om det går bättre med en donator, om du känner att det skulle vara något för dig

  • Sekaandjelka

    UNDRANDESÖKARE:

    Tacksam för ditt svar! Tack för att du påminde mig om att ställa mig i kö detta hade jag totalt glömt bort. Men kan man ställa sig i kö trots att man inte är 25?

    Jag chansade och ringde till kvinnokliniken och dom ville ställa upp med UL. :D

    SVENOLSSON:

    Jag har inte börjat med mina tabletter skall precis börja med min första kur så jag håller tummarna för att det kommer att gå bra.

    Min man har kollats och allting ser bra ut :)

  • finskatjejen

    Hej. Jag har pcos och blev gravid (naturlig väg) med andra behandlingen av Letrozol. Var meningen att jag skulle göra insemination men hade ägglossning under helgen då den kommunala fertilitetsenheten var stängd. Vi hade då försökt bli gravida i 2 år. Det var mitt andra barn. Första blev till naturligt efter 1 års försök. Gick även på akupunktur just innan båda graviditeterna, vet inte om det påverkade också.

  • Sekaandjelka

    finskatjejen:

    Oh vad härligt! Jag ska precis börja min första rond med letrozol så jag håller tummarna för att det kommer ge resultat. Var innan det på spolning av äggledare och det var fri passage i båda äggledarna.

    Jag läste bipacksedeln och såg att det står att Letrozol används till behandling av bröstcancer? Huh? Det står ingenting om ägglossnings stimulering eller liknande????

    Ohh längtar så mycket ett plus på min sticka!

  • Brazillove

    Har pcos, min läkare sa dock när jag blev diagnostiserad för fyra år sen att kvinnor med pcos har lättare att bli gravid efter 26.
    Och det stämde bra på mig, har aldrig blivit gravid tidigare även om jag var
    hur slarvig som helst med preventivmedel.
    Men när det var dags att verkligen försöka så blev jag gravid direkt!
    Jag var då 27 år.

    Kan också berätta att min mamma har pcos och har 8 barn!
    Samma sak där, svårt att få barn tills efter 26 men sen blev det ena barnet efter det andra. XD

  • Sekaandjelka

    Brazillove

    Jaha det hade jag ingen aning om, jag är 24 nu fyller 25 i december och har inte använt preventivmedel på 6 år och aldrig blivit gravid. Oj vad skönt o höra att folk med pcos också kan få barn.

    Jag var och dom tittade och jag fick ägglossning på egen hand, men det hände inget där när vi försökte. Nu har två månader gått och 3 negativa test senare händer inget.

    Så nu kör jag en kur med provera och letrozol, har precis idag druckit färdigt 10 tabletter provera väntar på blödning nu så jag kan dricka letrozol.

  • Ida3434

    Har försökt bli gravid i 7 år. Ett fruktansvärt trauma att behöva kämpa med varje dag. 

    Får ägglossning av dubbel dos Letrozol + Ovitrelle-spruta. Slutade med utomkvedshavandeskap sist men är frisk från det nu så ska börja om igen med dubbel dos Letrozol + Ovitrelle.

    Har också PCO. Enkel dos Letrozol gav ingen ägglossning för mig. 

Svar på tråden Jag är tjejen som har kissat på 100 negativa graviditetstester