• Anonym (undrande)

    Vilopuls (otränad) på under 45, är det normalt??

    Hej alla!

    Undrar lite hur vanligt det är att ha en så låg vilopuls? Det känns inte sunt, jag tränar inget typ... Är jag riktigt nere i varv kan den ligga på ca 43.45.
    BMI 26-27. 42 år, frisk annars.

    Haft det nåt år nu, trött som bara den!! Gått till VC, men där blir vilopulsen alltid nåt lite högre, av nervositet antagligen. Då kanske jag ligger på 55-60, och de säger bara gratis typ! Berättat hur trött jag är, men det är tydligen "normalt" att vara det, morr...  De har tagit de vanliga blodproverna när man är trött, och vill inte gå vidare med detta.

    Någon som har det såhär...? Hur är det ens möjligt? Vad kan hända? Kan man inte få proppar? Ligger proppar i släkten, men det lyssnade dom inte till. Provat hos två olika läkare. Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-31 11:27
    Just det, glömde tillägga: jag har gått in i ett (vad jag tycker) tidigt klimakterium också! Nu är det ett år sen sista mensen...och där nånstans fick jag den här låga pulsen också. Samband?

  • Svar på tråden Vilopuls (otränad) på under 45, är det normalt??
  • Anonym (Low speed hart)
    Anonym (undrande) skrev 2018-08-31 11:21:41 följande:

    Hej alla!

    Undrar lite hur vanligt det är att ha en så låg vilopuls? Det känns inte sunt, jag tränar inget typ... Är jag riktigt nere i varv kan den ligga på ca 43.45.

    BMI 26-27. 42 år, frisk annars.

    Haft det nåt år nu, trött som bara den!! Gått till VC, men där blir vilopulsen alltid nåt lite högre, av nervositet antagligen. Då kanske jag ligger på 55-60, och de säger bara gratis typ! Berättat hur trött jag är, men det är tydligen "normalt" att vara det, morr...  De har tagit de vanliga blodproverna när man är trött, och vill inte gå vidare med detta.

    Någon som har det såhär...? Hur är det ens möjligt? Vad kan hända? Kan man inte få proppar? Ligger proppar i släkten, men det lyssnade dom inte till. Provat hos två olika läkare. Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-31 11:27

    Just det, glömde tillägga: jag har gått in i ett (vad jag tycker) tidigt klimakterium också! Nu är det ett år sen sista mensen...och där nånstans fick jag den här låga pulsen också. Samband?


    Ingen aning, men jag alltid haft väldigt låg puls, tränad som otränad. Kan gå ner till under 40 men ligger normalt på 47-48. Är 49, BMI 19, har passerat klimakteriet och märkte ingen skillnad då.
  • Anonym (lågpulsare)

    Jag har också haft jättelåg puls ungefär som du och jag har hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln). Jag tar Levaxin och i vintras fick jag börja med en högre dos. Efter det har min puls gått upp och är nu runt 60 vilket jag tycker är normalt. Jag hade blivit så van att ha låg puls att det kändes som att hjärtat rusade från början men det gör det inte, jag har kollat med pulsklocka.

    Jag antar att de har kollat dig för hypotyreos men jag skulle be att få veta värdena mer exakt. Jag hade TSH över 2.0, efter att jag fick öka dosen ligger jag på 0.7-0.8. Gränsen för när man ska behandla har ändrats och en del läkare är konservativa och vill inte börja medicinera. Du kan läsa om värdena här under Diagnostik:
    www.internetmedicin.se/page.aspx

  • Anonym (Malin)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-10 14:24:56 följande:

    Hur gick det sen? Har liknande!


    En vilopuls på 45 eller lägre är absolut inte normalt såvida du inte är *extremt* vältränad eller tar vissa mediciner (vanligtvis betablockerare). En så låg puls kallas för bradykardi och kan vara ett tecken på att något inte står rätt till i kroppen. Kolla upp det på vårdcentralen istället för att låta amatörer ställa en diagnos på ett anonymt webforum.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Malin) skrev 2023-09-10 15:34:44 följande:
    En vilopuls på 45 eller lägre är absolut inte normalt såvida du inte är *extremt* vältränad eller tar vissa mediciner (vanligtvis betablockerare). En så låg puls kallas för bradykardi och kan vara ett tecken på att något inte står rätt till i kroppen. Kolla upp det på vårdcentralen istället för att låta amatörer ställa en diagnos på ett anonymt webforum.
    ville bara veta hur det gick för trådstartaren då jag har liknande. Min puls är dock inte så låg. Utan som lägst 58. De andra symptomen stämde.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-11 15:03:22 följande:
    ville bara veta hur det gick för trådstartaren då jag har liknande. Min puls är dock inte så låg. Utan som lägst 58. De andra symptomen stämde.
    58 låter helt normalt. Schysst kondition?
  • Anonym (Low speed hart)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-10 14:24:56 följande:

    Hur gick det sen? Har liknande!


    För mig är det ingen skillnad, är bara lite äldre, 55 nu. Brukar dock inte ha extremt låg, men 48-50 i vilopuls. Ner under 40 i djupsömn. Kollade upp mig under en av graviditeteRNA, inte för problem med låg puls då utan för hjärtrusningar. Men det var alltså bara graviditeten, puls som lägst 36 på 48h mätning. Ultraljud UA.

    Tycker man ska kolla upp sig om man är fundersam. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Malin) skrev 2023-09-11 15:10:26 följande:
    58 låter helt normalt. Schysst kondition?
    Helt otränad, men ok kondition,
  • Anonym (Ida)

    Detta stämmer på mig!! Har fått lägre puls och misstänker förklimakteriet. Hur gick det sen??

Svar på tråden Vilopuls (otränad) på under 45, är det normalt??