• Thessiss

    Hjälp hb på 81 bara

    Hej.

    Jag är gravid i v 33 och fick ta ett blodprov förra veckan för att kolla hb värdet då det var lite lågt för nån månad sen. Låg då på 105 så har ätit 2 niferex om dagen.

    Men nu är alltså mitt hb på 81 och järnvärde tror jag det hette ligger på 4.3 och ska vara minst 9.

    Någon som har tips på hur man kan få upp dessa värden snabbt?

    Mår uruselt om dagarna med trötthet och yrsel så fort jag rör på mig

  • Svar på tråden Hjälp hb på 81 bara
  • Cocosboll

    Jag hade hb på 74 förra graviditeten, jag fick blodtransfusioner och sedan järndropp. Jag hade mycket blödningar de två sista månaderna i graviditeten så de trodde det berodde på det. Kunde inte äta niferex heller, blev som vattenfall från baken

  • Thessiss

    Okej får försöka få kontakt med vc idag och se vad de säger.

    Min bm får jag tag i tidigast på torsdag annars.

    Nej tydligen fungerar ju inte niferex för mig, och duroferon tål jag inte heller, den blir jag jättedålig av.

    Men har köpt hem blutsaft och tar det så hoppas jag att det hjälper lite iaf så det inte sjunker mer iaf.

    Har inga blödningar el liknande och försöker äta så järnrik mat jag kan. Äter tom sånt som jag hatar och nästan spyr av men eftersom det innehåller järn så pinar jag i mig det.

    Vet att en förlossning innebär att man kommer förlora en del blod, detta är mitt 4:e barn så den är jag själv orolig för.

  • UndrandeSökare
    Thessiss skrev 2019-10-01 06:54:38 följande:

    Okej får försöka få kontakt med vc idag och se vad de säger.

    Min bm får jag tag i tidigast på torsdag annars.

    Nej tydligen fungerar ju inte niferex för mig, och duroferon tål jag inte heller, den blir jag jättedålig av.

    Men har köpt hem blutsaft och tar det så hoppas jag att det hjälper lite iaf så det inte sjunker mer iaf.

    Har inga blödningar el liknande och försöker äta så järnrik mat jag kan. Äter tom sånt som jag hatar och nästan spyr av men eftersom det innehåller järn så pinar jag i mig det.

    Vet att en förlossning innebär att man kommer förlora en del blod, detta är mitt 4:e barn så den är jag själv orolig för.


    Blutsaft är supersvagt jämfört med Niferex.

    Ring din vårdcentral och be att få boka ett telsamtal med nån läkare istället. Barnmorskan kan inte skriva ut järndropp (Ferinject 50mg, 20ml ) det behövs en läkare för det !
  • Thessiss

    Försökte få tag i vc i morse men kom ej fram på telefontiden. Var fullt i kön.

    Får försöka i eftermiddag igen.

    Men tack för tips så jag vet vad jag ska försöka kräva av läkaren :)

  • Rebecca1987

    Jag skulle kontakta någon kvinnohälsovård, gym eller förlossning alternativ akuten och prata om värdet. Så du får hjälp snarast. Ring 1177 och be dom hänvisa dig till närmaste hjälp

  • UndrandeSökare
    Thessiss skrev 2019-10-01 10:29:07 följande:

    Försökte få tag i vc i morse men kom ej fram på telefontiden. Var fullt i kön.

    Får försöka i eftermiddag igen.

    Men tack för tips så jag vet vad jag ska försöka kräva av läkaren :)


    Var bor du någonstans? Kan du ta dig till Göteborg?
  • Thessiss

    Jag bor i Värmland.

    Nja till Göteborg har jag ca 25-30 mil enkel väg.

    Vad ska jag till Göteborg och göra??

  • Thessiss

    Jag bor i Värmland.

    Nja till Göteborg har jag ca 25-30 mil enkel väg.

    Vad ska jag till Göteborg och göra??

  • UndrandeSökare
    Thessiss skrev 2019-10-01 14:59:17 följande:

    Jag bor i Värmland.

    Nja till Göteborg har jag ca 25-30 mil enkel väg.

    Vad ska jag till Göteborg och göra??


    Om du inte kan få hjälp på annat sätt, så känner jag till en privat klinik i Göteborg som både kan skriva ut och sätta järndropp.
  • Thessiss

    Hej alla.

    Nu är det löst med bm/vc.

    Imorgon ska jag få komma in och få järndropp el i spruta.

    Så förhoppningsvis kommer jag må bra snart :)

  • Johanna1986

    Va skönt å höra! Ta hand om dig å bebisen :) å


    Thessiss skrev 2019-10-02 10:45:33 följande:

    Hej alla.

    Nu är det löst med bm/vc.

    Imorgon ska jag få komma in och få järndropp el i spruta.

    Så förhoppningsvis kommer jag må bra snart :)


Svar på tråden Hjälp hb på 81 bara