• PelloBello

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Lojsan DN
    Sollan907 skrev 2024-04-21 06:50:28 följande:
    Glömde grafen.. 
    Ja fantastiskt va fin! Nu är du på ÄL+7 då progesteronet är som högst, men vi håller tummarna för att det blir fortsatt hög temp och plus sen 🥰
  • Sollan907

    Riktigt deppig temp idag.. Det som såg och kändes så bra igår!! 

    Man känner sig nästan lurad av sig egna kropp 😅 

  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-23 06:10:12 följande:

    Riktigt deppig temp idag.. Det som såg och kändes så bra igår!! 

    Man känner sig nästan lurad av sig egna kropp 😅 


    Behöver inte betyda någonting . Det som betyder är om tempen håller sig uppe efter bim ☺️
  • Sollan907
    fancyr skrev 2024-04-23 07:52:22 följande:
    Behöver inte betyda någonting . Det som betyder är om tempen håller sig uppe efter bim ☺️
    Du har väldigt rätt! Och bim beräknas inte vara förens på lördag så mycket kan väl hända tills dess!

    Var på toa precis och hade en ljusröd-aktig flytning.. Antingen är det en supertidig mens på G eller något annat! Blir inte klok på denna cykeln 😅
  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-23 15:47:01 följande:
    Du har väldigt rätt! Och bim beräknas inte vara förens på lördag så mycket kan väl hända tills dess!

    Var på toa precis och hade en ljusröd-aktig flytning.. Antingen är det en supertidig mens på G eller något annat! Blir inte klok på denna cykeln 😅
    Kan ju va nidblödning efter implantation? ☺️
  • Sollan907
    fancyr skrev 2024-04-24 06:09:40 följande:
    Kan ju va nidblödning efter implantation? ☺️
    Jag är försiktigt optimistisk!! Tempen gick upp lite idag och det här med rosa flytningar är helt nytt!! Aldrig fått det innan mellan äl och mens 

  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-24 12:49:24 följande:
    Jag är försiktigt optimistisk!! Tempen gick upp lite idag och det här med rosa flytningar är helt nytt!! Aldrig fått det innan mellan äl och mens 
    Då hoppas vi på att det står för något positivt 
  • Sollan907
    fancyr skrev 2024-04-24 16:56:45 följande:
    Då hoppas vi på att det står för något positivt 
    Tempen sjönk i går och idag har jag menssmärtor from hell.. Så det blev inget detta månaden heller 😕 Det kändes verkligen så bra med tempdipp och rosa flytning men icke!! 
  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-27 19:27:16 följande:
    Tempen sjönk i går och idag har jag menssmärtor from hell.. Så det blev inget detta månaden heller 😕 Det kändes verkligen så bra med tempdipp och rosa flytning men icke!! 
    Hur gick det? 
  • fancyr
    Sollan907 skrev 2024-04-29 20:52:25 följande:

    Oj... vet inte varför det blev massa frågetecken när jag gjorde en ledsen emoji 😅


    Tråkigt! Nya tag denna månad 💪🏼
  • Anonym (Hmm)

    Vad tusan händer denna månad för mig då? Hade från CD13 flytningar, dag 16 ÄL flytningar + molvärk och ägglossningvärk dag 17. Vad tror ni? Ja sover som en kratta och är upp hela tiden på nätterna generellt så vet inte om tempen kan va Så lågt ändå. Har under mina alla År med mens aldrig haft en utebliven eller en utebliven ÄL 

  • Anonym (Katten)

    Är det en implantationsdipp cd 26? Eller är sänkningen för liten för att det ska vara en? 😄

  • fancyr
    Anonym (Katten) skrev 2024-05-02 07:11:55 följande:

    Är det en implantationsdipp cd 26? Eller är sänkningen för liten för att det ska vara en? 😄


    skulle kunna va men skulle också inte behöva vara det hehe.. det visar sig :)
  • Anonym (Katten)

    Tack! Haha så nervös denna väntan alltså 😅


    fancyr skrev 2024-05-02 13:10:03 följande:
    skulle kunna va men skulle också inte behöva vara det hehe.. det visar sig :)
  • fancyr
    Anonym (Katten) skrev 2024-05-02 13:18:03 följande:

    Tack! Haha så nervös denna väntan alltså 😅


    haha jag förstår dig verkligen!! 

    min kurva håller på med någon form av berg och dalbanegrej som den aldrig gjort förr. upp och ner, upp och ner.. vet inte hur man ska tolka det Skrikandes
  • fancyr
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-30 23:19:26 följande:

    Vad tusan händer denna månad för mig då? Hade från CD13 flytningar, dag 16 ÄL flytningar + molvärk och ägglossningvärk dag 17. Vad tror ni? Ja sover som en kratta och är upp hela tiden på nätterna generellt så vet inte om tempen kan va Så lågt ändå. Har under mina alla År med mens aldrig haft en utebliven eller en utebliven ÄL 


    Som du säger kan det ju bero på att du är uppe på nätterna (bara gå på toa är ok och sedan somna om) ... tror du kan ha fått en sen ägglossning typ cd20 om den fortsatte upp. 
  • Anonym (Hmm)
    fancyr skrev 2024-05-03 09:03:15 följande:
    Som du säger kan det ju bero på att du är uppe på nätterna (bara gå på toa är ok och sedan somna om) ... tror du kan ha fått en sen ägglossning typ cd20 om den fortsatte upp. 

    lägger in en bild hur det ser ut i nuläget! 


  • fancyr
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-04 17:55:10 följande:

    lägger in en bild hur det ser ut i nuläget! 


     


    Cd19 ser korrekt ut 😊