• arizu

    Kompispar och ny pojkvän-isch

    För drygt ett år sedan gjorde ett kompispar slut. Den här kompisen har jag känt sen jag var 12 (29 nu), hon var en av mina bästa vänner då och är definitivt min no1 idag. Det innebär att vi har träfft hennes fd måååånga gånger (dom har varit tillsammans i 8 år) och vi har tom varit på 3 vekors semester med dom. Han är med andra ord inte bara en respektive utan en vän till både mig och min sambo åxå! Dom gjorde som sagt slut för drygt ett år sedan men var sen tvungna att bo ihop nästan ett halvår innan dom fick separata lägenheter. Båda har dejtat lite smått medan min tjejkompis har både dejtat fler och mer seriöst.

    Nu har hon då träffat en kille i kanske 2 månader och det är väl hyfsat seriöst även om dom vad jag förstår inte har "pratat om det än".

    Det här fd kompisparet umgås då å då, men enligt min no1 så är det jobbigare för honom både att umgås och att gå vidare än vad det är för henne (det var hon som tog initiativet till att göra slut).

    Jag har pratat mycket med min no1 om just hur det känns att fortsätta umgås med honom, hur det känns om vi pratar med honom och lite kring hela det här med "lojalitet" som är så jävla jobbigt när man är vuxen å någon gör slut! För grejen är ju att det är hon som "får mig i en skiljsmässa" kom att Jag "tillhörde henne" innan honom.

    Men till grejen nu är att min sambo fyller år i veckan och vi ska ha en liten "gathering" på fredag där vi bjudit in både no1 och killen(exet). Nu har no1 frågat om hon får ta med sin nya kille och jag vet verkligen inte hur jag ska ställa mig. Visst, hon är "no1", men i det här fallet känner jag att jag vill skydda min andra kompis (exet) från att vara illa, för när det kommer till kritan så är det ju han som är en vän och inte den nya killen, samtidigt vill jag ju välkomna den nya och hoppas på att få lika bra relation med honom som "exet" eftersom jag å min kompis umgås så mycket...

    Vad hade ni gjort? (Och jag är inte intresserad av några kommentarer kring huruvida man kan vara kompis med sitt ex för det får dom sköta själva, utan bara hur jag ska hantera min del)

    Jag kan tillägga att "exet" inte svarat än.

  • Svar på tråden Kompispar och ny pojkvän-isch
  • Jolas

    Du ska självklart bjuda med hennes nya, annars kan du ju inte vara delaktig i hennes framtid. Däremot är situationen känslig och du bör berätta för båda exet att den nya kommer men att ni väldigt gärna vill ha honom där och sen vara extra mycket socialt stöd under kvällen för honom. Är berätta för henne att ni har bjudit in exet så att hon och den nya vet och kan vara hänsynsfulla under kvällen nu när det är nytt och känsligt.

  • linani

    Jag hade till att börja med inte bjudit in båda personerna i ett ex-par om en av dem nyligen blivit dumpad och inte kommit över det. Vet, det är verkligen skitsegt och tråkigt att tvingas välja, men förhoppningsvis är det bara under en övergående person. Nu var det väl din sambo som fyller år och då får ju han "välja" person att bjuda, men utifrån ditt perspektiv så hade jag sett till att ha min lojalitet främst hos min gamla vän.

    Jag hade inte utsatt snubben för att gå på en fest och tvingas se sitt ex, som han inte kommit över, tillsammans med en ny partner. Det är ju en otroligt plågsam situation. 
    Och hur kul är det för hennes nya snubbe, vara "ny i gänget" och tvingas träffa sin tjejs hjärtekrossade ex som redan är kompis med alla på festen...

    Så nej, jag hade inte bjudit med den nya killen, och antagligen inte båda personerna ur det gamla förhållandet heller förrän det kändes bättre för dom båda.

  • arizu

    Det blev så att jag svarade att för vår del är den nya killen mer än varmt välkommen men att vi bjudit in exet och frågade hur hon ställde sig till detta (som sagt dom umgås lite då å då privat åxå å har varit på några fester tillsammans förut). Hon sa att det inte var något problem att exet kom men att hon tycker att det hade blivit konstigt att ta med dejten så hon lämnade honom hemma. Problemet kommer ju dock att återkomma om dom fortsätter att dejta och blir allt mer seriösa, samtidigt tänker jag att vi kan ju inte skydda dom för alltid (då tänker jag exet och min kompis) eftersom dom båda är bjudna på vårt bröllop nästa år.

    Åååh vad det suger när kompisar delar på sig, det borde inte vara tillåtet ????

Svar på tråden Kompispar och ny pojkvän-isch