• Al88

    Orolig efter tidigt Ul idag..litet foster men tickande hjärta

    Hej!

    Jag gjorde ett tidigt ultraljud och hoppades på att vara lugnare men är istället jätteorolig och ledsen.. BM gjorde ett abdominellt ultraljud och sa att fostret är 2.9 mm alternativt 4 mm och sa att jag är i v 5+5 idag vilket innebär att äl skulle ha varit 16/8...tillslagen hör att jag plussade 15/8 på morgonrutiner och väldigt tunt streck som sedan ökat..digitalt visade 2-3 den 21/8...jag kan omöjligt vara i v 5+5....

    Hjärtat hade normal aktivitet men enligt beräkningarna borde jag åtminstone vara i 6+6 som minst dvs om jag plussade 1 vecka efter äl vilket är sällsynt men händer...

    Har inga blödningar eller annan konstig smärta..ska jag förvänta mig ett MF...har inte koll på mensen efter min förlossning och därför fick jag ett tidigt UL...

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Orolig efter tidigt Ul idag..litet foster men tickande hjärta
  • greeneyes
    Al88 skrev 2020-09-11 16:52:06 följande:

    Hej!

    Jag gjorde ett tidigt ultraljud och hoppades på att vara lugnare men är istället jätteorolig och ledsen.. BM gjorde ett abdominellt ultraljud och sa att fostret är 2.9 mm alternativt 4 mm och sa att jag är i v 5+5 idag vilket innebär att äl skulle ha varit 16/8...tillslagen hör att jag plussade 15/8 på morgonrutiner och väldigt tunt streck som sedan ökat..digitalt visade 2-3 den 21/8...jag kan omöjligt vara i v 5+5....

    Hjärtat hade normal aktivitet men enligt beräkningarna borde jag åtminstone vara i 6+6 som minst dvs om jag plussade 1 vecka efter äl vilket är sällsynt men händer...

    Har inga blödningar eller annan konstig smärta..ska jag förvänta mig ett MF...har inte koll på mensen efter min förlossning och därför fick jag ett tidigt UL...

    Någon som varit med om liknande?


    Synd att du blir orolig. Låter som en okunnig BM, inte kan man se ett slående hjärta så tidigt som 5+5?! Och 2.9 alt 4 är ju jättestor skillnad!!! Nä, ta det lugnt. Om man väl sett ett hjärta slå är missfallsrisken jätteliten!
    2007 & 2013
  • Jag är bara jag

    UL så himla tidigt är inte tillförlitligt vad gäller mätning. Inte ens VUL ger exakt storlek så tidigt. Så jag skulle inte vara orolig om jag var du. Hjärtat slog vilket innebär att den lever!  Glad 

  • Anonym (Orolig)

    Här är en till som är orolig...

    Trodde dock inte de kunde se hjärtat så tidigt.

    Men har du sett det så är det ju bra. Kan du vara längre än du tror? Kanske ska se om du kan få ett vul till, i början brukar ju det inte vara så stor skillnad på längden

  • Al88

    Ja men precis enligt mina beräkningar beräkningar kan jag inte vara i v 5+ 5 viket innebär äl 16/8 när jag plussade 15/8.

  • Jag är bara jag
    Al88 skrev 2020-09-11 18:59:42 följande:
    Ja men precis enligt mina beräkningar beräkningar kan jag inte vara i v 5+ 5 viket innebär äl 16/8 när jag plussade 15/8.
    Sa du det till barnmorskan då? Beräkningen stämmer ju inte alls. Hjärtat brukar inte synas v.6. Kan synas v.7 och ska synas v.8.
  • Al88

    Jag sa att jag plussade den 15/8..då sa hon ja men det stämmer ju ungefär..sa att det inte riktigt verkade stämma men Honda ja man får ju kolla det på KUB i slutet av oktober..hon förstorade inte upp och mätte längre än typ 5 sekunder vilket jag inte upplevt med mina tidigare då brukar de byta inställningar på maskinen och förstora upp och mäta flera vinklar..Hon sa ja det verkar vara en och hjärtat är det som blinkar på skärmen.. sen gick hon ut och gav mig en lapp till KUB så kände inte att hon var mottaglig..sen sa hon först 2.9 mm sen skrev hon 4 mm för att det var ungefär och programmet inte tar mindre eller liknade...Ul tog Max 2 minuter..andra ggr brukade det ta 10-15 och foton och liknande...Sa att jag var orolig pga tidigare MA..men då sa hon vi får kika mer sen

    Funderar på att boka nytt privat UL om 10-14 dagar...

  • Jag är bara jag

    Boka in ett nytt du. Jag gjorde VUL v.13 så det funkar med VUL också. Alla gånger jag gjort VUL och UL har de mätt noga, dubbelkollat, aldrig skyndat. Låter som det blev ett hafsslafsverk av ditt UL vilket är tråkigt.

  • Al88

    Hon såg även en fostersteuktur och en gulesäck i utkanten så 5+5 känns för kort

  • Al88

    Ja kändes verkligen inte bra och allt var väldigt stressigt så jag får boks in ett nytt..hon sa VUL behövs inte eftersom det är så tidigt.

  • Jag är bara jag
    Al88 skrev 2020-09-11 19:25:06 följande:
    Ja kändes verkligen inte bra och allt var väldigt stressigt så jag får boks in ett nytt..hon sa VUL behövs inte eftersom det är så tidigt.
    Eh, det brukar vara tvärtom. Ju tidigare desto större skäl att göra VUL och inte UL. Embryot ligger ju jättelångt ner i bäckenet så UL är mer osäkert ju tidigare det görs.
  • Solblomma30

    Jag håller med alla andra i tråden om att du nog absolut inte behöver vara orolig. Eftersom den slarviga barnmorskan kunde se allt hon såg, och hjärtat dessutom slog så fint så låter det inte som att du är i vecka 5+5, utan som att dina egna beräkningar stämmer :) Jag har själv varit med om att bli tillbakaflyttad 2 hela veckor på VUL i vecka 9+1. Läkaren som gjorde ultraljudet sa att fostret var alldeles för litet för att mina beräkningar skulle stämma och att jag var i vecka 7+1. Två veckor senare hade jag kub och då stämde mina beräkningar perfekt och fostret (min nu 5-årige son) var 11+1 veckor stor.

    Jag har tre andra barn också och de har faktiskt blivit tillbakaflyttade på ultraljud allihop. Äldsta dottern flyttades hela tio dagar på RUL. Annars har det varit ungefär 3-5 dagar. Allihop har dock fötts på det som jag har trott var BF enligt min ägglossning. Så jag upplever att ultraljud generellt är ganska oexakt för att bestämma hur stora foster är.

  • Al88

    Tack för era svar : )...känner mig lugnare nu..får nog boka ett nytt tidigt då hon bokade kub i v 13+ och då kan det bli fel om man gör kub för sent...väljer nog en annan mottagning denna gång för att inte riskera att få samma BM

  • Danni 83

    Hur gick det ts? Jag är lite i samma situation nu som du var då, läkarna mätte fostret igår till två veckor yngre än vad som är möjligt, jag ska tillbaka om tio dagar för nytt vul. Hjärtslag fanns men var lite långsamma sa de. Gav inte så mycket hopp tyvärr att det kommer gå bra.


    Mamma till tre hjärtan 2007, 2010 och 2014
  • Småbarnsåren
    Danni 83 skrev 2020-10-08 17:58:02 följande:

    Hur gick det ts? Jag är lite i samma situation nu som du var då, läkarna mätte fostret igår till två veckor yngre än vad som är möjligt, jag ska tillbaka om tio dagar för nytt vul. Hjärtslag fanns men var lite långsamma sa de. Gav inte så mycket hopp tyvärr att det kommer gå bra.


    Hur har det gått för dig?

    Sitter i samma sits som du och vill gärna höra hur det gick för dig

    Var du på ett andra vul?
  • Danni 83
    Småbarnsåren skrev 2020-11-05 16:29:58 följande:

    Hur har det gått för dig?

    Sitter i samma sits som du och vill gärna höra hur det gick för dig

    Var du på ett andra vul?


    Det gick inget bra tyvärr, jag fick mf i v9. Kroppen skötte det själv och jag åkte akut till gynakuten som konstaterade det.
    Mamma till tre hjärtan 2007, 2010 och 2014
Svar på tråden Orolig efter tidigt Ul idag..litet foster men tickande hjärta