• blomsterflicka

    Högskolebehörig? Hur?

    Hej!

    Är det någon som vet om man blir behörig att söka till högskolan om  man läst samhälle, matematik, engelska, svenska + gjort högskoleprovet och läst de kurser som krävs för den särskilda behörigheten?

    Jag har alltså läst just dessa kurser och dessa kurser endast!

    Och i valet urval läggs man i?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Högskolebehörig? Hur?
  • Anonym (Fråga!)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 12:17:54 följande:

    Fast varför tjatar alla om gymnasieexamen eller folkhögskola (2-3 år) eller långa komvux studier då???


    För att det är det absolut vanligaste kravet, *allmän behörighet *, för att bli antagen till en utbildning på högskola.

    Den utbildning du tittar på har ersatt det med tre års jobb efter 22 år.
  • blomsterflicka
    Anonym (Fråga!) skrev 2021-09-23 12:31:32 följande:
    För att det är det absolut vanligaste kravet, *allmän behörighet *, för att bli antagen till en utbildning på högskola.

    Den utbildning du tittar på har ersatt det med tre års jobb efter 22 år.
    Fast ingenstans har jag frågat om det absolut vanligaste kravet...
    Det har aldrig varit min fråga.
  • Anonym (Fråga!)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 13:29:30 följande:

    Fast ingenstans har jag frågat om det absolut vanligaste kravet...

    Det har aldrig varit min fråga.


    I ditt första inlägg skrev du

    "Är det någon som vet om man blir behörig att söka till högskolan om man läst samhälle, matematik, engelska, svenska + gjort högskoleprovet och läst de kurser som krävs för den särskilda behörigheten?"

    Då det nästa alltid krävs gymnasieexamen för att börja läsa på högskola och du inte specificerade krav på just din utbildning är det inte konstigt att du får svaret att det även behövs examen.
  • blomsterflicka
    Anonym (Fråga!) skrev 2021-09-23 13:48:02 följande:
    I ditt första inlägg skrev du

    "Är det någon som vet om man blir behörig att söka till högskolan om man läst samhälle, matematik, engelska, svenska + gjort högskoleprovet och läst de kurser som krävs för den särskilda behörigheten?"

    Då det nästa alltid krävs gymnasieexamen för att börja läsa på högskola och du inte specificerade krav på just din utbildning är det inte konstigt att du får svaret att det även behövs examen.
    Nej. Mitt tips till dig är att surfa in på diverse högskolors hemsidor och läsa om antagning och behörigheter. Det finns alltid alternativa vägar in på högskolan. 
    Att bara svara att en gymnasieexamen är det som behövs är den korta och lata förklaringen.
  • blomsterflicka
    Anonym (Fråga!) skrev 2021-09-23 14:31:40 följande:
    Mitt tips till dig är att surfa in på diverse högskolors hemsidor och läsa om antagning och behörigheter.

    Att bara släng ut en fråga på ett forum är den korta och lata vägen.
    Eller så kan man fråga på ett forum. Vad är forum annars till för? 
  • Anonym (Ja du)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 14:06:53 följande:

    Nej. Mitt tips till dig är att surfa in på diverse högskolors hemsidor och läsa om antagning och behörigheter. Det finns alltid alternativa vägar in på högskolan. 

    Att bara svara att en gymnasieexamen är det som behövs är den korta och lata förklaringen.


    Varför ska vi surfa in på olika högskolors hemsidor. De kan du väl lika väl göra själv om du tycker att det är så enkelt.
  • blomsterflicka
    Anonym (Ja du) skrev 2021-09-23 15:38:40 följande:
    Varför ska vi surfa in på olika högskolors hemsidor. De kan du väl lika väl göra själv om du tycker att det är så enkelt.
    Det är precis det jag har gjort nu. Prova du själv också, så får du se att en gymnasieexamen inte är the only way to go. Vilket alla säger att det är
  • Anonym (Beda)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 21:38:00 följande:

    Det är precis det jag har gjort nu. Prova du själv också, så får du se att en gymnasieexamen inte är the only way to go. Vilket alla säger att det är


    Det har jag inte alls sagt...
  • Anonym (Beda)
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 22:31:56 följande:

    Hur många signaturer har du?


    I den här tråden: en. Hurså?
  • Anonym (SYV)

    Vilka kurser i samhälle, svenska, matematik och engelska har du läst (och har godkänt i)?

  • blomsterflicka
    Anonym (SYV) skrev 2021-09-24 20:01:55 följande:

    Vilka kurser i samhälle, svenska, matematik och engelska har du läst (och har godkänt i)?


    Jag har det som krävs i dessa kurser!
  • snedtak
    blomsterflicka skrev 2021-09-23 05:18:18 följande:
    Hej!

    Är det någon som vet om man blir behörig att söka till högskolan om  man läst samhälle, matematik, engelska, svenska + gjort högskoleprovet och läst de kurser som krävs för den särskilda behörigheten?

    Jag har alltså läst just dessa kurser och dessa kurser endast!

    Och i valet urval läggs man i?

    Någon som vet?

    Som antagning.se skriver (och som du redan varit inne på) kan "reell kompetens" ge grundläggande behörighet, men att olika högskolor bedömmer detta olika:


    "Eftersom högskolor och universitet arbetar olika med bedömning av reell kompetens, bör du gå in på den aktuella högskolans webbplats och läsa mer om hur de vill att du ska göra, innan du skriver din ansökan."


    antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-vag/grundlaggand-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete/


    När man väl är behörig till en utbildning hamnar man i en eller flera utvalsgrupper beroende på vilka meriter man har som man kan konkurrera med. Om du bara har grundläggande behörighet genom reell kompetens saknar du meriter, så om det blir konkurrens om platser kommer du inte in. Om det däremot är fler plaster än sökande kan man komma in ändå. Har du gjort högskoleprovet kan du konkurrera om platserna i kvoten för högskoleprov, men inte i andra urvalsgrupper.


    "Till många utbildningar är det fler behöriga sökande än platser. Då görs ett urval och det är viktigt att ha ett meritvärde att konkurrera med. Även om du blir behörig till högskolestudier genom reell kompetens får du inget meritvärde."

  • Glinda från Oz

    Nej, du måste ha gått ett helt gymnasieprogram. Boka en tid med en studievägledare och hör vad du behöver komplettera.

  • Aliona

    Hur man bedömer reell kompetens är ju olika på olika högskolor så du kommer ju omöjligen få ett bra svar här. Du får väl själv kolla med den utbildningen du vill läsa, eller, om du fortfarande vill få hjälp från fl, vara mer precis med vad du vill läsa och var.

  • blomsterflicka
    Glinda från Oz skrev 2021-09-26 11:59:08 följande:

    Nej, du måste ha gått ett helt gymnasieprogram. Boka en tid med en studievägledare och hör vad du behöver komplettera.


    Fast detta stämmer ju inte, det har vi ju redan konstaterat.
Svar på tråden Högskolebehörig? Hur?